Stel je persoonlijke vraag #24

I’m you’re girl!!

1 like

Lichamelijke opvoeding/ gym op de middelbare school:

• Overbodig
  • Niet leuk maar wel nuttig
  • Leuk en ook nuttig
  • Anders

0 stemmers

Ik had voor mijn gevoel ook zoooo vaak gym, maar daar had ik zelf voor gekozen :sweat_smile: ik heb er alleen precies niks van geleerd of opgestoken.

1 like

Ik ga er wel vanuit dat het onderwijs nu beter is dan toen… In het voorjaar gingen wij gewoon altijd slagballen en stond ik een beetje te hangen in dat veld.:sweat_smile: Maar als ik zie wat mijn vriend allemaal voorbereidt qua gym ga ik er wel vanuit dat het nu beter is. Dus nuttig.
Maar ik vond het tijdens mijn schooltijd niet echt leuk, wel nuttig qua bewegen op zich.

3 likes

Ik vond het echt nooit leuk. Maar het was wel beter dan een wiskunde les. Bijvoorbeeld speerwerpen moesten we ook doen. Ik ga stuk als ik daaraan terug denk. Of kogelwerpen? Wtf why. En oja horde lopen. Ik had dan ook lange tijd een lerares die rechtstreeks uit de middeleeuwen leek te komen.

1 like

Moest jij touwklimmen op de middelbare school?

• Nee
  • Ja

0 stemmers

Als ik er nu aan terug denk leek het wel alsof we werden voorbereid om bij het korps mariniers te gaan.
En met de open dag werd ik ingedeeld bij gym, en dan konden dus mensen kijken. En mijn mentor zei 'doe maar turnen '. ?! Hahahaa omg, dus toen moest ik een achterlijk showtje doen met een klasgenoot. Wat een grap.

1 like

Ik denk dat het idee van gym, kinderen/jongeren laten bewegen, wel heel nuttig is. Maar de uitvoering niet zo, in de praktijk stond ik vooral aan de zijkant te hangen en moest ik heel af en toe een bal slaan of een rondje rennen. Dan had ik die twee uur echt wel nuttiger kunnen besteden. Ik denk dat als je het anders inricht, dus bijvoorbeeld leerlingen zelf een sport laten kiezen die ze een langere periode achter elkaar gaan doen, het wel een stuk nuttiger wordt! En ook leuker.

Maar dit is wel mijn ervaring van 10+ jaar geleden, misschien is er inmiddels een hoop veranderd.

23 likes

Van mij is nu ook 10+ jaar geleden maar ik stond nooit ergens te hangen? Want altijd werd je wel aan het werk gezet. Ik zie zelf niet het nut ervan in. Zelf een sport laten kiezen lijkt me wel een goeie ja. Maar misschien heel lastig om in de praktijk te brengen?

@Shaaar ah wat rot! Gelukkig ben je er nu vanaf. Ik hoor ook enorm vaak dat mensen slecht terugkijken op gym op de middelbare school, dat ik denk, ok schaf het gewoon af.

Het aspect bewegen is zeker belangrijk maar de uitvoering?? Echt met turnen koprollen over dr kast, dan dacht ik altijd: hoe ga ik dit later nodig hebben? Over de salontafel koprollen ofzo?

Ik denk dat een vrijere invulling al heel erg zou schelen inderdaad. Dat je zou kunnen kiezen uit een paar sporten en dat een half jaar lang ofzo.

25 likes

Ja dit hadden andere scholen bij mij in de buurt ook! Wij niet helaas, maar dat was voor mij dan ook het moment om het gymlokaal voorgoed vaarwel te zeggen omdat ik helaas elke week tijdens gym naar de fysio/tandarts/huisarts moest. :slight_smile: Echt jammer!

1 like

En ook gewoon het idee dat een hele klas, jongens en meisjes van 14 jaar met allerlei verschillende lichaamsbouw/gewicht/conditie in 1 klas worden gepropt om samen te gaan sporten. De kans is dan al groot dat het mislukt. Ik vond turnen, of die salto’s doen wel by far het leukste onderdeel. Maar ja nuttig is het absoluut niet haha.

4 likes

Haha ja ik vond turnen afschuwelijk. Ik kan me wel herinneren dat we een kwartaal voetbal hebben gedaan en dan jongens en meisjes gescheiden werden. Dat was echt top, want gemixt kwam je als meisje gewoon niet aan de bal, en zo gescheiden waren we ineens vet fanatiek. Maar dat is ook mn enige positieve herinnering van gym haha

2 likes

Waarom? Ik zit mezelf af te vragen waarom ik dat als keuzevak had gekozen. Maar ik vond het iig wel beter dan in een klaslokaal zitten voor 50 minuten.

1 like

Vooral een nachtmerrie als we buitengym hadden in de regen :weary:

En naast onze buitengymlocatie was een afvalverbranding dus heel vaak als de wind een beetje verkeerd stond stonk het ook als een malle

1 like

Ik heb er slechte herinneringen aan doordat ik als laatste werd gekozen en onzeker werd omdat ik zoveel niet kan. Had liever een ander vak gehad in die tijd :grimacing:

Het is vast nuttig als je nooit beweegt en door gym wel maar ik moest al 12km fietsen

7 likes

Daarom vind ik serieus dat het zou moeten worden afgeschaft op de middelbare school. Ik heb er zelf geen trauma’s of nare herinneringen aan overgehouden maar echt veel wel. En wat is het nut? Bewegen kan je ook stimuleren buiten school.

1 like

Ik heb dus bijna mijn diploma niet gehaald door gym. In de 6e mocht je voor gym kiezen wat je ging doen, bijvoorbeeld skeeleren, yoga of golf. Je mocht zelf iets kiezen, maar je moest wel elke week wat anders doen. Ik ben toen 2 weken achter elkaar naar yoga gegaan, omdat ik dat leuk vond. Toen kreeg ik een 1 voor mijn eindexamen gym en als ik mn diploma wilde halen moest ik een eindexamenverslag maken over een sport.

Echt wtf. Iemand z’n middelbareschool diploma bijna niet laten halen omdat ze naar yoga ging ipv naar skeeleren. Kan dr nog boos om worden, al is het 16 (!) jaar geleden haha

57 likes

Een 1? Vanwege 1 les? Heel raar wees blij dat iemand enthousiast word van yoga en het graag doet.

1 like

haha ja ik kreeg een brief thuis, dat ik een “reglementaire 1” kreeg. Zo bizar eigenlijk.

——————————————————————-

Over eindexamen gesproken: wist jij dat je alle eindexamens, vanaf 2002, online terug kunt vinden op www.examenblad.nl?

• Ja, en ik heb daar wel eens gekeken.
  • Ja, maar nooit gekeken.
  • Nee, maar wil ik wel doen.
  • Nee, totaal geen behoefte aan.

0 stemmers

Ik heb echt trauma’s overgehouden aan gym op mijn eerste middelbare school. Werd altijd als laatste gekozen en dan waren mijn klasgenoten in dat team helemaal boos dat ik in hun team zat. Ook heb ik alle soorten ballen expres tegen mijn hoofd gegooid gekregen en mijn docenten zeiden er ook echt nooit wat van. Ik heb na deze middelbare school nog 2 jaar havo op een andere school gedaan en daar vond ik gym echt veel leuker, omdat mijn klasgenoten mij meer accepteerden dan op mijn oude school.

2 likes

Ik kijk nu voor het eerst weer even naar mijn examens en ik snap echt niet hoe ik wiskunde ooit heb kunnen halen :joy: Het is pas 5 jaar geleden en toch snap ik er niks meer van

4 likes