Mijn orthodontist was ook echt een zak.
Ik had al bijna twee jaar een buitenboordbeugel, die ik 16 uur per etmaal in moest hebben en dat ik deed ik al die tijd ook braaf, tot op een gegeven moment dat ijzeren deel doormidden brak.
Ik naar de ortho en die zei toen tegen mij: ‘Zo, jij was zeker wel klaar met die beugel en toen leek dit je een makkelijke oplossing? Nou, je krijgt gewoon een nieuwe, hoor.’
Mijn moeder heeft toen nog opgebeld hoe hij het in zijn hoofd haalde om mij op die manier te beschuldigen. Maargoed, mijn ouders moesten 300 euro lappen voor zo’n nieuw ijzeren deel en bij de volgende controle een maand later zei de ortho dat mijn traject klaar was.
Bij de definitief laatste afspraak, wilde hij perse een van mijn voortanden aan de onderkant afslijpen, want die was ribbelig in plaats van glad. Ik heb toen heel expliciet gezegd dat ik dat niet wilde, omdat ik het leuk vond dat mijn gebit niet ‘perfect’ was. Maar hij zei: ‘nee joh, daar krijg je spijt van’ en pakte z’n slijptol en jaste zo die ribbels eraf.
Ik vond dat toen wel gek, maar niet heel heftig, maar achteraf denk ik: WAAAAAAT??!! Hoe schending van mijn lichamelijke integriteit? Wat een klootzak. Maarja, ik was 16 en ik dacht dat hij wel zou weten wat het beste zou zijn. Nu ik dit typ wil ik me terugwerkende kracht een steen door zijn ruit keilen ofzo🤔