Nou ja, wat je zegt snap ik wel en het klinkt ook een beetje vaag en geforceerd om afkomst heel expliciet te betrekken in een gesprek. Maar soms vertel ik uit mezelf iets over een feestdag of een bepaalde traditie (dus positief, niet ââââmoeilijkeâââââ onderwerpen zoals racisme) en dan is de respons altijd een beetje lauw en onverschillig dus stop ik daarmee. Vaak stuit ik ook op onbegrip als ik iets niet op de typisch Nederlandse manier doe of ergens anders tegenaan kijk, en dan vraag ik me altijd af of ze niet vergeten zijn dat ik een andere afkomst heb en nog veel in contact sta met die cultuur, ondanks dat ik me als Nederlands identificeer en het heel erg naar mijn zin heb hier.
Maar ben het met je eens dat het moeilijk is om een balans te vinden, zeker omdat iedereen zijn eigen voorkeuren daarin heeft. Heb inderdaad ook de andere kant meegemaakt, mensen die denken dat ze heel cultureel onderlegd zijn kunnen soms ook onbewust enorm stigmatiserend zijn omdat ze heel erg in hokjes denken en overgeneraliseren.