(En @anon50301661)
Ik heb het gevolgd bij Syntra. Over de organisatie van die school zelf was zowat iedereen ontevreden, maar dat hangt van vestiging tot vestiging af blijkbaar.
De inhoud was wel interessant en degelijk, al had er meer praktijk bij gemogen.
Wat we kregen was oa (bio)chemie, plantkunde, inhoudsstoffen, veiligheid en wetgeving, teelttechnieken, verwerkingswijzen, … . Ik heb twee jaar herborist gedaan en dan nog een extra jaar kruidenverwerker, met ook telkens een eindwerk (een schriftelijk werk met praktisch deel). Je krijgt een goede basis, maar de plantenwereld is zo uitgebreid dat dat vooral een startpunt is om zelf aan de slag te gaan.
En voor de duidelijkheid: een van de eerste dingen die we meekregen was veiligheid. Voorzichtig zijn (zeker als je planten plukt), bij twijfel niet doen, je bent geen dokter/apotheker dus kan geen medische uitspraken doen etc.
Boek van Verhelst is echt een naslagwerk, dat lees je niet als ontspannende inleiding ofzo inderdaad. Maar het is wel één van de referentiewerken dus als je er ooit verder mee wil gaan een meerwaarde!
Anne Mcintyre heeft ook wel wat toegankelijke boeken geschreven. James Wong zoals ik al zei. “Puur natuurlijk vrouw” van Antje Peeters vind ik fijn als het gaat om - je raadt het al - het vrouwelijke lichaam. “De nieuwe kruidenbijbel” en “The plant pharmacy” vind ik ook wel fijn, en de boeken van Broeder Guy (van de Abdij van Averbode). @Who heeft zelf een boek geschreven, “Homemade beauty”! Gaat over verzorgingsproducten, maar ik kan moeilijk iets over zelfmaken met kruiden ed schrijven zonder naar haar te verwijzen
.
Dit zijn een paar boeken uit mijn kast, er zijn er nog veel meer die goed zijn en ik waarschijnlijk niet ken. Ik zoek ook wel veel op op internet - het fijne van zo’n basisopleiding is dat je wel een beetje het kaf van het koren kan scheiden. Herbacos is een webwinkel waar ik graag bestel, maar ze hebben ook veel recepten online staan. Plantaaridgheden vind ik een erg onoverzichtelijke site, maar wel goede info. De site van AnneTanne lees is ook wel graag. En eventueel die van Danielle Houbrechts, maar dat vind ik soms wat te libelleachtig geschreven
.