Mijn vader heeft ooit eens tegen mij en mijn zusje gezegd dat we maar gewoon ergens sloophout vandaan moesten halen en daarvan een kist moesten (laten) timmeren. Hij overleed vorig jaar heel plotseling dus niet dat daar tijd voor was, maar we wisten wel dat hij inderdaad daar ook geen waarde aan hechtte, dus het is ook de goedkoopste optie geworden. Voelden wij allemaal ook zo hoor, toch zonde van het geld om dat duurder te maken dan nodig.
Ik zou mensen die het er echt nooit over hebben overigens wel aanraden om dat eens te doen - je hoeft echt niet alle details helder te hebben als jij of je ouder dat niet wilt, maar basisdingen als of iemand begraven of gecremeerd wil worden (of geen voorkeur heeft), of iemand een uitvaartverzekering heeft kan toch wel fijn zijn om te weten… Wij dachten bijvoorbeeld allemaal dat mijn vader geen uitvaartverzekering had, maar ik kon gelukkig heel makkelijk zijn wachtwoord van z’n email raden en ben toen toch nog even gaan zoeken en toen kwam hij ineens bovendrijven… Zou heel erg zonde zijn geweest als we dat niet hadden geweten. (Niet dat het alleen om geld draait uiteraard, zeker niet, maar even als voorbeeld. Voor de uitvaart hebben mijn zusje en ik vooral op intuitie keuzes gemaakt in wat passend zou zijn en vertrouwd op dat hij wat voor ons goed zou voelen ook wel goed zou vinden.)