@Petitprince Dit is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik kan je wel mijn ervaring delen. Ik ben ook opgegroeid in een dorp nabij een grote stad. Het dorp was best wel groot qua inwoners maar er was echt heel weinig aan winkels en horeca, er was ook geen middelbare school, etc. Ik vond dat als tiener echt niet leuk, het naar school moeten fietsen was eigenlijk nog het minst erge. Het ging dan vooral om het afspreken met vriendinnen, winkelen, uitgaan, een dagje naar een andere stad dat soort dingen. Ik vond het echt heel irritant dat ik om iets te kunnen doen altijd minstens een half uur enkele reis moest fietsen. Ik had ook vriendinnen die nog verder weg woonden en als die een keer mee wouden stappen moest er meteen van alles geregeld worden met blijven logeren, of ze moesten opgehaald worden door hun ouders. Ik had zelf veel liever in een kleiner huis gewoond, maar dan wel met alles dichterbij. Nog steeds trouwens haha.
Je moet natuurlijk ook aan jullie eigen behoeftes denken en als je denkt dat jullie straks echt je huidige huis ontgroeid zijn is dat ook niet goed, maar dit is in ieder geval hoe ik het heb ervaren!