Stel je persoonlijke vraag #29

Denk je dat 1 van de pijnlijkste dingen die je als ouder kan overkomen is dat je kind komt te overlijden?

• Ja ik denk van wel
  • Nee ik denk van niet

0 stemmers

1 like

Ja duh hoezo is dit een vraag :joy:

25 likes

Omdat het een vraag is. Ik kan nu sowieso al mensen bedenken die het niet of nauwelijks zou kunnen schelen. Maar die hebben ook amper contact met hun kind. Ik vraag me het gewoon een af. Mn vader zei vroeger altijd dat hij dood voor me zou gaan zonder problemen als dat moest. Ik dacht als kind altijd, hmm ik denk ik niet voor jou. Lol .

Ben benieuwd of er 1 stem op nee komt hahah

1 like

Haha had ik hem misschien anoniem moeten doen. Maar nee is misschien ook wel een hele domme vraag. Ik heb zelf wel een vriend waarbij die vader gewoon echt geen eeeeene malle moer om z’n kinderen geeft. Het zou hem een worst wezen.

Niet een van de pijnlijkste dingen, gewoon het pijnlijkst en nog meer levenveranderend dan ĂŒberhaupt een kind krijgen.

5 likes

Ben jij in bepaalde situaties voor de doodstraf? Bv (kinder)verkrachting.

• Nee echt nooit
  • Meestal niet, maar in uitzonderlijke situaties wel
  • Ik twijfel een beetje, niet voor en niet tegen
  • Ik ben sowieso voor herinvoeren doodstraf

0 stemmers

Ik ben echt zo tegen de doodstraf. In geen enkele situatie heeft een mens het recht om het leven van een ander persoon te nemen. Gewoon nee nee nee.

11 likes

Doodstraffen kunnen niet teruggedraaid worden. Er zit nogal eens iemand onterecht vast :face_with_hand_over_mouth:

6 likes

Vind ik meestal ook. Vind het ergens ook heel hypocriet want doden is illegaal maar toch is dat dan de straf?

Maar in hele uitzonderlijke situaties wanneer iemand mij bv heeft verkracht en mijn leven daarmee heeft verpest of mijn kind zou verkrachten of vermoorden, dan zou ik die morele overweging overboord gooien en zou ik het alleen maar rechtvaardig vinden dat diegene minstens hetzelfde doormaakt.

2 likes

Maar weet je dat zeker of laat hij het niet blijken? Ik vind dat altijd lastig als mensen zeggen dat ze niks om hun familie geven

Ik heb in sommige situaties gestemd, terwijl ik het heel erg eens ben met jouw mening. Dus het ‘in sommige situaties’ is meer mijn wraakgevoel op de gruwelijke dingen die er gebeuren. Maar wraak is geen goede maat om de straf aan te meten.

2 likes

Is diegene dan echt “gestraft”? Van een doodstraf kan je als dader niks leren.

6 likes

Nee daarom vind ik het rationeel gezien ook niks. Zelfs bij pedofilie denk ik ja maar diegene moet gewoon behandeld worden, blabla, ziekte, kan er niks aan doen. En soms denk ik tering jij verdient een goeie marteling. Zijn echt 2 kanten.

Ja dat maakt het idd zo moeilijk

Ja ik weet dat zeker. Ze wonen in dezelfde stad, die vader heeft kinderen overal en wil niks met ze te maken hebben. Het is echt heel triest.

Parkeer jij wel eens op een mindervalide parkeerplaats? (als jij of je passagier niet zo’n kaart heeft om daar gebruik van te mogen maken)

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Parkeer jij wel eens op een plek voor elektrische auto’s? (als je zelf geen elektrische auto hebt)

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik heb het idee dat mensen dat eerste veel minder snel doen dan het tweede.

Ik rij elektrisch en zóvaak staan er niet-elektrische auto’s bij laadpalen. Dat is echt vreselijk irritant, want er zijn amper van die palen en ik kan maar 300 km rijden en dan moet ik echt weer opladen. Tegenwoordig maak ik direct een foto en doe ik een melding bij de gemeente als ik een niet-elektrische auto bij een laadpaal zie.

4 likes

Ik was (idd) getuige, de man stapte gelukkig uit en vroeg mij of ik toevallig wist van wie de auto was
 Heb gezegd dat ik dat niet wist. Waarop hij blijkbaar een ingeving kreeg en zei oké, volgens mij weet ik al van wie de auto is. Weet verder niet wat er gebeurd is, want ik liep naar huis.

Een belangrijke functie van straffen is ook vergelding, daarvoor zorgt de doodstraf wel.

(ben nog steeds tegen de doodstraf)

2 likes

Ik snap het idee van wraak niet zo. Ja, dan is die gene dood en dan? Verandert niks aan de situatie. En er kan dan ook nooit meer iets goeds uit ontstaan.
Juist bij die hele zware misdrijven vind ik dat de focus moet liggen op het voorkomen van herhaling. Voor de dader zelf maar ook als voorbeeld voor anderen. Zo iemand kan alsnog van grote waarde zijn voor de maatschappij. Ik zou dat veel helender vinden (als slachtoffer) dan de doodstraf. Laten we proberen het systeem beter te maken, in plaats van mensen te vermoorden.

3 likes