Stel je persoonlijke vraag #27

Vind het ook zo stom elke keer als Harvey haar weer eens moet beschermen en dan ook nog gaat zoenen met dr. Hij was met die psychologe veel leuker

3 likes

Vind je jezelf introvert of extravert? Kies wat het meest dichtbij zit.

• 100% introvert
  • 75% introvert, 25% extravert
  • 60% introvert, 40% extravert
  • 60% extravert, 40% introvert
  • 75% extravert, 25% introvert
  • 100% extravert
  • Ik weet het echt niet

0 stemmers

2 likes

Dat is volgens mij idd een van de belangrijkste facetten, en ik lees dat er ook wel in. Dat opkomen voor jezelf heeft volgens mij niks te maken met introvert/extravert. Een introvert die echt veel praat herken ik zelf niet zo als een introvert.

Oh je hebt je berichtje verwijderd @ellegirltalk

Ik ben 100% introvert in de zin dat met mensen omgaan me veel energie kost, en ik oplaad door alleen te zijn. Hangt voor mij alleen niet samen met het wel/niet leuk vinden om met mensen om te gaan. Dat vind ik hartstikke leuk, moet daarna alleen bijkomen omdat ik kapot ben :woman_shrugging:t2: Kan me dus niet helemaal vinden in de wiki beschrijving haha

13 likes

Assertief had ik zo vertaald, maar heeft een bredere uitleg natuurlijk wel.
Oh ik ken wel mensen die veel praten maar bij borrels ook snel naar huis willen (anderen + me :p)

Ja precies dit!
Ik vind het leuk om naar feestjes te gaan ofzo maar daarna moet ik gewoon even tijd voor mijzelf hebben.

En als introvert kan ik ook enthousiast zijn en voor mijzelf opkomen hoor!

8 likes

@Echo ja zo zie ik het ook! Dan lees ik de wikibeschrijving toch anders dan jullie. Ik ben het helemaal met jullie eens. Introversie heeft niks te maken met voor jezelf opkomen/enthousiasme kunnen hebben/mensen wel of niet leuk vinden. Ik haal het wel even weg anders!

@ellegirltalk ik praat ook veel met mensen bij borrels, maar het liefst 1 op 1, en dan 90% van de tijd meteen deep dive over gevoelens/filosofie/whatever. Weinig interesse in small talk, ik ben daar ook slecht in. Heb jij dat ook?

1 like

Er zijn echt maar een paar mensen in mijn sociale kring met wie ik (vaak en/of lang) samen kan/wil zijn zonder daarna helemaal kapot te zijn. Verschilt ook per vriendin en familielid. Dus ik twijfel tussen 100% introvert en 75% introvert. Dingen als bedrijfsuitjes, netwerkevents etc vind ik verschrikkelijk. Ik ben ook heel slecht in small talk, vooral in grote groepen. Maar verlegen zou ik mezelf dan weer totaal niet noemen. In kleinere nieuwe groepen praat ik dan juist weer snel veel omdat ik het anders ongemakkelijk vind.

9 likes

Nee vind het tegenwoordig wel steeds leuker! Denk doordat mijn gedachten soms al zwaar genoeg zijn, dan vind ik onzingesprekken over tvseries ofzo wel leuk. Voor max een paar uurtjes. Daarna wil ik weer me myself and I of iemand die ik ken en waarbij ik niks hoef/moet.
En heb ook wel gemerkt dat small talk helpt om een “band” te creĂ«ren, dus het is ook wel nuttig dat ik het nu leuker vind dan paar jaar terug.

Als je echt voor de achtbanen wilt gaan zou ik het niet echt weten maar je hebt ook veel andere leuke dingen in de Efteling, sowieso de sfeer, sprookjesbos, symbolica/droomvlucht/treintje/pagode etc. waar je niet in kleine stoeltjes hoeft!

Edit: sorry spuit 11

1 like

Dit klinkt voor mij echt als een eeuwigheid haha! Ik praat gewoon liever over dingen die ik interessant of belangrijk vind, anders levert het voor mij te weinig op. Ik snap wel wat je zegt, als het met mij wat minder gaat heb ik ook geen ruimte voor een gesprek over iemands jeugdtrauma’s ofzo.

1 like

Sociale introvert :star2:

2 likes

Is introvert en extravert niet gewoon je krijgt energie van mensen of niet.
En niet al die dingen als verlegen of een keer iets alleen doen ook leuk vinden, of visite anoying vinden.

26 likes

Als ik iets met andere mensen heb gedaan kan ik ‘s avonds vaak niet goed slapen omdat ik dan zit te stuiteren van de energie, ben net een klein kind wat dat betreft. Ik vind smalltalk ook altijd niet erg, juist leuk om te horen wat andere mensen allemaal doen! Als ik te lang alleen ben word ik juist heel moe en futloos, ik vind daar echt niks aan. Ik heb het afgelopen jaar daardoor wel erg goed geslapen, enige voordeel van Corona haha.

Ik kan trouwens soms ook wel over mijn grenzen heen gaan en dan vind ik het wel prettig om geen sociale activiteiten te hebben, maar zelfs dan ga ik liever naar mijn vriend of een vriendin dan dat ik alleen thuis op de bank zit.

8 likes

Dit heb ik ook ja, als ik een dagje met iemand ben geweest lig ik 's avonds in bed echt nog te denken hoe gezellig het was en hoe leuk we het hadden enz. En dat we dat vaker moeten doen.

Ik vind small talk opzich ook niet zo erg, maar ben wel vaak inspiratieloos haha dus als mijn gesprekspartner over het weer wil kletsen, prima hoor

5 likes

Blijf dit wel een lastige vraag vinden eigenlijk. Of ik energie krijg / oplaad van andere mensen hangt nauw samen met welke mensen dat zijn. Ik heb verschillende vrienden en familie wiens gezelschap ik altijd prettig vind, kan zo 4-5 vriendinnen opnoemen met wie ik met gemak 5 avonden per week zou kunnen optrekken of twee weken op vakantie zonder ervan te hoeven bijkomen. Maar ook heel veel mensen of groepjes mensen die echt wel belangrijk voor me zijn maar met wie ik een dag afspreken al gewoon best “zwaar” vind. En als ik 1 a 2 van zulke sociale dingen heb gehad wil ik de rest van de week m’n bank niet meer af. Ik vind ook dat bij verschillende mensen verschillende eigenschappen van mij naar voren treden. Of ik heb gewoon geen eigen persoonlijkheid :laughing:

2 likes

Ja! Maar niet alleen mensen, eigenlijk alles dat prikkels geeft of je hele informatieverwerking en je gevoelens etc. Ze denken dat extraverte personen meer dopamine in hun brein hebben of dat hun brein het sneller afgeeft, vandaar energieker en sneller opgewonden. Ook lijken extraverte mensen meer verbindingen te hebben tussen bepaalde hersengebieden die betrokken zijn bij emoties en motivatie. :grin:

Maar dat is niet specifiek op sociaal contact alleen, al is dat wel de makkelijkste manier om de verschillen te zien tussen mensen!

6 likes

wow thanks voor deze uitleg! Vind het heel interesant :blush:

1 like

Oh dit ken ik helemaal niet. Ik las juist laatst dat bij een deel van de introverte mensen emoties harder binnenkomen (zoals een enge film kijken) en dat zij zich ook sneller schuldig voelen bv. Daar zat ook iets wetenschappelijks achter maar dat ben ik alweer vergeten.

Vanochtend dacht ik nog niks. Maare bedenk me nu dat ik aan iedereen de allerbeste rasp ooit aan probeer te slijten. Helaas vind tot nu toe iedereen het bedrag te hoog en raspen ze met onstabiele niet scherpe dingen.

Maar echt laat de prijs je niet afschrikken want wat @Bunnyslippers eens zei: dit is de Ferrari onder de raspen (dacht ik? Of ging dat om die peper en zout stellen?) En dat roep ik al zo’n 10 jaar in de woestijn. Blij dat hier medestanders zijn :grin:

3 likes