Stel je persoonlijke vraag #28

Echt een rare vraag en de situaties zijn niet te vergelijken, vind ik.
Als ik een kind wil, hebben mijn ouders daar niks mee te maken. Het is mijn keuze en zij zijn niet verantwoordelijk ervoor. Mijn moeder wilt ook later niet wekelijks op een vaste dag oppassen op de kinderen, want het vergt veel energie en zij wilt ook van haar vrijheid genieten.
Als mijn ouders in een verzorgingshuis komen, kan ik zelf kijken welke dag ik langs ga komen en hoe laat. Bovendien hoort ouder worden er eenmaal bij en is dat geen keuze. Tuurlijk vergt langsgaan bij je ouders in een verzorgingshuis ook energie, maar ik vind dat toch anders

4 likes

Lijkt me best een commitment als je elke week een vast moment krijgt. Mijn ouders gaan bijna met pensioen, die kijken juist uit naar die vrijheid. Sowieso dat zij gewoon vrijheid willen en zich niet vast willen leggen.

edit: nee dus, vind ik niet erg.

8 likes

Beide, ik denk omdat ik nu ook nog studeer naast mijn werk. Dus ik heb nu een soort eind van hst jaar gevoel omdat de schoolvakantie begint, maar december is ook het einde van het jaar

1 like

Ik heb nee ingevuld; maar omdat ik het absoluut niet zou willen, zelfs als mijn (schoon)ouders het zouden willen. Ik vind zelf dat het voor alle partijen leuker is als opa en oma sporadisch oppassen en niet een vaste opvoeder worden. Is mijn persoonlijke mening, snap dat anderen dat anders zien.

8 likes

Nee, dat verwacht ik niet en ook wil ik ook niet als ze het wel leuk zouden vinden. Ik vind het helemaal niet prettig om afhankelijk te zijn van iemand die ik ken, wil dat liever zakelijk houden als het gaat om afspraken die fout kunnen gaan. Als ze nu zeggen dat ze het willen, maar er dan toch zaken gaan schuren zou ik dat heel kut vinden. Dus nee, alleen af en toe oppas op afspraak bij gelegenheden, verder gewoon kinderopvang.

3 likes

Hahha ik bedoel het niet hatelijk, maar meer in de zin dat zij een eigen leven hebben en je niet kan verwachten dat ze een standaard dag oppassen. Dat geldt ook andersom. Ik zou niet bewust niet komen, omdat ze niet op mijn hypothetische kind willen passen :joy:

Ervaring leert me dat je met verwachtingen op dat vlak alleen maar teleurgesteld wordt. Dan maar niks.

Vind ik dat het eigenlijk wel zou moeten horen? Ja natuurlijk, uiteindelijk hebben zij ervoor gekozen dat je er überhaupt bent, dus moeten ze ook maar dealen met een eventueel saai kind.

3 likes

Mijn ouders hebben alleen interesse in de goede dingen in mijn leven. Maar het zou wel eens fijn vinden als ze ook eens vroegen naar de minder leuke dingen. Als ik ook maar iets vertel over therapie dan is het gesprek klaar en gaat het over iets anders. En ik weet waar het vandaan komt en dat het waarschijnlijk nooit gaat veranderen maar het voelt wel alsof ik deel van mezelf nooit mag laten zien bij mijn ouders. Ok ja hier zit frustratie.

4 likes

Als je ouders niet goed voor je hebben gezorgd als kind was er waarschijnlijk meer aan de hand. Voor hun zorgen als ze oud zijn lijkt me alsnog niet een één op één transactie. Voor mij zijn omstandigheden veel belangrijker. Plus dat er zo’n groot gat zit tussen zelf kind zijn en het moment dat je ouders zorg nodig hebben, dat ik helemaal niet in kan schatten hoe ik daar dan tegenover zou staan.

1 like

Mijn ouders zijn ook niet geïnteresseerd in mij :woman_shrugging:t2: Tegelijkertijd weet ik dus ook niet zo goed hoe ik interesse moet tonen in mensen dus het zal wel genetisch bepaald zijn / of opvoeding ofzo.

1 like

Had je deze al eens gepost? Deja vu

2 likes

Hoezo kom je met dit oddly spefic voorbeeld?

Lekker melodramatisch dit, maar niet meer verwacht, wel gehoopt. Of dat misschien ook niet echt meer? Ik weet het niet haha. Ik vind ouders maar ingewikkeld.

1 like

Herkenbaar, alleen dan bij mijn vader.

1 like

Mijn schoonouders passen al 4 jaar lang elke week op voor m’n schoonnichtje (heet dat zo?) en dan wordt ze al gebracht vanaf 6:30 s ochtends. Ze vinden het heel leuk maar volgens mij ook steeds vermoeiender worden naarmate het kindje meer aandacht vergt. Volgens mij is het alleen geen optie in hun ogen om aan te geven dat ze het minder willen, want dan gaat schoonzus flippen.

Kan best goed functioneren op relatief weinig slaap, maar als ik zou kunnen kiezen zou ik graag 7/8 uur per nacht slapen. Maar het is eerder 5/6 helaaaasch.

2 likes

Ik heb het gevoel dat ik nooit écht goed ben uitgerust. Kan altijd wel op de bank gaan liggen en een dutje doen, gaap altijd, wil altijd terug naar bed. Echt geen idee hoe je je voelt als je goed bent uitgerust. :woman_shrugging:t4:

33 likes

Mijn schoonouders passen 1 x in de 2 weken op. Dit willen ze enorm graag zelf. Elk schooljaar opnieuw vraag ik of ze echt zeker weten of ze nog willen oppassen omdat ze het zeker niet als een ‘verplichting’ moeten gaan zien. En als het niet meer lukt of ze niet meer willen is dat ook echt geen probleem.
Ik heb tegen hun ook echt duidelijk aangegeven dat ze het moeten zeggen als ze ermee willen stoppen. Lijkt me zo sneu als ze dat dan niet durven ofzo, of zich verplicht voelen.

6 likes

Dat plaatje heb ik al zo vaak gebruikt :grinning: Poll niet volgens mij.

1 like

Nee niet jaar in jaar uit een vaste oppasdag. Was niet nodig want m’n moeder werkte niet. Maar mijn opa en oma hebben wel een heel grote rol gespeeld in mijn opvoeding en vooral in de zomer (door topsport van m’n zus) was ik heel erg veel bij ze. Zij hebben me ook echt super veel geleerd.

M’n opa is vorig jaar overleden, oma leeft nog en zie ik ongeveer 1x per maand (ze is erg slecht, woont nog thuis maar met heel veel extra hulp van zowel ons als familie als professionele zorg).

1 like