Stel je persoonlijke vraag #28

Bij mijn vorige baantje wist ik precies hoeveel iedereen verdiende, maar dat was per ongeluk. Ik hield toezicht op de bankrekening en moest betalingen die binnen kwamen registreren enzo maar ik kon normaal alleen het hele bedrag zien wat werd afgeschreven voor loon (dus niet individueel).

Maar 1 keertje was er een storing met automatische incasso’s en kregen we allemaal een check. Maarja 1 voor 1 werden die checks gecashed natuurlijk en online zag ik dan een scan van de check met het bedrag + naam :sweat_smile:

Was wel ff shook toen ik zag wat de CEO verdiende!

4 likes

Ons loon wordt rechtstreeks vanuit het ministerie gestort. Hoe zou dat dan werken om opslag te vragen?

2 likes

Naja iemand geeft toch aan het ministerie door wat jij verdient. Als jouw leidinggevende dan een hoger bedrag door zou geven wordt dat overgemaakt denk ik?

Nee zo werkt dat niet. Is met een puntensysteem en een ambt is dan een bepaald aantal punten (afhankelijk van diploma worden dat meer punten). Een school kan niet meer punten toekennen dan nodig voor een fulltime ambt aan 1 persoon.

Eventueel kan je wel in ambt worden gezet van bvb. adjunct-directeur maar lijkt me sterk dat dat zou gebeuren voor een leerkracht/secretariaatsmedewerker. Kost ook meer punten dus dat gaat sowieso ten koste van lerarenuren (en die zijn er al te weinig). @Shadina

Maar misschien zijn Belgische scholen dan wel een uitzondering.

1 like

Voor zover ik weer wordt geen bedrag doorgegeven, eerder iets als " leerkracht in die graad, zoveel jaar in dienst/ervaring", en dat zijn dan vaste baremas.

Waar ik werk (gemeente) word je betaald naargelang je functie en ervaring, bv op b-niveau met 3 jaar ervaring. Het enige waar je eventueel over kan onderhandelen, is het aantalbjaren relevante ervaring die meegeteld worden als je aangenomen wordt, hoewel ze daar best strikt in zijn. Maar eens je er dus werkt, kan je enkel meer verdienen door bevordering naar een hogere functie en meer dienstjaren. Zit vrij vast allemaal, maar dat vind ik zelf niet zo erg eerlijk gezegd (vast werk, veel mobiliteit binnen dezelfde organisatie mogelijk, prima arbeidsvoorwaarden, mooie extras, goed loon en ik ben niet zo goed in onderhandelen. Nadeel is dan weer dat ook collega’s die geen zak uitvoeren hetzelfde krijgen, maar gelukkig zijn we al van benoemingen af.m

3 likes

Degene die mijn tattoo heeft gezet had er zelf 0, 10/10 would recommend her

of mannen zouden moeten leren zich bescheidener op te stellen;) Maar punt ja dat hoe het nu werkt je er goed aan doet er naar te vragen of bij een overstap een hoger salaris te onderhandelen

Bedoel je als ze over hun eigen salaris onderhandelen? Hoe helpt dat vrouwen dan?

1 like

Vrouwen doen dan minder, en lopen dus geld mis. Zouden we over het algemeen meer moeten doen. Merkte het ook aan mijn vriend hoor, zelfde sector maar hij ging meteen aan het onderhandelen over overuren en reiskostenvergoeding. Kwam niet echt in mij op (en heb ook geen overuren en reiskosten) terwijl hij meteen keek of hij meer kon krijgen.

Maar dat staat toch los van elkaar?

Ik bedoel het zijn 2 aparte gesprekken! Daarnaast heeft dat weinig directe invloed in mijn ogen

1 like
Heb je ooit meegelopen met een stille tocht?
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Wat is je uurloon?
  • Gaat je niks aan :v:
  • onder de €9
  • €10
  • €11
  • €12
  • €13
  • €14
  • €15
  • €16
  • €17
  • €18
  • €19
  • €20
  • boven de €21

0 stemmers

Meer dan 21, maar wel in instabiele onberekenbare zzp toestand dus het stelt niets voor

1 like

Ik zit te denken, zou het kunnen dat een deel van deze vrouwen werkt volgens een CAO? Ik bedoel, dan verdien je elk jaar ietsje meer en hoef je ook niet te onderhandelen (tenzij je het veel te laag vindt natuurlijk). Zelf zou ik ook niet gauw om salarisverhoging vragen. Zou eerder iets vragen in de trant van: extra vrije dag, flexibele werktijden, etc.

1 like

18 maar ik ben nog student en werk maar 2/3 dagen :woman_shrugging:

1 like

Lastige vraag, ben ondernemer. Ik keer mezelf alleen minimum loon uit. Maar weet niet of dit daar onder valt.

1 like

Hangt er vlg mij vanaf welk type cao, minimum of standaard. Bij een minimum kan je om meer vragen en wordt dat (afhankelijk van prestaties/budget) ook gegeven in sommige gevallen

Vraag me nu af of dit Milou is.

Ik heb op meerdere plekken met cao gewerkt en altijd onderhandeld hoor, dus dat hoeft elkaar helemaal niet uit te sluiten.

6 likes

Net zoals @Lemongrab zegt werk ik ook onder cao en met ‘vaste’ treden zeg maar, maar heb een stuk of 3x nu succesvol onderhandeld. Dit zal ook wel weer per sector anders zijn hoor maar je hebt niets te verliezen toch? Proberen kan altijd. Zeker als ze blij met je zijn en je liever niet kwijt zijn is er vaak toch wel iets mogelijk (tenzij je voor eikels werkt).

2 likes

Ik bedoel te zeggen dat we het nu op vrouwen ‘afschuiven’ dat die meer te leren hebben, namelijk onderhandelen. Dus dan wordt weer hoe vrouwen dingen aanpakken (omdat ze hierin waarschijnlijk ook geconditioneerd zijn) als negatief gezien. In plaats van dat we heel hard onderhandelen voor een salaris dat eigenlijk misschien niet klopt als negatief zien.
Maar met de toevoeging dat hoe nu de zaken zijn, je als vrouw je inderdaad beter kan voegen naar het mannelijk voorbeeld en ook harder moet onderhandelen.

3 likes