Stel je persoonlijke vraag #26

Ik zag laatst een artikel over een Frans bedrijf die een webcam installeert bij iedere medewerker thuis om tijdens de werkuren te controleren of ze effectief aan het werk zijn en niet bezig zijn met andere dingen zoals wandelen, boodschappen doen,…

Wanneer je werkgever er ook voor kiest om zo’n webcam te installeren bij je thuis, zou jij hier dan in meegaan?

• Ja prima, zolang dit enkel tijdens de werkuren is heb ik hier geen probleem mee. Ik doe namelijk niets wat niet zou mogen.
  • Liever niet, maar begrijpelijk. Pre-corona kon een werkgever zijn personeelsleden ook controleren, het is normaal dat dit nu ook moet kunnen.
  • Nee, als mijn werkgever dit verplicht stop ik nog liever met werken.
  • Ik werk niet (thuis)

0 stemmers

Holy shit, is dit niet gewoon een 1 april grap? Wat zijn dat voor praktijken?

Zo zullen de camera’s registreren wanneer personeelsleden bijvoorbeeld hun bureau verlaten zonder toestemming

Ik zie mezelf mijn baas al bellen of ik even naar de wc mag. ‘Nee Max, even wachten tot de plasketting weer terug is!’

26 likes

Ja vind ik ook best heftig. Vraag me af of dit zomaar kan op vlak van privacy?

In Nederland mag dit sowieso niet volgens mij! Een werkgever mag ook geen camera’s op het werk ophangen met als doel personeel in de gaten houden.

2 likes

Nee, in het Nederlands.
Op L1 (Limburgse omroep) spreken ze natuurlijk wel met een accent en worden ook verschillende vormen van Limburgs gesproken, maar er is niet echt één Limburgs dialect. Limburgs is wel een erkende minderheidstaal in Nederland, maar het is meer een overkoepelende term voor een verzameling dialecten dan een gestandaardiseerde taal, terwijl het Fries wél een gestandaardiseerde vorm heeft die gebruikt wordt in onderwijs en officiële communicatie. Er bestaan natuurlijk alsnog verschillende dialecten in het Fries, maar die hebben meer onderlinge overeenkomsten dan de verschillende Limburgse dialecten.
Ik kom uit Noord-Limburg en het dialect waar ik mee ben opgegroeid is echt anders dan bijvoorbeeld het Maastrichts of het Venloos, die ook weer flink van elkaar verschillen. Historisch gezien is Limburg ook nooit echt een eenheid geweest, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Friesland, en de Limburgse dialecten hebben zich dus ook afzonderlijk van elkaar ontwikkeld. Het Noord-Limburgs is officieel ook geen vorm van het Limburgs maar een vorm van het Kleverlands, waar ook bepaalde dialecten gesproken in Oost-Brabant en Zuid-Gelderland onder vallen, maar dat wordt wel heel specifiek.
Sorry voor het lange antwoord maar ik vind dit soort dingen heel interessant :sweat_smile:

8 likes

haha love je uitgebreide antwoord! Ja, dat was me echt opgevallen in Brabant, dat het dialect wat ik ken eigenlijk gewoon ABN blijkt te zijn en dat het echte dialect daar per streek zo ontzettend verschilt. In het fries is dat veel minder, daar zijn natuurlijk ook wel verschillen (sommige knauwen veel meer, bij de meren is het meer zangerig dacht ik)

1 like

Ik heb deze, en ben er erg tevreden over!

2 likes

Wat vind jij van onverwachts bezoek (van over het algemeen leuke mensen)?

• Verschrikkelijk
  • Mwah, soms zin in, soms niet, kan er mee door
  • Ja, leuk & gezellig!
  • Anders, namelijk …

0 stemmers

Ik vind het zo verschrikkelijk en ga als ik over 2 maanden alleen woon ook echt 4ever m’n deur afsluiten. Net wilde ik even lekker een hoognodig dutje gaan doen om vervolgens aan het werk te gaan. Kwam er bezoek. M’n nichtje van 4 dus die rent naar boven. Ben ik er toch maar ‘even’ bij gaan zitten en zo 1,5 uur weg. En nu heb ik nog niet gerelaxed en moet ik eigenlijk aan het werk maar ben ik moe en chaggie. Haha soms komt het toch gewoon echt niet uit??? Maar bij mijn ouders en mijn familie is dit echt de normaalste zaak van de wereld, gewoon bij elkaar binnen lopen, dus wss ben ik gewoon erg ongastvrij.

2 likes

Ik heb hem een half jaar ofzo, misschien iets langer? Ik moet hem wel regelmatig legen en het filter schoonmaken, en dan is hij weer prima qua zuigkracht. Hoop dat dat ook zo blijft want als ie na een jaar al minder is is dat wel kut ja.

Nope nope nope. Je bent niet erg ongastvrij, je hebt gewoon andere behoeftes dan je familieleden. En ongetwijfeld dat er onder je familieleden ook mensen zijn die er niet op zitten te wachten, maar dat niet uiten. Afgezien daarvan, vooral aangeven dat je het vervelend vindt. Een grens kan ook een time window zijn: in het weekend na 11 mag je altijd langskomen, maar doordeweeks of voor 11 uur niet. Deze poll komt elke maand terug met vrouwen die zich schuldig voelen omdat ze niet altijd zin hebben in onverwachts bezoek, dat is echt nergens voor nodig.

8 likes

Het verbaast me ook totaal niet dat het om Teleperformance gaat, dat bedrijf staat bekend om dit soort fratsen. In dit artikel wordt bijvoorbeeld ook genoemd dat ze in Nederland ook wel eens webcamcontroles uitvoeren, zij het op een iets andere manier (‘maar we hebben de werknemer gevraagd of die het goed vond!’)

Ik vind het superchill om relaties te hebben waarin het totaal oké is om onaangekondigd langs te komen, maar dat houdt ook in dat ik me ook vrij voel om te zeggen dat het even niet uitkomt. Heel leuk als mensen langskomen, maar als ik er geen tijd of energie voor heb zeg ik dat gewoon. Ik waardeer het ook wanneer anderen dat doen, ik ga graag onaangekondigd langs bij mijn vriendinnen maar alleen omdat ik weet dat zij zich niet verplicht voelen om me te vermaken.

9 likes

Ik kreeg inderdaad een boek met allerlei uitleg, maar ik was heel nieuwsgierig en vond het echt reuze interessant. Toen ik op 12-jarige leeftijd aan mijn moeder vroeg hoe een orgasme dan voelt geen verdere voorlichting meer gehad 🥲 (ohja haar antwoord: daar kom je vast vanzelf achter)

1 like

Wie wilt daar nu werken? Lijkt me een heel toxisch bedrijf…

Met wie was jouw eerste keer seks?

• Relatiepartner
  • Normale vriend/vriendin
  • One night stand
  • Een date
  • Klasgenoot/collega
  • Anders

0 stemmers

Je eerste keer zoenen?

• Relatiepartner
    • Onbekende
    • Een date
    • Klasgenoot/collega
  • iemand die je via via kende
    • Anders

0 stemmers

Je eerste keer voorspel?

• Relatiepartner
    • Onbekende
    • Een date
    • Klasgenoot/collega
  • iemand die je via via kende
    • Anders

0 stemmers

Een jochie in de kusjeskring tijdens carnaval :crazy_face:

5 likes

Ik weet wel dat onze werkgever op de computer een controle tracker kan installeren als je in een underperformance track zit, als laatste optie om je de laan uit te sturen. Maar dat is wel nadat je leidinggevende al heeft aangegeven dat je niet goed bezig bent en je meerdere keren progressiedialogen hebt gehad waarbij je geen progressie gemaakt hebt.

Haha omg ja de kusjeskring. Hier ook wat afgelebberd met Carnaval.

1 like

Ik heb een zakelijke lease, maar met toevoeging van privé. Mag gewoon privé rijden ook en door een knopje onder m’n stuur houdt ie bij hoeveel dat is en wordt dat maandelijks verrekend als het boven bepaalde km’s komt.

3 likes

Als ik moet file parkeren wil ik dat de auto’s / stoep aan bestuurderskant zijn anders kan ik het niet :joy:

3 likes