Stel je persoonlijke vraag #26

Ik kán het wel, maar ik hou niet zo van koken en de Indiase keuken (als je het écht goed en authentiek wil doen) duurt zooooooo lang. Ben ik te lui voor :rolleyes:

Altijd weer feest als mijn vaders familie in NL is en ze de hele dag in de keuken staan, de afhaalrestaurants kunnen er toch echt niet aan tippen.

3 likes

Authentiek AVG’tje

10 likes

Ja een natuurbegrafenis zonder kist op een landgoed 150 km van ons huis af
Mijn vader wilde gewoon een graf op de christelijke dorpsbegraafplaats, ik had voor crematie gekozen

9 likes

Ooooh dan heb ik een Netflix tip voor je! Er is zo’n serie waarin een hele aflevering gaat over mensen die teringhete pepers eten, incl die Carolina Reaper! Incl ook interviews met degene die die dingen teelt.

Ben nu natuurlijk kwijt welke serie dit is maar ik stuur je wel een berichtje als ik het weer weet (goed verhaal hè dit).

2 likes

Mijn ouders hebben zelfs de plek op de natuurbegraafplaats al uitgezocht. En alles voorbereid met de dienst enzo. Toen het hele corona-gedoe begon hebben ze het allemaal geregeld zodat ik en mijn broertje ons daar op dat moment geen zorgen over hoeven maken. Hoewel ik er niet over na wil denken is het ook wel een prettig idee, ze worden allebei 71 dit jaar dus ooit gaat het gebeuren. En nu ben ik op een mooie zomeravond ook met hen naar de betreffende plek geweest aan het einde van een hele leuke dag samen. Dus die herinnering heb ik er dan ook bij.

8 likes

Als je bedoelt of ik Congolese gerechten van scratch kan maken? Ja, mijn moeder maakte me altijd om 8 uur 's ochtends wakker op zaterdag om mee te volgen. Je kan alle ingrediënten hier wel vinden.

15 likes

Ik vind vooral zonde dat mijn oma nooit haar surinaamse recepten aan haar kinderen/ kleinkinderen heeft overgedragen. Ze kookte ook uit haar hoofd dus iedereen weet een beetje hoe het moet maar niet precies.

Mijn moeder heeft ooit een poging voor antiliaans koken bij mij gedaan maar dat was geen succes :joy:

3 likes

Doet me denken aan iets dat ik op tv zag laatst, bij dat eetprogramma van Jannie op 24kitchen.

Het wordt vaak ‘tatta’ gevonden dat Nederlanders alle buitenlandse recepten vernederlandsen, maar Jannie was te gast bij een Marokkaanse vrouw die dat juist zo mooi vond aan de Nederlandse eetcultuur. Dat Nederlanders veel gerechten overnemen uit andere culturen, en daar hun eigen draai aan geven.

In die aflevering ging het over couscous, waarbij ze een traditioneel familierecept vergeleken met een variant uit een pakje uit de supermarkt. Conclusie: het familierecept was lekkerder maar het pakje was ook zeker niet verkeerd, vooral omdat het veel makkelijker en sneller was.

Sowieso een leuk programma :smiley:

7 likes

Mijn vader wil begraven worden, mijn moeder liever gecremeerd maar als mijn vader eerder overlijdt, wil ze wel bij hem begraven worden. Het is dus nog even afwachten wat het uiteindelijk zal worden.

1 like

Wil ‘ja en ik ben 100% tata’ dan zeggen dat je heel goed authentiek een Nederlands gerecht kan maken? Als in, je kan goed stamppot maken ofzo?

1 like

Ja ik hoorde ook weleens (hier op het forum?) van een italiaanse die na een tijdje in NL gewoond te hebben ook weleens de ‘nederlandse pasta’ maakte in Italië met veel groenten erin, vond ik ook grappig!

5 likes

Ook qua muziek weet ik van mijn moeder wat ze wil. Alleen wil ze de volledige versie van November Rain van GNR. Hoeveel tijd denk je dat we hebben meid? Lol.
Toen mijn opa overleed zo’n 10 jaar geleden (onverwacht en heel jong) hebben ze alles op papier gezet. En ook meteen een verzekering voor mijn broertje en mij afgesloten. Toen hebben mijn ouders ook wel een beetje in grote lijnen laten weten of ze begraven of gecremeerd wilden worden etc. Zelfs het testament hebben ze al klaarliggen.

4 likes

heet dat kind niet gewoon jaap, maar we noemen hem nu japie?
al is jaap voor een baby ook zeer zeer droog

Ik heb mijn vriend een pakketje pepers cadeau geven met oa een aantal reapers en naga ghosts :innocent: Ik vind zelf cayenne al pittig hahaha.

1 like

Ik zou echt alle recepten willen volgen, doe even vloggen volgende keer haha.

Tja, authentiek vind ik soms wel lastig want vaak zijn er in het land zelf ook al duizend variaties. Alleen al elke familie gebruikt zijn eigen currypoeder bijvoorbeeld. Plus Indiaas eten wat je hier kan krijgen is vooral Noord-Indiaas.

5 likes

Ja en als je dan op bezoek gaat dan toch even vragen aan mama of ze het eten zoals “ons” koken.
Anders is het zo van: “bloemkool in de pondu?”

4 likes

Het is een aflevering va We Are the Champions, fantastisch programma! @anon50301661

3 likes

Geen idee maar mijn moeder had ook weinig keus aangezien ze geen verzekering had en wij geen geld dus tja een mooie begrafenis zat er niet in. :woman_shrugging: Is dus gewoon gecremeerd en alles zo goedkoop mogelijk. Tja hard maar mijn moeder had gewoon een verzekering moeten hebben want ze wist dat haar nabestaanden geen geld hebben. Ik heb mijn moeder ook gewoon ergens in de natuur uitgestrooid want als er geen geld is kun je ook niks.

Godzijdank heeft mijn vader wel een verzekering en ik denk dat hij begraven wil worden? Wat dan ook wel kan.

Ohh ja fair, ja wat dat betreft kom ik echt uit een saai stuk van Nederland, volgens mij hebben we niks specifieks :woman_shrugging:t2:

1 like

Ik praat niet zo vaak over doodgaan met mijn ouders, het enige waar iedereen het over eens is (wat dus ook bij mijn opa en oma’s is gebeurd) is dat het een crematie wordt in de allergoedkoopste kist. Hahaha gierig tot na de dood maar iedereen vond het zonde om in een dure kist terecht te komen terwijl die toch de oven ingaat

3 likes