Ohja wij hadden ook alleen maar korting. Was 40% geloof ik toen. Maar al die managers waren er ook echt altijd superstreng in dus je moest echt altijd betalen. Enige moment dat je wel ‘gratis’ eten kreeg, was als ze je probeerde over te halen om langer te werken. Dan had je er als 16-jarige al lekker 8 uurtjes op zitten en dan vroegen ze of je nog even een uurtje wilde helpen met sluit, maar dan kreeg je wel gratis een menu😭
50 procent?!?! Zou het per restaurant verschillen?
Toen ik bij Starbucks werkte stopte juist mijn supervisors heel vaak eten in mijn tas (mocht eigenlijk ook niet). Kwam ik thuis zaten er 2 brownies en een broodje in mijn rugzak haha wel heel lief.
Oneerlijk! Ik mocht alleen koude oude friet
ja en alle mannen (waren altijd mannen) die met normale boodschappen kwamen en een tree bier, waarbij het bier dan op een apart bonnetje moest.
Ik heb nog in de Ben&Jerry’s gewerkt en toen mochten we zoveel eten als we maar wilden, de enige voorwaarde was dat de klanten het niet mochten zien. Dat waren nog eens tijden. Mijn collega’s en ik maakten bij opening ook standaard een ontbijtbrownie voor onszelf klaar. Het was een rustige vestiging dus toen heb ik véél gegeten. Dat is meer dan 10 jaar geleden en ik crave het nu soms nog.
Bij de appie heb ik wel aan collega’s en bekenden veeeel spaarzegels weggegeven. Was eigenlijk standaard en die dingen werden toch niet geteld. Mn hele familie was helemaal blij met me
Haha ah dat is echt chill! Ik werkte in een van de eerste Starbucks vestigingen in Nederland en eerst hadden ze die regels nog niet, dus toen ging ik soms echt met 2 tasjes vol eten naar huis, echt geweldig. Maar na een tijdje mocht het opeens niet meer en toen werd er ook heel streng op gelet en mocht je echt niks meer mee. Al dat eten zo de prullenbak in gooien
We mochten nog wel 3 drankjes per dienst nemen (wel de kleinste maat), dat was wel leuk, rare mixen maken enzo. (Voor als iemand nu bij de Starbucks werkt: de combi van creambase tot het eerste streepje en dan mangosap van de mango/passionjuicefrapp tot het tweede streepje is echt goddelijk
Ik werkte bij LaPlace en ook daar moest je betalen voor je lunch en gingen restjes de vuilnisbak in. Ik maakte meestal de broodjes en als broodjes dan na een x aantal minuten moesten worden weggegooid, drukte ik ze regelmatig achterover voor de lunch. Zelfs met korting waren die prijzen ziek hoog voor je loontje als 16-jarige.
Soms stond ik kassa en moest dan koffie’s afrekenen. Ik kon al die dingen echt niet uit elkaar houden dus sloeg vaak gewoon maar cappuccino’s aan. Dat vonden de klanten sowieso prima haha.
Ben toen zo’n keer kassa aan het huilen gebracht door m’n baas omdat er €50 kasverschil was en ik de schuld kreeg. Achteraf bleek dat briefje nog te zitten in het speciale kassakluisje waar je het teveel aan briefgeld in stopte. Hij had het zelf niet goed geleegd. Nooit excuses gehad
Als het rustig was gingen wij ook altijd drankjes mixen en combinaties verzinnen! Mijn beste creaties waren lime refresher met kokosmelk in plaats van water en chai latte met half chai, half pumpkin spice. En we waren erachter gekomen dat als je amandel siroop bij frambozen sap doet dat het dan naar kers smaakt. Ik mis dit echt, maar dat baantje was sowieso echt heel leuk!
@flalamingo ik heb 1 zomer bij een italiaanse ijswinkel gewerkt en daar kregen we ook elke dag gratis ijs en ik heb toen zoveel schepijs gegeten dat ik het nu bijna nooit meer eet, ik ben genezen
Wat stom zeg dat er op veel plekken eten werd weggegooid en dat personeel dat dan niet mocht hebben! wat is het idee daar achter?
Ik heb in een ijssalon gewerkt en wij moesten juist alles proeven zodat we klanten goed konden adviseren
Ze zijn dan bang dat je express dingen gaat achter houden omdat je het zelf wilt eten en ook omdat dingen over de datum zijn.
Maar wij gooiden hele vuilniszakken weg met eten wat je nog prima kon eten. Broodjes en salades kon je nog prima 1/2 dagen daarna eten. Muffins en koekjes at ik diezelfde avond gewoon op.
Om de 3 minuten werd eten weggegooid bij de Maccie. Echt zonde.
Bij de Hema mochten we wel THT eten na datum in de kantine in een koekblik doen, maar niet zomaar naar huis meenemen (wat een chick wel gedaan had en verplicht ontslag moest nemen).
Taart ging weer met de bakker mee terug
Bij de Jumbo werd zo min mogelijk gemaakt, zodat er niks weggegooid hoefde te worden.
Volgensmij heeft het ook iets te maken met dat als je je werknemers gratis laat eten dat het wordt gezien als extra loon ofso. Een vriendin van mij doet iets met belastingen en die heeft het een keer uitgelegd, maar ik weet niet meer precies hoe het zat en kan het ook niet echt vinden.
Echt zo oneerlijk dat je als kassa medewerker (of vergelijkbaar laagst betaald personeel) zo erg uitgeknepen werd. Dat ze dan zo hysterisch doen over eigenlijk een miniem kasverschil, of over eten wat anders toch weggegooid wordt. Ik had het ook met die alcoholcontrole toen bij Albert Heijn. Dan laten ze je als 16-jarige (wanneer je totaal geen natuurlijk overwicht hebt) alle verantwoordelijkheid om je leeftijdsgenoten en alle stoere boys te controleren. Zo niet, dan mocht je op het matje komen. Echt heel gaar.
Ja dat zeiden ze bij ons altijd! Ik werkte bij een italiaan, en wij moesten tijdens onze pauze (waarin we een simpele pasta/pizza mochten eten tot een bepaald bedrag, was prima) uitklokken, en ze zeiden; “je eten is je loon voor die tijd”. Waren wel een beetje boeven soms want je kreeg per kwartier betaald en we mochten pas inklokken vanaf de tijd dat we waren ingeroosterd en ze stuurden ons 5 minuten eerder weg waardoor we dan dat laatste kwartier (nou whoohoo, 1 euro in mijn geval) dan niet kregen XD
Bij mijn bijbaan trok het personeel regelmatig een zak snoep of chocolaatjes open. “Oeps, afboeken als breuk dan maar”
Oh ja bij de was dat ook altijd, zogenaamd aardig omroepen 10 minuten na de sluit van dankjewel allemaal jullie mogen gaan, 5 minuten voor het kwartier dus kreeg je die laatste 10 minuten nooit betaald.
zo sneaky
Bij mijn werk is het per half uur, dus als je tot 8 uur ingeroosterd staat en je klokt 5 voor half 9 uit (was gewoon bijna standaard vorig jaar), dan had je volgens het systeem maar tot 8 uur gewerkt. Ik werkte tijdens de drukste corona weken 4 avonden in de week, dus dat waren wel gewoon uren die ik misliep als je dat allemaal op gaat tellen
Ik vind het eigenlijk niet geheel ondenkbaar, een aantal decennia geleden dacht men ook niet dat röntgenstraling of radium schadelijk was en daar zijn ze echt op terug gekomen. Ik heb een kennis die hier onderzoek naar doet (gedegen onderzoek, niet aan de universiteit van facebook) en zij vertelde laatst dat er bijvoorbeeld ook onderzoeken zijn die er op lijken te wijzen dat als je als man een mobieltje langdurig met 5G receptie in je broekzak draagt, dat uiteindelijk invloed kan hebben op je vruchtbaarheid.
Ik geloof natuurlijk niet in het verband tussen corona en 5G en dat is ook geen reden om zendmasten in brand te steken maar ik zou mensen die hier op een genuanceerde manier twijfels bij hebben niet direct wegzetten als wappies. 5G is nog nooit op grote schaal gebruikt dus je kan niet nu al stellen dat het sowieso niet schadelijk is in die hoeveelheid, we weten het gewoon nog niet.