Het hangt er denk ik ook vanaf wat je als alternatief ziet. Veel mensen kennen bv. het verschil tussen homeopathie en fytotherapie niet, terwijl dat een wereld van verschil is.
Homeopathie = âkwaad met kwaad bestrijdenâ, geneesmiddelen bestaan uit een hele kleine dosis van hetgeen wat je zogezegd ziek heeft gemaakt. Dit is een alternatieve vorm van geneeskunde waarvan niet bewezen is dat het werkt. Dit heeft niets met de natuur/planten te maken (maar dit denken wel veel mensen).
Fytotherapie = behandeling op basis van planten/kruiden. Een plant die bewezen geneeskrachtige werking heeft, zal in de traditionele geneeskunde verwerkt worden tot een pil (bv. valeriaanpillen tegen niet kunnen slapen) om tot de optimale samenstelling te komen, bij fytotherapie zal je dit in zijn puurste vorm proberen te consumeren zonder andere toevoegingen (bv. valeriaanthee tegen niet kunnen slapen). Het voordeel van traditionele geneeskunde is hier dat ze de geneeskrachtige plant enorm kunnen concentreren, zodat je er geen kgâs van moet eten om er ook maar iets van te merken.
Ik zou zelf nooit kunnen samen zijn met iemand die into homeopathie is, maar wel met iemand die into fytotherapie is. Niet dat ik fytotherapie boven klassieke geneeskunde verkies, maar ik begrijp wel waarom je dit in bepaalde gevallen, bij kleine kwaaltjes, zou doen. Een zakenrelatie van me is apotheker en gelooft hier sterk in. Hij vindt dat mensen véél te snel naar zware medicatie grijpen voor iets dat ook natuurlijker opgelost kan worden. Bv. bij niet kunnen slapen (niet chronisch, maar bv. als je een paar slechte nachten gehad hebt door stress op het werk) gaan huisartsen je vaak al slaappillen voorschrijven die ernstige bijwerkingen kunnen hebben (bv. in slaap vallen achter het stuur), terwijl zoiets met een sterke thee ook al opgelost kan worden. Hij is van mening dat iedereen die die pillen neemt, eigenlijk zijn autosleutels zou moeten afgeven, maar in de praktijk ziet hij velen gewoon verder autorijden en dat frustreert hem.
De discussie doet me eraan denken dat ik vroeger een vriendin had met een chronische ziekte die haar heil in allerlei alternatieve geneeswijzen ging zoeken. Die situatie was echt niet oké en je kan je niet voorstellen wat voor kwakzalvers er allemaal bestaan en vooral: hoe deze slimme vrouw dat allemaal geloofde. Ze had een zware auto-immuunziekte en een bepaalde kwakzalver deed haar geloven dat ze wel zou genezen als ze voedsel zou eten dat haar yin en haar yang in balans zou houden. Ze had een zeer strikte lijst van wat ze mocht eten en wat niet, en het werd een zware obsessie (dat was extra kwalijk gezien haar verleden van anorexia).