Stel je persoonlijke vraag #27

Aaahh ik dacht dit juist precies andersom, een beetje overdreven gezegd dat de introverte mensen binnen enge series zitten te kijken en de extraverten buiten op een terras zitten met elkaar ofzo. Nergens op gebaseerd dit. :sweat_smile: maar wel interessant inderdaad.

Dat de introverte mensen vaak wat meer koele kikkers zijn en extraverte hun emoties eerder laten zien of uiten en juist sneller alle kanten op gaan?

Dit was echt puur gericht op het stukje energie krijgen van en dat ze denken dat het komt omdat extraverten een hogere vatbaarheid voor beloningen hebben, meer dopamine die vrijkomt en hoe vaker dat gebeurt hoe sterker een verbinding gaat worden, en hoe sterker een verbinding is, hoe vaker je hetzelfde gaat doen.

Is eigenlijk weer wat anders dan echt gevoeligheid zegmaar, of hoe iemand de emoties ervaart, dat is meer emotionele stabiliteit. Dit is echt even heel simpel uitgelegd hoor, want er is nog super veel onduidelijk over hoe het precies werkt allemaal en veel verschillende theorieën ook!

Het is in ieder geval heel kort door de bocht om te zeggen dat introvert het ene is en extravert het andere :joy:

3 likes

Ik denk dat er weinig verschil zit tussen hoeveel emoties mensen hebben. Ik zou er ook niet zĂłveel waarde aan hechten, want in the end zijn mensen niet of introvert of extravert, maar is het gewoon een schaal. Net zoals voor zoveel dingen. Maar, naast wat er al gezegd is, dus het verwerken van alle prikkels, zal een extravert waarschijnlijk wat eerder dan een introvert haar gedachten en emoties uiten. Dus die projecteert meer naar buiten. Waar een introvert er wat meer intern over nadenkt. Die projecteert meer naar binnen.

Misschien bedoel je dat ook met dat een extravert eerder alle kanten opgaat. Omdat die (even plat gezegd) sneller uit krijg je elke gedachtesprong mee, waar een introvert (weer plat gezegd) iets langer nadenkt en dus doordachter dingen zegt. Waarbij uiteraard geen van beiden goed of fout is, hoewel onze maatschappij wel erg veel waarde hecht aan een extraverte persoonlijkheid + scholen en kantoren daarop inricht.

1 like

Ah zo! Ja helder. Ik vind het wel heel leuk om over te lezen, maar nog zoveel is speculatie inderdaad. Als je nog interessante stukken hebt, stuur maar door :blush:

1 like

Helemaal mee eens hoor, ik omschrijf het nogal zwartwit maar voel me zelf bijvoorbeeld iedere dag weer anders, ene keer meer introvert dan meer extravert etc.
De lockdown heeft me ook veel meer een introvert gemaakt, dus dat ik niet perse overal bij wil zijn of horen, maar meer rust ook lekker vind.
Eigenlijk wel jammer dat alles meer ingericht is op extraverte mensen, hoe zou dat komen. Kreeg vroeger ook altijd te horen dat ik verlegen of stil was etc etc. Waarom zeg jij nooit iets? of heb je geen mening? etc.
Toen mezelf een soort van geforceerd om extravert te doen, tot het ongemakkelijke toe :stuck_out_tongue: Ben nog steeds jaloers op mensen die zo handig small talk of een grapje maken tegen een voorbijganger. Ik kan dat vaak alleen met alcohol op :sweat_smile: :sweat_smile:

1 like

Misschien heb je wel wat aan het boek Quiet van Susan Cain. Het begint met hoe “the extravert ideal” is ontstaan in de industriĂ«le revolutie (waar het daarvoor juist belangrijk was om rustig, beheersd, vroom en bescheiden te zijn). En verder allerlei interessante dingen over waarom het ook heel waardevol is als je niet zo extravert (of gewoon heel introvert) bent. De ondertitel is een beetje elitair maar ook wel treffend “The power of introverts in a world that can’t stop talking.” Oh ook interessant feitje hieruit is dat introversie/extraversie waarschijnlijk voor 50% genetisch bepaald is.

Ik zag trouwens een nos artikel waarin werd gewaarschuwd dat we de prikkels allemaal niet meer gewend zijn sinds tante Corrie. Dus het kan zeker kloppen dat je je meer introvert voelt nu!

2 likes

Ooh thanks! Ga me hier zeker meer in verdiepen.

1 like

Vond men jouw moeder vroeger een ‘milf’? (:face_vomiting:) Kreeg je dat wel eens te horen op het schoolplein bv?

• Ja
  • Nee, sowieso niet
  • Geen idee
  • Nvt

0 stemmers

1 like

Ik drukte ja maar dat was per ongeluk het spijt me

1 like

Als je nogmaals op stem tonen klikt, kan je je stem aanpassen.

1 like

Ja, en nu nog steeds

1 like

Ooit waren mijn moeder, zusje en ik bij de Mcdonalds en toen kregen wij meerdere happymealspeeltjes mee omdat de man achter de balie mijn moeder leuk vond.

11 likes

Dat zijn de voordelen.

Nee maar mijn vader wel een dilf (en nog steeds) đŸ„Č

3 likes

Haha doet me denken aan iets. Mijn ouders deden altijd samen boodschappen bij de -toen nog- C100. En mijn moeder is best wel iemand die altijd gesprekken aanknoopt met random mensen, en dus ook met de vrouw achter de kassa (was ook een beetje de leeftijd van mijn ouders). Uiteindelijk is daar een soort van ‘vriendschap’ uit ontstaan en kwam die vrouw ook regelmatig bij ons thuis op de koffie (op een gegeven moment echt wekelijks). Ze vroeg elke keer honderd dingen over mijn vader enzo en wat voor soort man hij was en blablabla. Ook was het best wel vreemd dat als hij niet thuis was dat ze dan niet zo lang bleef, en ineens was de ‘vriendschap’ ook weer over. Had ze dus opgebiecht aan mijn moeder dat ze verliefd begon te worden op mijn vader :joy: Mijn vader netjes uitleggen dat het niks ging worden maar mijn moeder was er meteen klaar mee haha.

17 likes

Heb jij een boormachine in huis?

• Ja, en ik kan er ook mee overweg
  • Ja, maar gebruik hem zelf niet
  • Nee, maar ik gebruik er weleens 1
  • Nee, en ik gebruik er ook nooit 1

0 stemmers

1 like

Hoe moet ik dat voor mij zien? Wat vind jij echt belangrijk qua gespreksstof? Wil je het dan direct over de politiek hebben of de zin van het leven?

3 likes

Ik was een heel verhaal aan het typen, maar feit is dat hersenen anders werken en dat dit soort dingen daarmee te maken hebben. Die anders werkende hersenen krijgen dan een label introvert of extravert. Kan je onzin vinden, maar dit is gewoon allang wetenschappelijk onderzocht. Beetje lame om dan met dat soort termen te gaan strooien. Ik verhuis wel naar het impopulaire meningen topic :woman_shrugging:

1 like

Hoe goed kan jij dealen met drukke dagen en stress?

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

0 stemmers

Op café is in de kroeg denk ik? Dan, ligt eraan hoe dronken je bent. Heel dronken is filosofische praat hartstikke leuk.

9 likes