Stel je persoonlijke vraag #28

Mijn school had een schooluniform en dat was eigenlijk best wel fijn. Volgens mij heeft ook niemand daar ooit moeilijk over gedaan of over geklaagd.
Het geeft meteen een soort groepsgevoel, aangezien andere scholen een ander soort uniform hadden. En een paar keer per jaar hadden we uniformloze dagen en dat was ook echt leuk.

2 likes

Ja de mensen die ik ken die een schooluniform hebben moeten dragen waren daar allemaal gewoon tevreden over eigenlijk.

1 like

Ik raad iedereen even aan om nu bnr te luisteren want daar gaan bellers hun male gaze over dit onderwerp uiten :face_vomiting:

Jij bent overduidelijk niet opgegroeid in de lage bilnaadjeans periode.

26 likes

Hahha bij mij was puta de madre en jesus is my homeboy op shirts helemaal hip. Bij 1 zaten mijn spaans sprekende ouders zo :face_with_raised_eyebrow: bij shirt 2 zat mijn protestantse oma zo :face_with_raised_eyebrow: helemaal toen ik er rozenkransen bij ging dragen. Toen heeft oma mijn ouders wel ff op het matje geroepen dat dat niet kon :joy:

23 likes

Ik weet dat tieners elkaar niet als gelijk zien. Ben ook tiener geweest. Ook volwassenen zien elkaar niet als gelijk. Denk wel dat een uniform voor met name kinderen uit arme gezinnen echt een uitkomst kan zijn. Niet mee kunnen doen met wat hip is etc is dan iig verleden tijd.

Dan zoeken ze die ongelijkheid wel weer in schoenen, tassen of sieraden/accesoires. Ik denk niet dat een uniform dat gelijktrekt.

15 likes

Ja precies, en jongeren weten toch wel wie arm is en wie rijk. Dat kunnen ze al zien aan de huizen en de auto’s van de ouders van hun klasgenoten, en natuurlijk ook op social media.

1 like

Schoenen, tassen en sieraden waren bij ons ook onderdeel van het uniform haha. Maar verder wel eens dat het natuurlijk geen echte oplossing is.

1 like

Was dit in Nederland of? Als je dat wilt vertellen natuurlijk.

Edit: Oh ik dacht btw dat er misschien wel enkele middelbare schelen in Nederland waren die uniformen hebben maar dat is niet zo.

1 like

Ohja wow deze 2 merken was ik echt helemaal vergeten :joy:

3 likes

Ik vind het juist heel leuk om te zien hoe leerlingen experimenteren met hun kleding en uiterlijk. Het gaat ook echt alle kanten op: van meisjes met een Sporty Spice / Lara Croft stijl tot jongen met make-up en nagellak. En ook juist heel netjes; alles zit door elkaar. Je kan zeggen dat school een afspiegeling moet zijn van de samenleving nu, maar ik hoop ergens dat dit juist een voorbode is voor de samenleving straks.

23 likes

Grens Nederland/België. Maar al die scholen hebben nu ook geen uniform meer denk ik. Volgens mij niet door kritiek, maar omdat het toch vooral een traditie was van vroeger en ze mee wilden gaan met de tijd.

1 like

Ik vind sowieso die schooluniformen die je nog in veel landen ziet zoooo oubollig! Moeten echt een update hebben.

1 like

Haha ja, dat viel bij ons op zich wel mee. Iedereen had dezelfde basisstukken, maar die mocht je dragen wanneer je zelf wou. Op een andere school moesten meisjes toen nog verplicht een vaste periode per jaar een rok aan, ook als het koud kon zijn. Daar is wel terecht veel kritiek op gekomen en is aangepast.
Oh en mijn school was eerst ook een uitsluitend meisjesschool. Dat hadden ze gelukkig al wel een paar jaar afgeschaft. Bizar om je dat nu voor te stellen.

1 like

Ik vind dat juist zo tof haha, tuttig zeker maar vind het ook wel classy ofzo?

Toen ik een jaar in de Verenigde Staten high school deed had ik (helaas?) geen uniform, maar die hadden wel echt belachelijk veel regels over kleding. Schouders moesten bedekt, niet teveel decolleté, buik bedekt, geen joggingbroek oid, rok mocht niet korter dan vlak boven je knie (strikter nog: als je rechtop staat en je armen langs je lichaam houdt, mocht de rok niet korter zijn dan waar je vingertoppen komen), geen slippers/sandalen met blote tenen. En natuurlijk absoluut geen teksten waar iemand aanstoot aan kan nemen, dus vrijwel alles haha

2 likes

Ik ging dit even testen, maar dat is bij mij echt best wel heel kort… heb niet echt korte armen ofzo volgens mij…

7 likes

Oh nee, nu ga ik twijfelen, het was alweer heel wat jaar geleden! Maar wat was het dan…er zat iig een hele rare regel aan roklengte haha

1 like

Ik heb geen broek aan dus niet zo gek :joy:

9 likes

Iehl probeer jij de docenten te verleiden ofzo

4 likes