Stel je persoonlijke vraag #28

Ja ik wilde me er destijds zo min mogelijk mee bemoeien want ik liep daar voor mijn gevoel al op eieren. Ik kon heel goed met hem maar toen ik zelf die pan op het balkon in een vuilniszak zag dacht ik echt, jemig.

2 likes

Ok dan is het wel bijzonder ja. Als het zijn pan was you do you met je pan. Maar als het een gedeelde pan is dan zou ik die niet zomaar weg gooien.

Ik snap dat je vanwege religie geen vlees eet, ik eet het niet vanwege principe, maar iemand mag in mijn pannen gewoon vlees bakken als ze dat willen. Daar is afwasmiddel voor.

Maar ik kan dat zelf ook niet vanuit religie beantwoorden misschien was het voor hem anders. Ging hij dan wel uit eten en zo? Want daar kan ook van alles in de pan hebben gezeten.

Nou mn ex en hij hadden vaak discussies in de woonkamer en dan bleef ik maar in de slaapkamer. Ik weetniet hoe hij zijn religie naleefde. Uiteten ging hij niet. Wel bij zn stiefouders eten, waarvan 1 niet islamitisch is. Ik denk dat zij die voorwaarden wel al wisten, althans, dat hoop ik haha.

2 likes

Vgm hebben joden wel echt speciale pannen voor vlees en groente en dingen. Want koosjer.
Als het zijn pan was rn iemand anders had er varkensvlees in gekookt had ik het niet overdreven gevonden.
Maar hij had opzich ook wel gewoon een nieuwe pan voor zichzelf kunnen kopen haha

1 like

Echt orthodoxe joodse mensen hebben zelfs twee keukens!

10 likes

Oh tof! Echt een voor vlees en de ander voor groente enzo?

1 like

Vlees en zuivel apart draait het vooral om.

2 likes

Ik heb dat destijds nog gepost op egf, waarop njime reageerde. Ik weetniet zeker of ik haar efg naam mag noemen? Iig zij vond dat ook apart. Maar het kan ook zijn dat hij, die huisgenoot/vriend er gewoon vanuit ging van. Ja ik eet geen varkensvlees en dat weten jullie dus er komt ook niks van varken in die pan.

2 likes

Ohja dat idd. Ik wist dat er iets uit elkaar moest maar wat was ik ff kwijt haha

2 likes

Het gaat vooral om de combinatie van zuivel en vlees (juist geen combinatie dus), en soms ook om niet gerezen brood volgens mij.

2 likes

Ik ben ooit in Jeruzalem geweest, een cheeseburger bijvoorbeeld is daar ook heeeel lastig te vinden hahaha. Heel leuk. Je hebt dan ook bij de meeste restaurantjes echt 2 aparte menukaarten met vlees of zuivel.

5 likes

Oke misschien een hele knullige vraag maar mag dan vlees en zuivel bijvoorbeeld ook niet naast elkaar in de koelkast liggen?

Voor zover ik weet, stel je hebt 2 koelkasten dan is het het beste om apart te bewaren. Maar normale mensen hebben meestal maar 1 koelkast, daar kan je al het eten gewoon bewaren maar wel op verschillende planken.

2 likes

Wij gooiden eigenlijk altijd alles in die koelkast, chocomel, hamburgers. Totaal niet georganiseerd iig. Maar daar heb ik nooit iig iets over gehoord vanuit hem. Dus ja, soms kan het wel echt lastig zijn als je niet exact weet waar je rekening mee moet houden.
@Nysmn ja islamitisch

Oh was die huisgenoot joods? Ik dacht islamitisch.

1 like

Wat @Nysmn zegt inderdaad. Echt ultra-orthodoxe mensen hebben dat wel voor zover ik weet, maar niet iedereen heeft natuurlijk de optie om twee koelkasten te hebben, en dan gebruiken mensen volgens mij vaak aparte planken in de koelkast. Het is vooral belangrijk dat ze niet met elkaar in contact komen, ook niet via ā€˜besmetting’, dus je hebt sowieso aparte bakjes die altijd alleen maar voor zuivel gebruikt worden en aparte bakjes die altijd alleen maar voor vlees gebruikt worden bijvoorbeeld, zelfde geldt voor pannen, messen etc.

4 likes

Vind jij religie interessant?

• Ja
  • Nee niet echt

0 stemmers

Ik geloof niet maar ik vind het wel altijd heel interessant om over geloven wat te leren/lezen. Zoals nu hierboven.

11 likes

Ik vind het ook altijd wel interessant. Ik ben zelf rooms-katholiek opgevoed. Maar m’n ouders zijn er nu een soort van klaar mee? En ja ik heb er nooit echt wat mee gehad. Het is wel typisch dat ik 9 Vd 10 keer mannen datete die ook christelijk waren opgevoed. Maar ik kan niet zo goed meer met mannen die flippen als je zegt niet iets per se iets met jesus te hebben.

Geloof jij in God? In welke zin dan ook

• Nee
  • Ja
  • Ik weet het niet

0 stemmers

1 like