Stel je persoonlijke vraag #27

Als je liever niet je achternaam doorgeeft door nare associaties en daardoor bewust kiest voor die van je partner, en daarmee voor jezelf kiest, is dat ook feministisch! Feminisme gaat om gelijke rechten en keuzes en dat die voor iedereen gelijk zijn. Vroeger werden vrouwen verplicht om hun achternaam te wijzigen en daar is inderdaad niks feministisch aan. Maar als je er zelf om wat voor reden dan ook voor kiest om je kind te achternaam van je partner te geven maakt dat je echt niet minder feminist. :relaxed:

30 likes

Mijn moeder heeft wel de achternaam van haar moeder gekregen, maar dit omdat ze haar vader lang niet gekend heeft en omdat de naam van haar moeder haar meer kansen zou kunnen geven denk ik

1 like

Ik heb geregistreerd partnerschap met mijn vriend, maar de gemeente heeft dus niet gevraagd welke achternaam ik wilde aannemen (en door drukte rondom verhuizen enzo heb ik er op dat moment helemaal niet aan gedacht, voorafgaand wel heel veel haha).

Ik ging er dus van uit dat ze uit zijn gegaan van het ouderwetse (naam partner overnemen), maar ik heb dus nog mijn eigen achternaam. Mijne is ook mooier. :laughing:

2 likes

Ja weet je, mij zou het er in elk geval om gaan dat het een onderwerp van discussie is en dat er een actieve keuze in wordt gemaakt door beide betrokken ouders. Ik weet niet of ik er in ee hypothetische situatie okee mee zou zijn om zijn naam aan ons kind door te geven in plaats van mijne, misschien is dat uiteindelijk idd de keuze die om bepaalde redenen voor ons allebei goed voelt. Maar waar ik zĂ©ker niet okee mee zou zijn is als ervan uit wordt gegaan dat het de naam van de vader wordt “omdat dat gangbaar is”.

1 like

Klopt zeker! Maar uiteindelijk is het ook wel de naam die ik altijd zal dragen, dus zeker naar de volgende generatie toe rijkt het ook wel verder dan wat ik nu (nog) associeer met het gezin waarin ik ben opgegroeid. Aan een eventuele zoon of dochter vind ik het ook wel belangrijk mee te geven dat het niet standaard hoeft te zijn dat de man de naam doorgeeft, en ernaar handelen zegt dan toch meer dan enkel woorden.

2 likes

Bij ons eerste kind zijn we er niet zo mee bezig geweest, meer uit automatisme de achternaam van mijn man “doorgegeven”. Ik heb sinds ons trouwen een dubbele achternaam, maar mijn meisjesnaam vooraan en die gebruik ik alleen. Ik heb dus niet dezelfde achternaam als mijn kind, ja op papier wel, maar in de praktijk niet. Nu krijgen we een tweede kind en kan het niet meer anders. Mijn man vindt het achteraf heel erg jammer en had best mijn achternaam aan ons kind/onze kinderen door willen geven. Hij heeft niet perse een mooie naam en is dol op mijn familie. Oh en eigenlijk gewoon een feminist die dit soort ouderwetse praktijken belachelijk vindt :smiling_face_with_three_hearts:

Nee maar die ouder moet dat kind sowieso al niet slaan

10 likes

Mijn opa van vaders kant heeft zijn vader nooit gekend en dus de achternaam van zijn moeder (en mijn vader en ik hebben die achternaam dus ook). Vind het altijd een grappige gedachte dat ik (en mijn vader en mijn opa) eigenlijk een andere achternaam hadden moeten hebben.

2 likes

Together Again en All For You :heart:

En deze is zo geweldig maar zo ondergewaardeerd.

En de kleding is geweldig :heart:

6 likes

Juist in dit geval zou ik echt mijn eigen naam willen. Ik word echt kriegelig van bemoeizuchtige (schoon)ouders.

Ik vind het ook echt belachelijk dat je kind ook automatisch de naam van de man krijgt, tenzij je met toestemming van je man samen een formulier invult om dat te wijzigen. Weet niet of ze dat inmiddels veranderd hebben. Ik bedoel, uiteindelijk is de moeder vaak de enige echte zekerheid :cold_face:

12 likes

Gebruiken jullie deze smiley ook om sarcasme uit te drukken? :smirk:

• Nee joh
  • Jazeker
  • Ik gebruik hem sowieso nooit

0 stemmers

huh, ik heb daarbij nog nooit aan sarcasme gedacht haha, ik gebruik 'm eerder suggestief

31 likes

Haha ja ik ook. Als wink wink bij een vieze opmerking

16 likes

Het is niet dat ze bemoeizuchtig zijn, het is ook zeker niet dat ze er nu al om zitten te zeuren, maar ik weet wel dat het belangrijk voor ze is. Als het voor hen belangrijker is dan het voor mij is, dan vind ik meer dan normaal dat ik ze dit gun.

1 like

O dat zou ik idd anders vinden, kreeg echt dat idee omdat je zei dat het anders een zieke familieruzie zou worden. Dat klinkt niet bepaald chill.

2 likes

Oh, ja daar ben ik bang voor. Ze hebben het hier nog nooit met ons over gehad hoor, maar ik denk wel dat ze het echt niet leuk zouden vinden als ik tegen de verwachtingen in zou gaan. Of het een ruzie zou worden geen idee, maar dat zou ik het in ieder geval niet waard vinden.

1 like

Mn moeders achternaam was Sukkel dus beter van niet haha

26 likes

Mijn vader gebruikt deze als er iemand dood is

31 likes

Soms (misschien zelfs best vaak) kan je een vieze opmerking sarcastisch bedoelen dus binnen die context wel, maar los van seksuele shit: nee.

Ik heb niet per se goed of slecht contact, met beide kanten niet, maar vooral gewoon geen contact omdat we niet dichtbij elkaar wonen en elkaar eigenlijk niet zo goed kennen. Geloof dat m’n ouders hun siblings wel regelmatig spreken, maar ik spreek eigen nooit verdere familie buiten m’n ouders en m’n broers.