Stel je persoonlijke vraag #28

Maar een karaktertrek…? Nee, ik denk niet dat het iets is wat je kan aanpassen als je het echt hebt.

2 likes

Maar wat bedoel je dan met ‘bewezen’ en ‘te zien in de hersenen’? Wat is er te zien dan?

Volgens mij geeft de psycholoog die met deze theorie kwam zelf ook aan het te zien als een verzameling van karaktereigenschappen die bij sommige mensen meer voorkomt dan bij anderen. En dat noemt ie dan hoogsensitiviteit. Dus het is niet dat je iets wel of niet in je hersenen hebt en dat als je dat dan wel hebt je dan hoogsensitief bent en dat dat je gedrag verklaart? Het is een beschrijving van eigenschappen die vaak bij elkaar worden gezien. Dat maakt niet dat het nep is. Denk dat de meeste mensen die niet zoveel met hoogsensitiviteit hebben niet ontkennen dat er mensen zijn die deze dingen ervaren, maar de twijfel meer ligt in of je het moet zien als ziektebeeld, of afwijking, of oorzaak van je gedrag.

Lekker wazig verhaal zo haha

4 likes

Polls/discussies over hoogsensitiviteit

• Geef me meer
  • Eens per drie maanden is genoeg
  • Ik ben er nu wel klaar mee

0 stemmers

1 like

Wil natuurlijk van iedereen weten welke noise cancelling koptelefoon ze gebruiken :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Nou dan eentje erbij.

Mensen die vallen onder neurodiversiteit, zullen zij zich harder ergeren als de toiletrol op de onjuiste maniertje is opgehangen? (FF terugkomende thema’s herhalen)

• Ja
  • Nee
  • Geen idee
  • Wat is neurodiversiteit? Aka meer polls zullen volgen.
  • Dit ligt toch echt aan de persoonlijkheid van een mens

0 stemmers

Is er bij jou weleens intelligentieonderzoek gedaan? Zo ja, wat kwam daaruit? En nee, de tv IQ-test van BNN telt niet!
  • Ja, IQ > 130 (hoogbegaafd)
  • Ja, IQ tussen 115-130 (boven gemiddeld/begaafd)
  • Ja, IQ tussen 85-115 (gemiddeld)
  • Ja, IQ < 85 (beneden gemiddeld/LVB etc)
  • Ja, maar ik weet de uitslag niet meer/was discrepant/anders
  • Nee, maar ik wil wel even zeggen dat ik een hele hoge CITO score had!1!!
  • Gewoon nee
  • Gaat je echt geen ene reet aan

0 stemmers

Klopt niet. Ik ben degene die de rol verkeerd hangt en de rest van mn familie doet er moeilijk over, maar waarom? Wees blij dat je je kont kan afvegen

Ja maar ik was 12 dus ik betwijfel hoe betrouwbaar zoiets is😂

Oh is er een andere benaming voor? Godzijdank. Ik heb een ziekte met de afkorting HSP maar elke keer dat ik dat benoem denken mensen dat ik mezelf een hoog sensitief persoon noem 🥲 terwijl ik niks daarmee heb en mezelf alleen opsluit omdat ik gewoon een hekel aan mensen heb, niet prikkels

2 likes

Shit, ben zelf nog een antwoordoptie vergeten :grimacing: Te weten ‘ik had een prima CITO-score maar wel lager dan ik hoopte (namelijk niet het hoogste van de klas en lager dan m’n broer had) en daar ben ik weken lang pissig over geweest’ :white_check_mark: :sweat_smile:

3 likes

Nou volgens mij zegt het best wat, ook als kind, want volgens mij wordt het vergeleken met leeftijdsgenoten qua scoring. Dus het is niet dat je het slechter doet omdat je jonger bent en minder weet oid. Maar omdat het natuurlijk wel een momentopname is kan het soms wel handig zijn om het een paar jaar later nog eens te herhalen (als daar aanleiding toe is natuurlijk). Dit is niet helemaal mn vakgebied dus er zitten vast orthopedagogen of psychologen die het beter kunnen uitleggen hier!

2 likes

Ja zo’n onderzoek is bij kinderen ook max 2 jaar geldig, bij jonge kinderen nog korter

4 likes

Wat is voor jou realistischer?

• Een Cito-score hebben van 550
  • Worden aangezien voor hoogsensitief door een zweverige boomer

0 stemmers

1 like

Landelijk is het volgens mij iets onder de 3, procent dacht ik. Maar dit forum is natuurlijk ook niet representatief voor Nederland als geheel. Gemiddeld genomen, zijn we hier wel hoger opgeleid en linkser en bekend met fenomenen zoals RGK en veenmollen.

7 likes

Ja, mijn cognitieve functies zijn dan net weer niet goed genoeg dat te onthouden. Zal wel met m’n suboptimale CITO-score te maken hebben :cry:

2 likes

Ik zag ooit een stukje over zo’n kamp voor hoogbegaafden op het jeugdjournaal met o.a bordspellen spelen.

maar hoogbegaafd zijn betekent toch ook niet direct dat je sneller succesvol bent?

3 likes

Ik weet niet of ik het goed heb, maar noemde jij niet waar jij last van hebt chronisch vermoeidheidssyndroom? Want dat is toch net zo goed wel/niet bestaand/een ding als hoog sensitiviteit? En zijn vele discussies over.
Ik ben wel benieuwd waarom je dan zo aanslaat op HSP!

3 likes

Maar ik ontken hoogsensitiviteit toch ook niet? Ik zeg alleen dat je dat niet kan projecteren op andermans klachten en dat het ook vreselijk irritant is als mensen dat doen

Wat van onderstaande zaken wordt volgens jou het minst serieus genomen in NL?

• Hoogsensitiviteit
  • Hoogbegaafdheid
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom
  • Long covid
  • Cito-score
  • ASS
  • ADHD/ADD

0 stemmers

2 likes