Omdat ie intolerant is.
Wat is dit voor vraag? Ik denk dat niemand voor de lol glutenvrij eet of heb ik een nieuwe hype gemist?
Heeft ie coelieaki dan?
Dit is gewoon een vraag. Niet wat voor vraag.
Ken jij iemand die Coeliakie heeft, dus daarmee is gediagnosticeerd en er dagelijks mee geconfronteerd wordt?
- Ja ik heb het zelf
- Nee
- Ja meerdere
- Ja een enkeling
0 stemmers
Ik zeg ja meerdere, maar dat is wel een familie waarin meerdere leden het hebben. Het is dus wel gelinkt.
Ik heb het gelukkig zelf niet in de familie, maar ik heb van dichtbij bij een moeder van een vriendin gezien hoe heftig dat kan zijn. Zo uitputtend en slopend voor je lichaam. En ja misschien ben ik daar verbitterd in omdat ik zelf zag hoe zo’n moeder van 5 kinderen zo mager was. Ben daar zovaak thuis geweest, mee op vakantie. En daarna kwam ineens dat je bij een restaurant mocht zeggen, ja ik heb een glutenallergie. 2 van die dochters zijn nu ook arts. Maar ik denk dat het misschien wordt onderschat dat het echt een ernstige aandoening is.
Er zijn wel gradaties in, dus het is niet bij iedereen even erg als bij die moeder.
Ja, dat weet ik.
Coeliakie is al ernstig.
FYI, coeliakie is geen allergie, het is een auto-immuunziekte waarbij je lichaam de darmvlokken aanvalt als die gluten opnemen. Daardoor neem je andere vitamines/mineralen/voedingstoffen niet goed op en door die chronische/terugkerende ontsteking bij sporen van gluten heb je een hoger risico op darmkanker.
Ik zeg niet dat dat niet zo is.
Dat weet ik, FYI , jeetje. Heb nooit gezegd dat het een allergie is FYI. Oka ik lees mn post, dat heb ik gezegd. Anyway, ik heb vanaf kinds afaan al wel geweten dat het geen allergie was. Maar ineens popten shops op waarbij je kon aangeven een glutenallergie te hebben .
Dat is zover ik weet hetzelfde, je hebt wel nog glutensensitiviteit zoals bij PDS. Dan heb ik na het eten van gluten zeker 2 avonden hevige pijn in mijn buik, en helemaal opgeblazen en kan ik niet van het toilet af
Volgens mij is dit een vraag die ze nu onderzoeken. Er is geen test om gluten intolerantie vast te stellen. Waarschijnlijk is er een heel klein percentage mensen die hier echt last van hebben en geen coeliakie hebben maar het is (nog) niet echt medisch aan te tonen.
Coeliakie is wat er hierboven wordt omschreven, een autoimmuunziekte, die ook wel glutenintolerantie genoemd. Alleen wordt glutenintolerantie helaas vaak synoniem gebruikt met glutensensitiviteit of overgevoeligheid of wat dan ook terwijl het iets totaal anders is.
Bij een sensitiviteit is helemaal geen sprake van een autoimmuunziekte en meestal ook geen schade aan de darmwand, maar is er sprake van (vaak aspecifieke) maagdarmklachten, waarbij patiënten ervaren dat dit minder wordt bij een glutenvrij dieet.
Voor de eerste communie en het vormsel werd je bij ons op school voorbereid. Je kon er wel voor kiezen om het niet te doen, maar welk kind wil dat nou als iedereen het ‘gewoon’ doet? Oh en de pastoor kon heel goed verhalen vertellen, dus het was ook nog eens best leuk
Maar is het nou seeliakie of koeliakie?
Seuliakie
Ja, ik houd ook veel van topless zonnen, maar ik loopt sowieso het liefst naakt rond. voelt zo lekker vrij