Ja maar ik was 12 dus ik betwijfel hoe betrouwbaar zoiets is😂
Oh is er een andere benaming voor? Godzijdank. Ik heb een ziekte met de afkorting HSP maar elke keer dat ik dat benoem denken mensen dat ik mezelf een hoog sensitief persoon noem 🥲 terwijl ik niks daarmee heb en mezelf alleen opsluit omdat ik gewoon een hekel aan mensen heb, niet prikkels
Shit, ben zelf nog een antwoordoptie vergeten
Te weten ‘ik had een prima CITO-score maar wel lager dan ik hoopte (namelijk niet het hoogste van de klas en lager dan m’n broer had) en daar ben ik weken lang pissig over geweest’

Nou volgens mij zegt het best wat, ook als kind, want volgens mij wordt het vergeleken met leeftijdsgenoten qua scoring. Dus het is niet dat je het slechter doet omdat je jonger bent en minder weet oid. Maar omdat het natuurlijk wel een momentopname is kan het soms wel handig zijn om het een paar jaar later nog eens te herhalen (als daar aanleiding toe is natuurlijk). Dit is niet helemaal mn vakgebied dus er zitten vast orthopedagogen of psychologen die het beter kunnen uitleggen hier!
Ja zo’n onderzoek is bij kinderen ook max 2 jaar geldig, bij jonge kinderen nog korter
Wat is voor jou realistischer?
- Een Cito-score hebben van 550
- Worden aangezien voor hoogsensitief door een zweverige boomer
0 stemmers
Landelijk is het volgens mij iets onder de 3, procent dacht ik. Maar dit forum is natuurlijk ook niet representatief voor Nederland als geheel. Gemiddeld genomen, zijn we hier wel hoger opgeleid en linkser en bekend met fenomenen zoals RGK en veenmollen.
Ja, mijn cognitieve functies zijn dan net weer niet goed genoeg dat te onthouden. Zal wel met m’n suboptimale CITO-score te maken hebben 
Ik zag ooit een stukje over zo’n kamp voor hoogbegaafden op het jeugdjournaal met o.a bordspellen spelen.
maar hoogbegaafd zijn betekent toch ook niet direct dat je sneller succesvol bent?
Ik weet niet of ik het goed heb, maar noemde jij niet waar jij last van hebt chronisch vermoeidheidssyndroom? Want dat is toch net zo goed wel/niet bestaand/een ding als hoog sensitiviteit? En zijn vele discussies over.
Ik ben wel benieuwd waarom je dan zo aanslaat op HSP!
Maar ik ontken hoogsensitiviteit toch ook niet? Ik zeg alleen dat je dat niet kan projecteren op andermans klachten en dat het ook vreselijk irritant is als mensen dat doen
Wat van onderstaande zaken wordt volgens jou het minst serieus genomen in NL?
- Hoogsensitiviteit
- Hoogbegaafdheid
- Chronisch vermoeidheidssyndroom
- Long covid
- Cito-score
- ASS
- ADHD/ADD
0 stemmers
Vind het overigens pijnlijk dat je dit zo benoemt, aangezien het wel een officiële diagnose is en ik er zo enorm veel hinder van heb in mijn dagelijks leven en daar ook echt veel verdriet van heb.
Oh door je poll kreeg ik het idee dat je het sowieso onzin vindt en er niet in “gelooft”. Terwijl het in mijn ogen in de zelfde lijn als de diagnose cvs ligt.
Edit: ik zie nu je tweede post pas. Maar toch vind ik je post over Hsp zelf ook nogal oordelend overkomen en snap dat dan niet echt.
En in navolging van een latere post: cvs werd eerst toch ook niet serieus genomen (en er is nog steeds veel discussie over onder artsen) , daarom “diagnose”. Hsp wordt nu niet serieus genomen, maar dat kan in de toekomst toch ook? Nouja snap niet zo goed als je zelf serieus last van iets hebt, om dan een ander iets waar schijnbaar ook veel mensen last van hebben, dan af te doen zoals je in de poll. En misschien bedoelde je dat wel niet oordelend, maar zo las ik hem wel.
Diagnose benoemen als “diagnose” maakt het er niet beter op
Ik heb 10 weken intern gerevalideerd voor cvs en dat was echt loeizwaar. Ik vind het echt raar dat je diagnose tussen aanhalingstekens zet. Dit is echt precies waarom ik me dood schaam als ik op scholen of werkplekken moet vertellen dat ik cvs heb, omdat mensen het niet serieus nemen en jij bent nu zo’n voorbeeld met je aanhalingstekens. HSP kan je niet op diezelfde lijn plaatsen en ja ik kwam oordelend over en dat heb ik ook toegegeven.
Wil overigens echt niet zielig doen hoor, alles behalve
Dit bestaat echt hoor, HB-kinderen kunnen zich vaak nou eenmaal niet goed identificeren met kinderen met een gemiddeld IQ. Wat zou er raar zijn aan zo’n kamp?
Goede zaak 
Is er op het forum een soort reclame maak topic?
Ik wil namelijk reclame maken voor het donor worden van stamcellen. Misschien dat er op het forum iemand is die match met een vriendinnetje van mij en haar kan helpen met de strijd tegen leukemie.