Stel je persoonlijke vraag #24

Saaie uitleg hoe t werkt in de confectie.

Samenvatting

Een merk ontwerpt iets en maakt dan een stylesheet met daarop een technische tekening van een kledingstuk. En een lijstje met van wat voor een stof het gemaakt moet worden en hoeveel stof er nodig is voor een kleding stuk en hoeveel garen en overige fournituren. Zon style sheet word naar de fabriek gestuurd dan komt er 1 voorbeeld terug. Dan word er gekeken of er nog dingen veranderd moeten worden. Zo niet dan gaan het kleding stuk in productie.
Er word dan onderhandelt over de prijs enzo wat meestal dan een bedrag is van zoveel euro per shirt ofzo en dan hoeveel er gemaakt worden.
(Of dat nou 1000 shirtjes zijn in maat s of maat xl dat maakt niet uit de ontwerper zal toch wel de laagste prijs willen en het voor duurder verkopen)
En met de maten zit het zo : Er word een basismaat getekend vanuit een maat s (is bij elke winkel weer anders die maat s haha) en dan word er aan alle kanten 1 a 2 cm bij getekend voor een maat groter. Een maat xl is wel een stuk groter dan een maat s maar scheelt maar 2 a 4 ck met een l dus om maat s tm l bijv te verkopen voor een tientje en xl tm xxxl bijv voor 20 is pure marketing en als je het mij vraagt onderdeel van fatfobia.

36 likes

Maar ik bedoelde dat volgens mij alle delen uit lappen of rollen stof worden geknipt of gesneden, en dat je ongeveer evenveel meter nodig hebt ook al is een maat groter of kleiner.
Is dat zo?

Love deze uitleg! Ik heb ook het gevoel dat er in de laatste 4? Jaar ofzo veel meer verschillen zitten in maat per merk. En bij de sting hebben ze meest rare maten ooit uitgevonden op deze aardbol. Xxs en dan heb je gewoon eigenlijk een normale s in je handen wtf.

1 like

Nja als je zelf bijv een shirtje maakt in maat s dan heb je ongeveer 1.50m nodig en voor een xl misschien iets van 1.70 zeg maar als je alles strak naast elkaar legt en t allemaal zo op de stof past.

Je hebt dus zeker wel meer stof nodig als je allemaal xl kleding laat produceren , maar als je bijv maat s tot xl laat produceren dan betaal je 1x een groot bedrag . En dan het is raar om dan die winst te halen uit alleen de grote maten “Want daar is meer stof voor nodig”

4 likes

Het zou even grof gerekend misschien iets van 10 cm meer zijn. Ja dat is meer stof dan een kleinere maat maar het is belachelijk hoeveel meer er dan gevraagd word voot 10 cm meer.
Stel een shirt in maat s is 10 euro dan word er voor een xl 20 euro gevraagd voor 10 cm meer terwijl je van die 10 cm meer geen nieuw shirt kan maken in een maat s. En dan klopt het verder ook niet in hoe er word ingekocht enzo. Eigenlijk maakt een bedrijf dat grotere maten voor meer geld verkoopt onder het mom “meer stof” veel meer winst. (Plussize merken die daad werkelijk goeie kleding maken voor grote maten dr buiten gelaten)

Als het om een bedrijf gaat wat alles zelf maakt enzo dan is het logisch als ze meer vragen voor kleding waar ze meer matteriaal voor nodig hadden. Bij confectie en fast fashion niet.

6 likes

Sowieso zit er niet zoveel verschil in prijs want die stof is heel goedkoop, dus als je 10 cm meer stof gebruikt kost dat misschien een paar cent extra, maar echt geen tientallen euro’s.

Maar daarnaast wordt er vaak gewerkt met lappen stof met een vaste grootte waar het kledingstuk wordt uitgesneden. De rest, dus alles in het paarse vlak buiten de randen van het t-shirt, wordt weggegooid. Dus in een t-shirt maat 40 zit misschien uiteindelijk minder stof, maar dat betekent niet altijd dat er ook minder stof voor de productie nodig is.

8 likes

Wow interessant, heb daar nooit eerder over nagedacht :sweat_smile:

Dit bedoelde ik ja!

1 like

Dit word alleen niet zo op stof gelegd. Van een maat 40 zouden er bijv 2 patroondelen naast elkaar kunnen. Terwijl van maat 48 misschien maar 1. ( Waar je dan wel weer een patroon deel van een andere maat kunt naastleggen maar ik weet even niet of dat ook zo in de fabrieken gaat)

Daarbij is er ook verschil in stof. Als een stof rek heeft of een patroon dan zullen de patronen ook anders neer gelegd worden.

20210210_164635

Dit zijn 2 voorbeelden hoe je iets op stof kan leggen. Dit ligt dus ook aan de stof. Stel je moet iets zo neerleggen zoals het voorbeeld links dan zou er idd bij een kleine maat meer weg gegooid moeten worden dan bij een grote maat.

( ben het met je eens maar dit is even een wijsneuzerige aanvulling)

9 likes

Hoe normaal is het bij jou op het werk om een biertje te drinken, er vanuitgaande dat je een kantoorbaan hebt?

• Dit kan prima, maar alleen buiten werktijd.
  • Dit kan prima, ook tijdens werktijd.
  • Dit kan niet onder werktijd.
  • Dit kan ook niet buiten werktijd (maar wel op kantoor)

0 stemmers

Er staat altijd bier koud, en vrijdagmiddag klokslag 4uur komt iemand langs om alle gegadigden alvast een biertje te brengen tijdens het laatste uur werken. Mis het :cry: Maar daarbuiten, nooit eigenlijk. Doe het sporadisch, als ik de enige nog ben en het wat later maak oid.

15 likes

Ja dat bedoel ik! Dat je nog wel op kantoor bent, maar buiten je werktijden. Waarom mag dat bij jullie niet?

Ik heb vandaag volgens mij een ongepast biertje gedronken haha.

Kan bij mij ook niet. Alcohol is in het bedrijfsgebied verboden.

Telt vrijdagmiddag na 15u mee als werktijd?

1 like

Bij m’n ene baan (kantoor) niet maar daar is ook niemand nog na werktijd aanwezig. Op m’n andere baan (daghoreca) wel als je na sluit blijft hangen maar gebeurt niet zo vaak.

Edit: ben trouwens wel eens na werk een biertje gaan drinken in de stad met de baas van baan één, maar dat was dus niet op kantoor.

Mis pre Corona tijd hierdoor wel een beetje, niet dat ik vaak actief mee deed borrelen hahah maar de sfeer die er dan hing als ik ze een fijn weekend wenste. Er is geen echt afgesproken regel, maar alcohol tijdens “werk” is niet normaal. Bij ons is het prima (pre corona), op vrijdagmiddag standaard vanaf 16:30 collega’s die hun eerste biertje pakken. Soms nog op andere avonden als er redenen zijn om s avonds op kantoor te zijn - ligt dan een beetje aan de setting. Sporadisch zie ik gebeuren dat iemand wilt borrelen op die vrijdag om 16:30 maar moet ook nog ff wat wilt afmaken > iemand brengt vaak een biertje die kant op. Op Die dagen na, is het niet de bedoeling om alcohol op kantoor te nuttigen.

Telt champagne om te vieren om 9 uur 's ochtends ook mee :sob:
Nee eerlijk, bij mijn bedrijfssector wordt echt veel te veel gedronken/gebruikt

12 likes

Er worden regelmatig grappen gemaakt over onze ‘drankkast’. Allerlei bier en wijn wat nog over is van borrels onder werktijd.

3 likes

Met wat eet je shakshuka het liefste?

• Stokbrood
  • Pitabroodjes
  • Naanbrood
  • Boterhammen
  • Wraps
  • Tortilla chips
  • Met iets anders

0 stemmers

Ik eet het meestal met Turks brood

Zal niet authentiek zijn, maar smaakt er lekker bij