Stel je persoonlijke vraag #26

Wow, die uitslag had ik niet verwacht. Is er echt zoveel afkeer tegen alternatieve geneeskunde?

1 like

Nouja, op het moment dat alternatieve geneeskunde bewezen werkt is het niet meer alternatief maar reguliere geneeskunde.

30 likes

Ligt er wel aan welke alternatieve geneeswijzen dat dan zijn. Acupunctuur heb ik bijv geen moeite mee.

12 likes

Heb jij nu meer last van roos dan normaal?

• Ja
  • Nee
  • Niet dat ik weet
  • Heb altijd veel last van roos
  • nvt

0 stemmers

Jeukt je hoofd dan ook zo?

• Ja
  • Nee
  • Soms
  • Nvt
  • Ga een luizenkam door je haar rausen

0 stemmers

Ligt eraan wat, ik vind dat er wel verschil is tussen bijv haptotherapie of kanker beweren te genezen met allerlei wazige methodes

11 likes

Ik zie nu dat m’n vroegere huisarts nu ook een alternatieve praktijk heeft en coaching doet enzo. Ik heb bij haar nog accupunctuur gedaan en homeopathische middelen voorgeschreven gekregen denk ik (als kind dan) en daar vond ik niks mis mee maar dat coaching en healing enzo zou ik nu toch niet doen persoonlijk

Ik had eerst op twijfel gestemd, maar heb het toch veranderd naar nee, omdat ik toch te veel oordelen zou hebben over iemand die dit doet. Ik kan gewoon niet voorstellen dat je na 6 jaar geneeskunde studeren, waar je leert over Evidence based medicine, waar je leert over het zo goed mogelijk behandelen van je patient, niet overbehandelen, niet onderbehandelen, geen schade aanrichten en waar je leert hoe kwetsbaar patienten kunnen zijn. Dat je er dan toch voor kiest om patienten een behandeling aan te bieden die ofwel (nog) nooit onderzocht is, ofwel bewezen ineffectief is, ofwel zelfs schadelijk is en patienten misschien valse hoop geeft over herstel. Ik vind regulier en alternatief echt haaks op elkaar staan en vind dat als je als (huis)arts een 100% homeopatische praktijk hebt je eigenlijk ook niet meer zou moeten strooien met je studie geneeskunde of je dokterstitel. Ik voel deze veroordeling trouwens vooral richting zorgverleners die alternatieve zorg aanbieden en niet zozeer tegen patienten die dit opzoeken/ondergaan, ik snap (soms) wel waar zij vandaan komen.

Edit: huisartsen die een homeopathische praktijk hebben moeten zich trouwens nog wel houden aan de huisartsenrichtlijn of mogen, zoals altijd, onderbouwd afwijken, maar mijn ervaring is dat er toch wel met enig gemak wordt afgeweken (maar n=1)

11 likes

Zit jij nu in je badjas

• Ja
  • Nee

0 stemmers

wil even weten of er meer mensen kiezen voor het goede leven

2 likes

Ik vind dat wel lastig, maar zo lang diegene mensen niet weghoudt van de reguliere geneeskunde zou ik het misschien wel kunnen. Alternatieve geneeskunde boven reguliere geneeskunde stellen (al helemaal als je arts bent) vind ik kwalijk. Ik ken geen artsen die zijn “overgestapt”, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die na jaren zich toch niet meer kunnen vinden in de reguliere geneeskunde en iets anders willen proberen/onderzoeken/uitvoeren. En wat anderen ook al zeggen; acupunctuur is natuurlijk iets heel anders dan hele dure drankjes verkopen om kanker te kunnen genezen (heb ik ook alleen maar bij Undercover in Nederland gezien, maar gebeurt dus wel)

3 likes

Nee ik lig nog in bed :partying_face:

6 likes

Nog beter!! Ik ook hahahahahaha

1 like

Dat is toch echt te kort door de bocht. Mijn homeopathische middelen tegen hooikoorts werkten bijvoorbeeld echt beter dan de middelen die ik via de huisarts kreeg voorgeschreven en die speciaal bedoeld waren voor een graspollen allergie (die werkten zeg maar helemaal niet).

Daarnaast houd ik er dan misschien een andere definitie op na, meer gebaseerd op het onderstaande:

Ik denk echt dat je soms met alternatieve geneeskunde meer bereikt dan met het reguliere traject. De chiropractor heeft mij bijvoorbeeld van mijn kaakklachten afgeholpen terwijl ik in het reguliere traject op termijn richting een kaakoperatie zou gaan.

Kijk, met kwakzalvers moet je natuurlijk niet aanpappen, maar er is niks mis met erkende vormen van alternatieve geneeskunde uitgeoefend door een beroepsbeoefenaar met de juiste kwalificaties. En natuurlijk helpt alternatieve geneeskunde niet voor alles, maar dat doet reguliere geneeskunde ook niet en ook daarin is niet alles voor iedereen of voor elke klacht weggelegd.

24 likes

absoluut

1 like

Nav die luizen vraag zat ik te denken dat voor mij dat heel makkelijk is zo’n luizenkam door mn haar, kan m gewoon vanaf de aanzet naar beneden trekken want heb bijna geheel stijl haar.
Maar als je krullen of meer coarse haar hebt gaat dat toch nooit lukken?

Kan jij een luizenkam van aanzet tot puntjes door je haar halen?

• Ja geen probleem
  • Nee echt onmogelijk

0 stemmers

Ofja geen probleem als ik niet 10 kg droogshampoo ,talkpoeder of volumepoeder erin zou hebben

13 likes

Het hangt er denk ik ook vanaf wat je als alternatief ziet. Veel mensen kennen bv. het verschil tussen homeopathie en fytotherapie niet, terwijl dat een wereld van verschil is.

Homeopathie = “kwaad met kwaad bestrijden”, geneesmiddelen bestaan uit een hele kleine dosis van hetgeen wat je zogezegd ziek heeft gemaakt. Dit is een alternatieve vorm van geneeskunde waarvan niet bewezen is dat het werkt. Dit heeft niets met de natuur/planten te maken (maar dit denken wel veel mensen).
Fytotherapie = behandeling op basis van planten/kruiden. Een plant die bewezen geneeskrachtige werking heeft, zal in de traditionele geneeskunde verwerkt worden tot een pil (bv. valeriaanpillen tegen niet kunnen slapen) om tot de optimale samenstelling te komen, bij fytotherapie zal je dit in zijn puurste vorm proberen te consumeren zonder andere toevoegingen (bv. valeriaanthee tegen niet kunnen slapen). Het voordeel van traditionele geneeskunde is hier dat ze de geneeskrachtige plant enorm kunnen concentreren, zodat je er geen kg’s van moet eten om er ook maar iets van te merken.

Ik zou zelf nooit kunnen samen zijn met iemand die into homeopathie is, maar wel met iemand die into fytotherapie is. Niet dat ik fytotherapie boven klassieke geneeskunde verkies, maar ik begrijp wel waarom je dit in bepaalde gevallen, bij kleine kwaaltjes, zou doen. Een zakenrelatie van me is apotheker en gelooft hier sterk in. Hij vindt dat mensen véél te snel naar zware medicatie grijpen voor iets dat ook natuurlijker opgelost kan worden. Bv. bij niet kunnen slapen (niet chronisch, maar bv. als je een paar slechte nachten gehad hebt door stress op het werk) gaan huisartsen je vaak al slaappillen voorschrijven die ernstige bijwerkingen kunnen hebben (bv. in slaap vallen achter het stuur), terwijl zoiets met een sterke thee ook al opgelost kan worden. Hij is van mening dat iedereen die die pillen neemt, eigenlijk zijn autosleutels zou moeten afgeven, maar in de praktijk ziet hij velen gewoon verder autorijden en dat frustreert hem.

De discussie doet me eraan denken dat ik vroeger een vriendin had met een chronische ziekte die haar heil in allerlei alternatieve geneeswijzen ging zoeken. Die situatie was echt niet oké en je kan je niet voorstellen wat voor kwakzalvers er allemaal bestaan en vooral: hoe deze slimme vrouw dat allemaal geloofde. Ze had een zware auto-immuunziekte en een bepaalde kwakzalver deed haar geloven dat ze wel zou genezen als ze voedsel zou eten dat haar yin en haar yang in balans zou houden. Ze had een zeer strikte lijst van wat ze mocht eten en wat niet, en het werd een zware obsessie (dat was extra kwalijk gezien haar verleden van anorexia).

8 likes

Ik heb juist het idee dat artsen helemaal niet zo snel zulke sterke medicijnen geven, vooral slaapmiddelen worden echt niet snel uitgeschreven, juist omdat ze zo’n verslavend effect hebben. Is het bij valeriaan niet zo dat je erin moet geloven dat het werkt? Heb namelijk nog nooit baat bij die plant gehad

1 like

Ja ligt er natuurlijk een beetje aan waarvoor denk ik. Hierboven haalt iemand een voorbeeld van hooikoortsmedicijnen aan, in dat geval is het een beetje “baadt het niet dan schaadt het niet” en is het fijn als het wel werkt. Al zou het placebo zijn, happy human = happy doctor (in mijn geval). Als iemand veel baat heeft bij fysio/acupunctuur/osteopaat, alleen maar fijn voor die persoon.

Met chronische/ernstig acute aandoeningen of in de palliatieve fase is het in mijn ogen een ander verhaal. Hoop geven, en daardoor het acceptatie/adaptatie proces vertragen (en misschien wel heel veel geld uitgeven erbovenop) is niet iets waar je op zit te wachten. Ik vind het heel schrijnend dat mensen daar nog steeds doorheen gaan. Maar het is ook iets wat je denk ik, mede door dr. google, niet tegen kan houden. Niemand wil iemand zien lijden/verliezen, dus ik kan me voorstellen dat mensen vaak horen “ik heb gelezen/gehoord/mijn tante zegt dat dit en dit kan werken, heb je dat al geprobeerd”. Lijkt me moeilijk. Stof tot nadenken wat mij betreft.

Ik lig met badjas in bed haha. Wordt tijd om eruit te gaan. Ik slaap zelfs geregeld in badjas.

6 likes

Ik ken er zelf niet veel van, dus geen idee eigenlijk. Ik gaf nu maar een voorbeeld met valeriaan maar het zou ook een andere plant kunnen zijn. Ik heb hierboven vooral zijn mening/praktijkervaring geschreven.

1 like