Stel je persoonlijke vraag #27

Als je echt voor de achtbanen wilt gaan zou ik het niet echt weten maar je hebt ook veel andere leuke dingen in de Efteling, sowieso de sfeer, sprookjesbos, symbolica/droomvlucht/treintje/pagode etc. waar je niet in kleine stoeltjes hoeft!

Edit: sorry spuit 11

1 like

Dit klinkt voor mij echt als een eeuwigheid haha! Ik praat gewoon liever over dingen die ik interessant of belangrijk vind, anders levert het voor mij te weinig op. Ik snap wel wat je zegt, als het met mij wat minder gaat heb ik ook geen ruimte voor een gesprek over iemands jeugdtrauma’s ofzo.

1 like

Sociale introvert :star2:

2 likes

Is introvert en extravert niet gewoon je krijgt energie van mensen of niet.
En niet al die dingen als verlegen of een keer iets alleen doen ook leuk vinden, of visite anoying vinden.

26 likes

Als ik iets met andere mensen heb gedaan kan ik ‘s avonds vaak niet goed slapen omdat ik dan zit te stuiteren van de energie, ben net een klein kind wat dat betreft. Ik vind smalltalk ook altijd niet erg, juist leuk om te horen wat andere mensen allemaal doen! Als ik te lang alleen ben word ik juist heel moe en futloos, ik vind daar echt niks aan. Ik heb het afgelopen jaar daardoor wel erg goed geslapen, enige voordeel van Corona haha.

Ik kan trouwens soms ook wel over mijn grenzen heen gaan en dan vind ik het wel prettig om geen sociale activiteiten te hebben, maar zelfs dan ga ik liever naar mijn vriend of een vriendin dan dat ik alleen thuis op de bank zit.

8 likes

Dit heb ik ook ja, als ik een dagje met iemand ben geweest lig ik 's avonds in bed echt nog te denken hoe gezellig het was en hoe leuk we het hadden enz. En dat we dat vaker moeten doen.

Ik vind small talk opzich ook niet zo erg, maar ben wel vaak inspiratieloos haha dus als mijn gesprekspartner over het weer wil kletsen, prima hoor

5 likes

Blijf dit wel een lastige vraag vinden eigenlijk. Of ik energie krijg / oplaad van andere mensen hangt nauw samen met welke mensen dat zijn. Ik heb verschillende vrienden en familie wiens gezelschap ik altijd prettig vind, kan zo 4-5 vriendinnen opnoemen met wie ik met gemak 5 avonden per week zou kunnen optrekken of twee weken op vakantie zonder ervan te hoeven bijkomen. Maar ook heel veel mensen of groepjes mensen die echt wel belangrijk voor me zijn maar met wie ik een dag afspreken al gewoon best “zwaar” vind. En als ik 1 a 2 van zulke sociale dingen heb gehad wil ik de rest van de week m’n bank niet meer af. Ik vind ook dat bij verschillende mensen verschillende eigenschappen van mij naar voren treden. Of ik heb gewoon geen eigen persoonlijkheid :laughing:

2 likes

Ja! Maar niet alleen mensen, eigenlijk alles dat prikkels geeft of je hele informatieverwerking en je gevoelens etc. Ze denken dat extraverte personen meer dopamine in hun brein hebben of dat hun brein het sneller afgeeft, vandaar energieker en sneller opgewonden. Ook lijken extraverte mensen meer verbindingen te hebben tussen bepaalde hersengebieden die betrokken zijn bij emoties en motivatie. :grin:

Maar dat is niet specifiek op sociaal contact alleen, al is dat wel de makkelijkste manier om de verschillen te zien tussen mensen!

6 likes

wow thanks voor deze uitleg! Vind het heel interesant :blush:

1 like

Oh dit ken ik helemaal niet. Ik las juist laatst dat bij een deel van de introverte mensen emoties harder binnenkomen (zoals een enge film kijken) en dat zij zich ook sneller schuldig voelen bv. Daar zat ook iets wetenschappelijks achter maar dat ben ik alweer vergeten.

Vanochtend dacht ik nog niks. Maare bedenk me nu dat ik aan iedereen de allerbeste rasp ooit aan probeer te slijten. Helaas vind tot nu toe iedereen het bedrag te hoog en raspen ze met onstabiele niet scherpe dingen.

Maar echt laat de prijs je niet afschrikken want wat @Bunnyslippers eens zei: dit is de Ferrari onder de raspen (dacht ik? Of ging dat om die peper en zout stellen?) En dat roep ik al zo’n 10 jaar in de woestijn. Blij dat hier medestanders zijn :grin:

3 likes

Aaahh ik dacht dit juist precies andersom, een beetje overdreven gezegd dat de introverte mensen binnen enge series zitten te kijken en de extraverten buiten op een terras zitten met elkaar ofzo. Nergens op gebaseerd dit. :sweat_smile: maar wel interessant inderdaad.

Dat de introverte mensen vaak wat meer koele kikkers zijn en extraverte hun emoties eerder laten zien of uiten en juist sneller alle kanten op gaan?

Dit was echt puur gericht op het stukje energie krijgen van en dat ze denken dat het komt omdat extraverten een hogere vatbaarheid voor beloningen hebben, meer dopamine die vrijkomt en hoe vaker dat gebeurt hoe sterker een verbinding gaat worden, en hoe sterker een verbinding is, hoe vaker je hetzelfde gaat doen.

Is eigenlijk weer wat anders dan echt gevoeligheid zegmaar, of hoe iemand de emoties ervaart, dat is meer emotionele stabiliteit. Dit is echt even heel simpel uitgelegd hoor, want er is nog super veel onduidelijk over hoe het precies werkt allemaal en veel verschillende theorieën ook!

Het is in ieder geval heel kort door de bocht om te zeggen dat introvert het ene is en extravert het andere :joy:

3 likes

Ik denk dat er weinig verschil zit tussen hoeveel emoties mensen hebben. Ik zou er ook niet zĂłveel waarde aan hechten, want in the end zijn mensen niet of introvert of extravert, maar is het gewoon een schaal. Net zoals voor zoveel dingen. Maar, naast wat er al gezegd is, dus het verwerken van alle prikkels, zal een extravert waarschijnlijk wat eerder dan een introvert haar gedachten en emoties uiten. Dus die projecteert meer naar buiten. Waar een introvert er wat meer intern over nadenkt. Die projecteert meer naar binnen.

Misschien bedoel je dat ook met dat een extravert eerder alle kanten opgaat. Omdat die (even plat gezegd) sneller uit krijg je elke gedachtesprong mee, waar een introvert (weer plat gezegd) iets langer nadenkt en dus doordachter dingen zegt. Waarbij uiteraard geen van beiden goed of fout is, hoewel onze maatschappij wel erg veel waarde hecht aan een extraverte persoonlijkheid + scholen en kantoren daarop inricht.

1 like

Ah zo! Ja helder. Ik vind het wel heel leuk om over te lezen, maar nog zoveel is speculatie inderdaad. Als je nog interessante stukken hebt, stuur maar door :blush:

1 like

Helemaal mee eens hoor, ik omschrijf het nogal zwartwit maar voel me zelf bijvoorbeeld iedere dag weer anders, ene keer meer introvert dan meer extravert etc.
De lockdown heeft me ook veel meer een introvert gemaakt, dus dat ik niet perse overal bij wil zijn of horen, maar meer rust ook lekker vind.
Eigenlijk wel jammer dat alles meer ingericht is op extraverte mensen, hoe zou dat komen. Kreeg vroeger ook altijd te horen dat ik verlegen of stil was etc etc. Waarom zeg jij nooit iets? of heb je geen mening? etc.
Toen mezelf een soort van geforceerd om extravert te doen, tot het ongemakkelijke toe :stuck_out_tongue: Ben nog steeds jaloers op mensen die zo handig small talk of een grapje maken tegen een voorbijganger. Ik kan dat vaak alleen met alcohol op :sweat_smile: :sweat_smile:

1 like

Misschien heb je wel wat aan het boek Quiet van Susan Cain. Het begint met hoe “the extravert ideal” is ontstaan in de industriĂ«le revolutie (waar het daarvoor juist belangrijk was om rustig, beheersd, vroom en bescheiden te zijn). En verder allerlei interessante dingen over waarom het ook heel waardevol is als je niet zo extravert (of gewoon heel introvert) bent. De ondertitel is een beetje elitair maar ook wel treffend “The power of introverts in a world that can’t stop talking.” Oh ook interessant feitje hieruit is dat introversie/extraversie waarschijnlijk voor 50% genetisch bepaald is.

Ik zag trouwens een nos artikel waarin werd gewaarschuwd dat we de prikkels allemaal niet meer gewend zijn sinds tante Corrie. Dus het kan zeker kloppen dat je je meer introvert voelt nu!

2 likes

Ooh thanks! Ga me hier zeker meer in verdiepen.

1 like

Vond men jouw moeder vroeger een ‘milf’? (:face_vomiting:) Kreeg je dat wel eens te horen op het schoolplein bv?

• Ja
  • Nee, sowieso niet
  • Geen idee
  • Nvt

0 stemmers

1 like

Ik drukte ja maar dat was per ongeluk het spijt me

1 like