Stel je persoonlijke vraag #28

Wow 64% heeft dit nog nooit gevraagd? Dat vind ik echt heeeeel verrassend!

4 likes

Dit is mijn eerste baan, zit gewoon in de standaard schaal en heb geen ervaring waardoor ik hoger ingeschaald zou moeten worden :woman_shrugging:t3: krijg even veel als mn collega’s dus nee

15 likes

Serieus? Ik heb gewoon nergens gewerkt waar dit mogelijk was en ik vind als ik kan rondkomen het genoeg

14 likes

Blijkbaar wel!

Ik kreeg een paar jaar geleden meer verantwoordelijkheden terwijl ik minder zou gaan verdienen door het wegvallen van gunstige startersregelingen. Toen ik dat casual (=stikzenuwachtig) aangaf bij de hoogste baas, kon ik zo een paar tredes overslaan. Echt direct om salarisverhoging vragen zou ik denk ik ook niet makkelijk durven of nodig vinden, maar er is vaak best veel bespreekbaar weet ik sindsdien. Al moet niets natuurlijk.

1 like

Afgezien van m’n eerste baan altijd onder een dichtgetimmerde CAO gezeten met dito inschaling en periodieken (ongeacht je presteren bij mijn huidige werk). Je kunt alleen sneller groeien door naar een volgende functie door te stromen.

2 likes

1x gevraagd en niet gekregen, een paar keer gevraagd en gekregen wat ik wilde, en zelfs 1x gevraagd en meer gekregen dan ik wilde :sweat_smile:

Vind het ook heel verrassend dat zoveel het nog nooit gevraagd hebben @anon18050057
Sowieso altijd vragen! Het ergste dat kan gebeuren is dat je hetzelfde blijft verdienen, ze gaan niet ineens je salaris verlagen omdat je om meer vraagt…

4 likes

Liep meteen weer weg. Er was mij niets gezegd en ook niks aangegeven. Hoorde later van een vriendin die ook die dag moest dat ik ranja en een koekje ben misgelopen.

1 like

15 likes

Heb het me al 3 keer voorgenomen te gaan vragen en dan zat ik in m’n HR cyclus gesprek en kreeg ik het al aangeboden. En ook geen kinderachtige verhogingen, dus vond het niet nodig om meer te vragen. Dus niet hoeven vragen, maar wel gekregen.

2 likes

Ik heb alleen winkelbaantjes gehad en in de horeca gewerkt. Dus je salaris staat vast.
En ik vind in mijn geval van niet. Hoef gewoon niet meer te hebben. Gaat toch alleen op aan onzin

1 like

Ik heb nooit ergens lang genoeg gewerkt :’) of ik kreeg het al van hen.

weet jij welke schoenmaat je ouders hebben?

• Geen idee
  • Ja van beide
  • Ja van een

0 stemmers

1 like
  • Ik heb minder inkomen dan mensen over het algemeen vermoeden.
  • Mijn inkomen komt overeen met wat mensen vermoeden.
  • Ik heb meer inkomen dan mensen over het algemeen vermoeden.
  • Hoezo vermoeden? Ik ben heel open over m’n inkomen.

0 stemmers

Nu meer vanuit loondienst

• Ik weet precies hoeveel mijn directe collega’s verdienen (en niet omdat ik bij HR/PZ werk).
  • Ik heb een vermoeden hoeveel mijn directe collega’s ongeveer verdienen.
  • Ik heb geen idee hoeveel mijn directe collega’s verdienen.

0 stemmers

En als jullie niet precies van elkaar weten hoeveel je verdient, wat is dan eerder het geval?

• Ik verdien minder dan mijn collega’s vermoeden.
  • Ik verdien ongeveer wat mijn collega’s vermoeden.
  • Ik verdien meer dan mijn collega’s vermoeden.

0 stemmers

Oja ik heb geen ervaring met werken met schalen, vandaar. Zit in een bubbel blijkbaar :slight_smile: @Vaiana

Al mijn collega zitten langere tijd bij het bedrijf en zitten allemaal aan de max van hun schaal. Die is gewoon op te zoeken via intranet.
Ik zit nog niet zo lang bij het bedrijf en tijdje terug promotie gemaakt. Dus nog genoeg ruimte om te groeien.

1 like

Twee keer gevraagd in m’n huidige baan. Eerste keer vooral omdat ik erachter kwam dat ik echt enorm beneden het gemiddelde verdiende voor m’n ervaring, taken en verantwoordelijkheden (en vergeleken met m’n mannelijke collega die minder deed maar wel met de eer bleek op te strijken). Werd toen in eerste instantie niet verhoogd, later (veeel gezeik verder) wel. En recent onderhandeld in m’n contractgesprek (yay vast contract) met een tegenbod wat uiteindelijk geaccepteerd is. Vond het enorm spannend beide keren maar loont ( :wink: ) wel.

3 likes

Ik vind het zelf ook lastig, omdat ik hoger zit dan mensen vermoeden. Als collega’s er naar vragen, ben ik wel eerlijk, maar verkeerde aannames weerleg ik niet snel. Vaak is dat bij een opmerking als ‘Wij zitten in schaal x’ terwijl ik dan in z zit. Ik weet niet goed hoe je dat op een niet-arrogante manier zou moeten corrigeren. Overigens klopt het wel met mijn precieze takenpakket (al heb ik deels ook mazzel gehad), maar daar heeft niet iedereen zicht op en dat uitvoerig gaan benoemen helpt ook niet per se natuurlijk. Naar jonge (vrouwelijke) collega’s ben ik vaak wat opener, omdat ik weet dat het anderen wel verder kan helpen.

7 likes

Als je in België voor de overheid werkt (onderwijs bvb.) dan kan het sowieso niet.

1 like

Ja ik denk dat veel mensen denken ‘kan niet’ terwijl het vanuit het bedrijf eigenlijk ‘wil niet’ is.

6 likes