Stel je persoonlijke vraag #26

Het boeit me echt nul (kijk ook nauwelijks tv) dus ken eigenlijk niemand, ja Tom Waes haha.

4 likes

Azijn werkt ook goed tegen geurtjes die er met wassen niet altijd uit gaan. Ik laat bijvoorbeeld mijn sportkleding eens in de zoveel tijd voor het wassen eerst even weken in water met wat azijn, en dan ruikt het na de wasbeurt weer helemaal fris. Heb je weleens zien klagen over de stank van je vriends sportkleding, dus misschien kun je er iets mee haha.

6 likes

Bekende Vlamingen is het, ik moest heel hard lachen om Bekende Belgiƫrs

27 likes

De gemiddelde Vlaming niet omdat alles hier gescheiden is (tv-, radiozenders, tijdschriften). Ik kijk vaak het nieuws van de Waalse zender (rtbf of rtl-tvi) en blijf zo ook wat op de hoogte. BW’s zijn dan wel bekender in Frankrijk en komen daar dan ook op tv en zo.

6 likes

Heb jij een corona zelftest in bezit?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Voor de mensen die een zelftest (willen) hebben, waar zou jij de test voornamelijk voor gebruiken?

• Bij klachten, zodat ik niet zo lang hoef te wachten op de uitslag van een GGD test
  • Voor een bezoek oid, zodat ik iets meer zekerheid heb maar ik houd me dan nog wel aan alle regels (1 iemand op bezoek, 1,5 afstand etc.)
  • Om me iets zekerder te voelen om meer vrijheid te nemen, bijvoorbeeld met wat meer mensen samenkomen

0 stemmers

Hahahaha oeps :rofl::rofl: niet eens belgen, ik zeg gewoon belgiƫrs. Moet echt beter nalezen wat ik typ.

Bedankt!

1 like

Bij klachten moet je juist die zelftest niet gebruiken, die zelftest is er alleen voor als je geen klachten hebt

1 like

@Calypso @desecretaris fijn dat ik niet de enige ben

2 likes

Ik denk dat Vlamingen niet veel Waalse sterren kennen. Ik kan eigenlijk zelfs bijna niemand opnoemen, behalve een paar muzikanten (vb. LoĆÆc Nottet). Ik heb wel een tijdje naar de Waals publieke omroep, RTBF, gekeken, maar voor de rest ben ik totaal niet op de hoogte :grimacing:

4 likes

Oh ja dat is misschien wel een idee! Wat voor soort azijn gebruik je dan?

Ja, en ander nieuws kijkt en andere kranten leest! Lijkt me best bijzonder als in het tweede kamer topic de ene helft z’n nieuws haalt vanuit omrop fryslan en de andere helft uit de limburger (is die in dialect geschreven?)

1 like

Ja ik ben drietalig Frans/Nederlands/Lingala opgevoed. Ik ben in Brussel geboren maar mijn ouders hebben altijd de keuze gemaakt om mij naar een NL-school te sturen en dan later zijn wij verhuisd naar Vlaanderen.

Het is soms wel grappig, wat hier in Vlaanderen hip is qua radioplay bijvoorbeeld, kan soms totaal niet werken in Walloniƫ. Elk programma heeft een Vlaamse en Waalse versie. De Walen kiezen er ook meer en meer voor om zelf producties te maken in plaats van afhankelijk te zijn van de Fransen.
Ik denk dat de twee grote sterren die in zowel Vlaanderen als WalloniĆ« bekend zijn: Sandra Kim en Helmut Lotti zijn. Naast de nu jongere generatie dj’s (dimitri vegas en like mike, netsky, lost frequencies).
De Leopold II-tunnel in Brussel wordt hier vernoemd naar Annie Cordie en zij was ƩƩn van de bekendste Brusselse artiest van de hele Francophonie. Maar in Vlaamse kranten moest er bij de aankondiging eerst wat uitleg gegeven worden over wie zij was.

23 likes

Gewoon de goedkoopste keukenazijn!

2 likes

Iemand die altijd voor mij kookt is wel echt mijn droom.

3 likes

Niemand anders kiest de sauna? Ik mis de sauna zo erg. Enige plek waar ik echt 100% ontspan. Echt een droom om thuis te hebben.

1 like

Ik zag laatst een artikel over een Frans bedrijf die een webcam installeert bij iedere medewerker thuis om tijdens de werkuren te controleren of ze effectief aan het werk zijn en niet bezig zijn met andere dingen zoals wandelen, boodschappen doen,…

Wanneer je werkgever er ook voor kiest om zo’n webcam te installeren bij je thuis, zou jij hier dan in meegaan?

• Ja prima, zolang dit enkel tijdens de werkuren is heb ik hier geen probleem mee. Ik doe namelijk niets wat niet zou mogen.
  • Liever niet, maar begrijpelijk. Pre-corona kon een werkgever zijn personeelsleden ook controleren, het is normaal dat dit nu ook moet kunnen.
  • Nee, als mijn werkgever dit verplicht stop ik nog liever met werken.
  • Ik werk niet (thuis)

0 stemmers

Holy shit, is dit niet gewoon een 1 april grap? Wat zijn dat voor praktijken?

Zo zullen de camera’s registreren wanneer personeelsleden bijvoorbeeld hun bureau verlaten zonder toestemming

Ik zie mezelf mijn baas al bellen of ik even naar de wc mag. ā€˜Nee Max, even wachten tot de plasketting weer terug is!’

26 likes

Ja vind ik ook best heftig. Vraag me af of dit zomaar kan op vlak van privacy?

In Nederland mag dit sowieso niet volgens mij! Een werkgever mag ook geen camera’s op het werk ophangen met als doel personeel in de gaten houden.

2 likes

Nee, in het Nederlands.
Op L1 (Limburgse omroep) spreken ze natuurlijk wel met een accent en worden ook verschillende vormen van Limburgs gesproken, maar er is niet echt ƩƩn Limburgs dialect. Limburgs is wel een erkende minderheidstaal in Nederland, maar het is meer een overkoepelende term voor een verzameling dialecten dan een gestandaardiseerde taal, terwijl het Fries wƩl een gestandaardiseerde vorm heeft die gebruikt wordt in onderwijs en officiƫle communicatie. Er bestaan natuurlijk alsnog verschillende dialecten in het Fries, maar die hebben meer onderlinge overeenkomsten dan de verschillende Limburgse dialecten.
Ik kom uit Noord-Limburg en het dialect waar ik mee ben opgegroeid is echt anders dan bijvoorbeeld het Maastrichts of het Venloos, die ook weer flink van elkaar verschillen. Historisch gezien is Limburg ook nooit echt een eenheid geweest, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Friesland, en de Limburgse dialecten hebben zich dus ook afzonderlijk van elkaar ontwikkeld. Het Noord-Limburgs is officieel ook geen vorm van het Limburgs maar een vorm van het Kleverlands, waar ook bepaalde dialecten gesproken in Oost-Brabant en Zuid-Gelderland onder vallen, maar dat wordt wel heel specifiek.
Sorry voor het lange antwoord maar ik vind dit soort dingen heel interessant :sweat_smile:

8 likes