Hahaha. Ja ik zou het zelf ook nooit doen, twijfel überhaupt of ik een zwangerschap en bevalling wil doormaken voor mezelf laat staan een ander.
Maar ik dacht dat de meesten het sowieso niet voor onbekenden doen toch? En als ze dat wel doen vinden ze het hele proces denk ik gewoon heel leuk.
Stel je voor je zou er dikke moneys voor krijgen, denk dat je dat best wat ongeschikte kandidaten krijgen die goed willen verdienen, die onverantwoordelijk met de zwangerschap omgaan. Denk dat je dan een andere groep draagmoeders hebt dan wanneer je het doet vanuit je hart en om anderen te helpen.
Ik doe het vanuit m’n hart maar als ik er ook nog wat knaken voor kan krijgen zou het helemaal super zijn
Juist als je een prijskaartje hangt aan draagmoederschap, stijgt de kans op uitbuiting.
In diverse landen waar commercieel draagmoederschap is toegestaan, is de draagmoeder of eiceldonor niets waard als ze eenmaal geproduceerd heeft. Sommige vrouwen zijn constant zwanger, of leveren constant eicellen, omdat ze anders geen huur kunnen betalen.
En als er complicaties zijn bij de vruchtbaarheidsbehandelingen of bevalling, jammer dan. Je hebt je geld toch? Ze worden niet beschermd en zijn enkel een middel om een product te krijgen, dat duur wordt verkocht.
Het is dan ook vaak mogelijk om vast te leggen dat de wensouders de geboorte-ouders zijn, iets wat in Nederland niet mag.
Je zou commercieel draagmoederschap als een soort mensenhandel kunnen zien.
Deze vraag is zo lastig! Volledig verbieden lijkt me niet bevordelijk, maar de docu die @Frauhelga net aanraadde laat echt zien hoeveel er wel niet mis gaat in deze ‘industrie’. Het grootste probleem is denk ik dat er hier heel veel regels zijn waardoor veel tegen gehouden wordt, maar dat er in armere landen die regels niet zo streng zijn, westerlingen uitwijken daarnaartoe en de mensen daar dit doen omdat ze anders hun hoofd niet boven water kunnen houden. Ik denk eerlijk gezegd dat dit geen goede ontwikkeling is en je over een fiks aantal jaren dezelfde soort toestanden gaat krijgen als die er nu zijn ivm adoptie.
Edit: Spuitelf had nog niet verder gelezen, maar idd het is eigenlijk vergelijkbaar met mensenhandel. En het lijkt ook eigenlijk wel op de vraag over een orgaan donoren tegen een geld bedrag. Al kom je dan misschien al op de vraag in hoeverre is je lichaam van jou? Interessante podcast laatst over gehoord mbt mag je een nier verkopen. Hier kan je die vinden.
Zou jij je eicellen doneren?
- Ja, aan een bekende (familie, vrienden etc.)
- Ja, aan iemand die ik niet ken
- Nee
- Ik twijfel
0 stemmers
Zou jij betaald willen krijgen voor het doneren van je eicellen?
- Ik wil doneren maar niet betaald krijgen
- Ik wil doneren en betaald krijgen
- Ik wil überhaupt niet doneren
0 stemmers
Ja omdat ik altijd moest aanhoren dat ik niet op mn vader lijk. Pff, alsof je dat aan het uiterlijk moet kunnen zien.
Heel random, maar stel er komt iemand langs en die wil wat fris drinken. In wat voor glas doe je dat dan? Ik kreeg vandaag te horen dat ik altijd gigantische glazen geef hahaha, en ja er blijkt 600 ml in te kunnen. Oops. Maar ik drink zelf thuis altijd uit zo’n drinkfles.
- Ik geef drinken in een klein glaasje 200 ml?
- Iets ertussenin, 350 ml?
- Nee ik geef gewoon direct een enorme vaas aan drinken +500ml
0 stemmers
Wij hebben ook redelijk grote glazen hier thuis, en als ik dan m’n man vraag water te pakken doet ie er altijd zo’n laf beetje in. Geef me gewoon een vol glas! Nog erger als ie het met wijn doet.
Haha ja, zelfde met thee, ik hoef echt niet zo’n klein kopje thee hoor. Ik heb ook wel gewone middelmatige glazen, misschien moet ik daar maar naar over schakelen.
Wat bedoel je met een ipadkind? Gewoon een kind van nu dat op een ipad zit? Of heb ik een nieuwe lichting kinderen gemist
Schaamde me vooral een beetje als ik die muziek luisterde en een oppaskind zat erbij Dan was ik me wel heel bewust van de nasty vrouwonvriendelijke taal. (Kinderen konden geen Engels).
Als ik erover nadenk vind ik het ook wel bizar soms wat ze zingen, niet alleen de misogynie, maarja toen blijven luisteren.
Mijn kind is een ipadkind
Wat een verschrikking zeg. Ik vraag me echt af in wat voor gevallen het verzoek wordt afgewezen?
Naar aanleiding van alle commotie over de kerk.
- Ja
- Nee
0 stemmers
- Ja
- Nee
0 stemmers
- Ja
- Nee
0 stemmers
Gelovige mensen maken nou eenmaal een groot deel uit van de bevolking. Waarom zou je dat negeren? Je wil in de politiek toch ook de belangen behartigen van de gelovigen in NL?
Onderwijs, tsja, zolang het verder van goede kwaliteit is maakt het mij echt niet uit of ze de bijbel, de koran of een boek van Roald Dahl ofzo lezen tijdens de ochtendkring.
Voor wat betreft onderwijs vind ik niet dat het moet, maar wel moet kunnen zodat er keuze is.
En in de zin dat je wat meekrijgt over verschillende geloven.
Maar niet dat elke school de zoutkorrel 's ochtends moet voorlezen.
jawel maar het zou geen invloed mogen hebben op niet-gelovigen vind ik
dus prima dat jij geen vrouwen in je partij wil (100000% niet prima maar oke daar doe je niks aan) maar ga geen anti abortuswet erdoor duwen aub
Als de enige partij die dat wil de sgp ofzo is en verder geen partijen het daar mee eens zijn, ja het is een kut standpunt maar als niemand daarmee akkoord gaat is dat verder geen probleem toch?
En welke partij heeft geen vrouwen als lid? Ik dacht nu allemaal wel?
Ik vind wel dat geloof in de grondwet thuishoort om religievrijheid te beschermen, maar ik vind ook dat er grenzen aan mogen zitten als dat nodig is. Dus misschien artikel 6 aanpassen naar “iedereen mag altijd zijn geloof beoefenen zoals je dat wil, behalve als het de volksgezondheid in gevaar brengt dan doe je het maar online net als de rest van ons heidenen” (maar dan in juridische taal).
oh geen idee, het was meer een voorbeeld
dus je mag je geloof in de politiek/binnen je partij beleiden vind ik maar het zou geen invloed mogen hebben op de status van het land
SGP heeft nu inderdaad wel 1 vrouwelijke wethouder