Stel je persoonlijke vraag #29

Hangt van de leeftijd af! Bij een kind van 12 zou ik dat wel doen misschien, of een bedrag geven wat hij/zij in de vakantie mag besteden. Maar bij een tiener van 17/18 vind ik dat eigen verantwoordelijkheid

1 like

Als het mijn geld is zou ik zeker een budget afspreken met m’n puberkind haha. Als het z’n eigen zakgeld is: prima, jouw geld jouw keuzes

14 likes

Maar een kind van 12 betaald doorgaans nooit iets zelf. Ik denk dat het wel voor ons een goede regel was. Ons zakgeld werd ook niet meegerekent. Het was gewoon 1 vast bedrag en daar hield je je aan. Overigens echt zonder problemen gelukt en anders misschien wat meer prullaria gekocht. Onze grootste aankoop was een ligstoel haha.

Ik zou geen harde controle willen uitvoeren, maar ik vind wel dat het nuttig is voor kinderen om met budgetten te leren hoe ze bewust met geld moeten omgaan.

4 likes

Ligt een beetje aan waar het kind het geld vandaan heeft. Als het een jonge puber is met zakgeld/geld van oma gekregen etc, dan zou ik er misschien wel afspraken over maken. Als het zelf verdiend is met een bijbaantje, vind ik eigenlijk niet dat ik daar iets mee te maken heb.

Ik begrijp niet helemaal hoe je het bedoeld, bedoel je zoals in het voorbeeld dat dus de ouder voor de puber pint bijvoorbeeld voor een maand en zo bepaald wat iemand uitgeeft? Ookal heeft iemand een eigen bijbaantje?
Of bedoel je gewoon het principe zak- en of kleedgeld? Ik kan me bij het eerste eigenlijk niks voorstellen ofzo, maar misschien omdat ik het zelf niet heb meegemaakt.

2 likes

Vind ik echt niet kunnen. Zo komt die geur ook sneller bij jou binnen als je de deur open zou hebben ofzo.

Heb zelf geen bovenburen maar wel veel beneden mij en als ik mijn gasten dat zie doen zou ik zelf al heel kwaad worden.

1 like

Het bedrag wat we konden uitgeven in die weken stond vast. Tijdens de vakantie konden we doen wat we wilden maar wel wetende dat dit dan van ons budget af zou gaan. Die vader in mijn voorbeeld gaf ons dan het geld. Ik weetniet of het nu duidelijker is of juist ingewikkelder haha

1 like

Oh ja ik zag het los van jouw voorbeeld en dacht dat het dus wel over zakgeld e.d. ging. Een kind van 12 gaat toch juist dingen kopen op vakantie met zijn of haar zakgeld? En dan zou ik als ouder wel een beetje opletten dat niet alles in 1 keer op is ofzo haha.

Wij mochten van onze ouders op die leeftijd 1 souvenirtje voor onszelf uitkiezen die zij dan betaalden. Dat vind ik een leuke/lieve optie!

1 like

Oh dat lijkt me wel goed juist. Leert het kind gelijk dat je moet sparen en niet alles in 1x moet uitgeven want dan heb je de rest van de vakantie niets meer

12 likes

Ah oke! Dan zou ik het alleen goed vinden als het het "vakantie"geld was wat je van je ouders krijgt eigenlijk. Als je als puber al je zak- kleed- verjaardags- of bijbaangeld aan souvenirs/uitgaan wilt stukslaan ja zelf weten.

1 like

Ja op zich mee eens maar wel vanaf een bepaalde leeftijd (denk 14/15 ofzo?)

Eerst niet, maar blijkbaar toch wel. Al moeten er alsnog wel wat planten weg soms. Vooral calathea’s.

1 like

Ik denk dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen haha

Weet nog dat ik vroeger als kind altijd met m’n vader mee ging naar de voetbal. Dan kreeg ik zo’n buideltasje mee met 2 gulden ofzo en dan mocht ik daar snoep van kopen voor de hele dag. Nou het eerste wat ik deed als ik daar aankwam was was gelijk die 2 gulden uitgeven aan snoep en na een uur had ik alles op :grimacing:

Maar ik leerde het ook nooit want kreeg dan alsnog van anderen snoep en eten ‘ahw geef dat meisje toch eens een patatje mayo’, dus ik deed het elke week weer

3 likes

Het enige wat ik best gemeen vond dat een kind in mijn omgeving zelf het geld bij elkaar had gespaard voor een Nintendo Switch in 1,5 jaar tijd maar voor zijn gewenste game enkele euro’s tekort kwam. Dan zou ik, voor de aanvang van de zomervakantie, gewoon wat extra euro’s toeleggen zodat dat spaarzame kind gewoon lekker deze zomer kan gamen. En ik mocht absoluut niet wat geld toeschuiven. :upside_down_face:

Ik vind het sparen dan belangrijker dat het kind echt tot de euro precies het bedrag haalt.

17 likes

Liefst betaal ik de eerste keer en daarna om en om, maar sowieso sterf ik nog liever dan dat ik split, dat vind ik echt zo treurig

1 like

Je hebt ook mensen die dat doen met kostgeld, dat de kinderen dat meekrijgen als ze definitief uit huis gaan. Dat vond ik best slim toen ik dat hoorde dat een jongen +/- 5.000 euro moest ‘afdragen’ aan zijn ouders in 2 jaar tijd maar dat het gewoon een fijn centje was om zijn woning in te richten.

Maar goed je moet als ouder dat financieel maar kunnen. Snap prima dat zoiets niet voor iedereen is weggelegd.

1 like

Kostgeld in welke situatie dan ook vind ik afschuwelijk. Het is godverdomme je eigen kind. Echt onbegrijpelijk.

8 likes

@jumpsuit Ik zou zelf ook niet zo gauw kostgeld vragen maar vond die oplossing nog best oké. Minder vind ik het als ouders heel redelijk rond kunnen komen en dat extra geld in hun zak steken, vooral nu het een stuk lastiger geworden is om aan een woning te komen. Dan lijkt het mij slimmer om het kind gewoon alles op te laten sparen.

Nee ik vind dat wel meevallen.

Voor de ouders wat doe je met de kinderbijslag?

• Sparen voor het kind/kinderen
  • Uitgeven aan het kind/kinderen
  • FinanciĂ«le gaten dichten
  • Een combinatie (bijv. deels uitgeven en deels op de spaarrekening)
  • Anders

0 stemmers

Oh hier ben in het zó mee oneens. Als je boven je 20e nog bij je ouders woont vind ik het tijd om te leren hoe ‘de echte wereld’ werkt (ervan uitgaande dat alle randvoorwaarden normaal zijn). Je ouders hebben geen onuitputtelijke zak geld en boodschappen zijn niet gratis, dus je betaalt maar lekker een beetje mee.

36 likes