Stel je persoonlijke vraag #24

Ik ben ook wel benieuwd of je het vervelend vind als iemand nooit naar je afkomst vraagt? En dan bedoel ik specifiek mensen waar je vriendschappelijk mee omgaat niet vreemden.

• Ik vind het fijn als een vriend dit niet vraagt
  • Ik vind het niet fijn als een vriend dit niet vraagt, dan lijkt het of ze geen interesse tonen
  • Aan vrienden vertel ik hier meestal zelf iets over dus ik vind het niet erg
  • Neutraal
  • Nvt/dit wordt sowieso nooit aan mij gevraagd

0 stemmers

Nog eentje over afkomst
  • Als iemand met een andere afkomst naar mijn afkomst vraagt vind ik dat vervelend
  • Als iemand met een andere afkomst naar mijn afkomst vraagt vind ik dat niet erg.
  • Als een Nederlander naar mijn afkomst vraagt vind ik dat vervelend
  • Als een Nederlander naar mijn afkomst vraagt vind ik dat niet erg

0 stemmers

Ik heb zelf meer het gevoel dat iemand met een andere afkomst er naar vraagt dat het dan meer uit interesse is en om te kijken of er over een komsten zijn in cultuur en eten enzo. Maar bij Nederlanders is het meer van om te kijken in welk hokje ze kunnen plaatsen. ÂŽĂłh je bent zuid europees cool!ÂŽ of ÂŽOh je bent Marokkaans ? oeii uitkijkenÂŽ

1 like

Het ligt er echt aan wie en in welke context. Lig ik te zweten op een matje en iemand komt naar me toe om te vragen of ik xyz ben, dan vind ik het echt debiel en nogal onnodig en nieuwsgierig. Ben ik een tijdje met iemand in gesprek en het volgt logisch uit ons gesprek, dan prima.

1 like

Ik vind het niet vervelend als vrienden niet naar mijn afkomst vragen, ga er ook wel vanuit dat ze dat gewoon weten. Wat ik wel vervelend vind is als vrienden ervan uit gaan dat afkomst nooit een rol speelt en het kunstmatig negeren. ‘Vrienden’ die bijvoorbeeld in mei vorig jaar wilde discussies in de groepsapp hadden over demonstraties op de dam en of dat kon of ‘wat vinden jullie van black lives matter’ maar geen seconde bedenken wat dat voor mij betekent. Alsof we allemaal dezelfde uitgangspositie hebben in dat soort gesprekken.

19 likes

Dit herken ik heel erg. Het lijkt alsof mijn vrienden vaak vergeten dat van oorsprong niet Nederlands ben en dat mijn afkomst een grote invloed heeft op mijn identiteit en hoe ik dingen ervaar. De afgelopen jaren heb ik een paar vrienden erbij gekregen die dezelfde afkomst hebben of afkomstig zijn uit een vergelijkbare cultuur en ik merk dat die vriendschappen veel meer diepgang hebben en ik me meer verbonden voel met hen omdat zij de wereld meer op dezelfde manier ervaren als ik. Vind dat heel jammer, want ik denk dat als mijn Nederlandse vrienden maar iets van belangstelling hadden getoond, dat we ook dichter tot elkaar waren gekomen, ook al zij zelf geen biculturele achtergrond hadden gehad.

14 likes

Ik vind het eigenlijk alleen irritant als ze mij als vertaalmachine willen gebruiken.

4 likes

Geboren in december, dus 1,5 jaar groep 1 gedaan. Telt denk ik niet helemaal als blijven zitten, maar ok :sweat_smile:

1 like

Ik had schoolmelk en ik was daar echt razend over elke dag want een klasgenoot mocht chocolademelk en ik niet :mad:

7 likes

Duo: Zeg jij [duwo] of [dujo]?

Ik zeg:

• Duwo
  • Dujo

0 stemmers

Dujo want duwo is de studentenhuisvesting hier haha.

5 likes

Ik geloof dat dit qua leeftijd/voortgang in groep 1 wel een optie was maar ik was zo ontzettend verlegen en had net vrienden gemaakt, dat ze het maar niet gedaan hebben.

Het hangt een beetje van het gesprek af. Als iemand vraagt waar kom je vandaan en ik zeg Amsterdam en diegene zegt neehee waar kom je echt vandaan. Ehm ja amsterdam pik ik ben hier geboren en getogen. Dan vind ik het irritant.

Als iemand gewoon vraagt wat is je afkomst of waar komt je familie/ouders vandaan dan vind ik het minder irritant.

1 like

Ik heb het nu een paar keer hardop gezegd maar ik weet het eigenlijk niet haha. Er tussenin denk ik?

2 likes

Niet echt thuisonderwijs, maar ik ging altijd in december/ januari 6 tot 7 weken op familiebezoek in het buitenland ipv de gebruikelijke 2 weken kerstvakantie. Dan kreeg ik wel huiswerkopdrachten mee.

Zou nu echt niet meer kunnen denk ik.

1 like

“Als je gaat loop ik gelijk mee met de hond die moet plassen” En dan tegen die tijd zeg ik gewoon dat het nu tijd is om hem uit te laten :joy:

3 likes

Ik denk dat veel mensen het misschien ook wel lastig vinden of ze juist wel of geen vragen moeten stellen. Soms vinden mensen het juist ook vervelend als je nadruk op hun afkomst legt in bepaalde gesprekken of ervaringen, dat zie je hierboven ook. Al merk je hier ook dat het afhankelijk is van wie de vragen stelt en in welke context. Maar het is denk ik ook afhankelijk van hoe jij je eigen identiteit ziet en of je je ook naar je afkomst identificeert. Sommige mensen voelen zich nadrukkelijk Nederlands en identificeren zich niet (ook) met hun afkomst. Ik kan me voorstellen dat je het dan juist vervelend vindt als je vrienden je afkomst proberen te betrekken in ervaringen. Wat ik eigenlijk probeer aan te geven is dat wat de een ervaart als belangstelling een ander als vervelend kan ervaren en dat ik denk dat dat heel persoonlijk is. Wellicht hebben jouw vrienden dat niet goed aangevoeld (dat jij graag wel meer aandacht had gewild voor je afkomst) en is het geen daadwerkelijk gebrek aan belangstelling maar wilden ze je ook niet voor het hoofd stoten.

Denk ook wel dat in het vragen stellen m.b.t. afkomst in het algemeen een shift is ontstaan. Een aantal jaren geleden was het het meest ‘politiek correct’ om te zeggen dat je geen kleur ziet want iedereen is gelijk. Inmiddels weten we beter en is het juist belangrijk om wel kleur te zien (in het kader van white privilege en je daar bewust van zijn). Denk dat mensen soms nog in dat eerste denkbeeld blijven hangen (afkomst is onbelangrijk) en daarom ook geen vragen ‘durven’ stellen m.b.t. afkomst.

1 like

Welke tosti bestel jij?

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

0 stemmers

1 like

Als ik van te voren weet dat ik het niet laat wil maken zeg ik gewoon dat ik de volgende dag vroeg uit bed moet ofzo haha.

1 like

Nou ja, wat je zegt snap ik wel en het klinkt ook een beetje vaag en geforceerd om afkomst heel expliciet te betrekken in een gesprek. Maar soms vertel ik uit mezelf iets over een feestdag of een bepaalde traditie (dus positief, niet ‘’’‘moeilijke’’’’’ onderwerpen zoals racisme) en dan is de respons altijd een beetje lauw en onverschillig dus stop ik daarmee. Vaak stuit ik ook op onbegrip als ik iets niet op de typisch Nederlandse manier doe of ergens anders tegenaan kijk, en dan vraag ik me altijd af of ze niet vergeten zijn dat ik een andere afkomst heb en nog veel in contact sta met die cultuur, ondanks dat ik me als Nederlands identificeer en het heel erg naar mijn zin heb hier.

Maar ben het met je eens dat het moeilijk is om een balans te vinden, zeker omdat iedereen zijn eigen voorkeuren daarin heeft. Heb inderdaad ook de andere kant meegemaakt, mensen die denken dat ze heel cultureel onderlegd zijn kunnen soms ook onbewust enorm stigmatiserend zijn omdat ze heel erg in hokjes denken en overgeneraliseren.

5 likes

Ja mn moeder had ruzie gemaakt met de directeur van de basisschool en ons van school afgehaald. Dus toen kregen we 3 maanden lang ‘thuis les’ van haar. Was echt mega gĂȘnant en saai

9 likes