Stel je persoonlijke vraag #29

Dit is de reden waarom ik nee zeg, voornamelijk.

6 likes

Wel de tent op de camping, dreef mijn vader op een luchtbedje door de tent en hij sliep gewoon door :joy:

12 likes

Minstens elke dag contact.

Met mijn volwassen kind eigenlijk ook niet

3 likes

Hm ja afhankelijk van de band natuurlijk. Als je een goede band hebt zou ik het echt raar vinden om elkaar niet wekelijks (of zelfs vaker) te spreken. Maar ik ben echt een mama’skindje en kan me niet voorstellen hoe het zou zijn om geen goede band met je ouders te hebben, dus ik denk ook wel dat ik daar anders tegen aan kijk.

1 like

Ja maar elke dag contact. In deze tijd is 1x in de 2 weken sowieso niet denkbaar toch. Iedereen zit 70 keer per dag op z’n telefoon.

Ligt er ook wel aan hoe lang die uitwisseling is. 6 maanden nee maar 3 weken prima.

1 like

Ik ben in groep 8 geloof ik, het was in elk geval op de basisschool, twee weken op uitwisseling naar Turkije geweest in een Turks gastgezin. Was eigenlijk heel raar want ik kon op geen enkele manier met die mensen communiceren.
Twee weken was echt lang zat, ook volgens m’n ouders. Een high school jaar ergens vind ik dan nog anders en zou ik voor sommige landen wel goed vinden voor een 16 jarige maar dan een half jaar, geen heel jaar.

1 like

Ik kan deze vraag niet beantwoorden, deze gast is zo irritant dat ik het filmpje niet af kan kijken.

1 like

Heerlijk toch?

Vond het echt fijn dat ik op mijn schoolreis naar Schotland geen internet of mobiel had. Mijn vader wat minder, maar wat kon er fout gaan? M’n moeder had ook zoiets van: joe, lekker ff aan jezelf denken

Ik ben wel verrast dat zo weinig mensen hun kind van 15/16 naar Lowlands zouden laten gaan. Ja, tuurlijk is er een kans dat je kind daar domme/onverstandige dingen doet, maar daar leer je ook van. Lijkt me juist goed om op jonge leeftijd te krijgen om af en toe wat doms te doen zonder toezicht van je ouders. Vind 18 ook best jong om zulke dingen pas toe te staan, eigenlijk. Zouden jullie je kind ook niet op een groepsvakantie laten gaan met vrienden/vriendinnen op die leeftijd?

1 like

Ik haak nog even in op de festivalvraag, omdat ik er zo’n leuke herinnering aan heb!

Toen ik 15 was gingen veel mensen waar ik mee omging naar Pinkpop (wat heel dichtbij mijn huis toen was). Ik wilde ook heel graag maar ik mocht niet van mijn ouders. Op de derde pinkpopdag belde een vriend van mij op (die ook niet was gegaan), dat hij via via nog 2 kaartjes kon krijgen voor best wel weinig geld, en of ik mee mocht komen. Ik zei dat ik het aan mijn moeder zou vragen, maar ik verwachtte echt 100% een nee te horen. Tot mijn grote verbazing bleef mijn moeder even stil en zei ze vervolgens “ja”. Ik was echt zooooo blij, ik kon mijn geluk niet op! Ik heb de dag van mijn leven gehad toen, voelde me zo gelukkig en stoer hahaha. De slotact was Rammstein, had het niet willen missen!

Het jaar erop mocht ik 3 dagen inclusief camping gaan, we gingen met een heel grote groep die mijn ouders ook kenden, denk dat dat het verschil heeft gemaakt dat ik mee mocht. Gecombineerd dan met het feit dat het zo dichtbij huis was. Mocht er iets zijn dan zouden ze me snel kunnen komen halen.

Als ik terugdenk aan die tijd word ik helemaal weemoedig haha, heb zo genoten van die ervaringen. Mijn ouders waren in grote lijnen meestal strenger dan andere ouders die ik kende, maar eeuwig dankbaar dat ze me dit toen hebben laten doen!

24 likes

Op 15/16 jarige leeftijd? Nope. Dan nog eerder lowlands.

3 likes

Vanaf 16 misschien nog wel in eigen land. Ga maar naar Terschelling of Renesse ofzo. Buitenland zou ik denk ik pas vanaf 18 doen tenzij ik een super verantwoordelijk kind krijg.

Weet ook niet of 10-15 jaar geleden het leven van een 15-16 jarige zijn te vergelijken is met nu 15-16 jaar zijn. Volgens mij zijn ze door die alcoholgrens van 18 echt wel wat later gaan drinken. Niet per se 18, maar niet 13-14 zoals voorheen. Denk dat het niet gek is dat de grens van een festival/vakantie met vrienden dan opschuift.

3 likes

Voor mij zit het verschil echt in de afstand, een festivalletje hier in Nederland lijkt mij velen malen veiliger dan een minderjarige alleen in Zuid-Amerika. Hier in Nederland spreken ze de taal en kennen ze de gebruiken Daarnaast kunnen ze altijd bellen en kan er toch wel meestal een bekend persoon snel ter plaatse zijn. Dat vind ik heel wat anders met Zuid-Amerika.

1 like

Ja misschien ben ik ook wel te overbezorgd en moet ik gaan leren dat ik mijn toekomstige kind toch niet overal tegen kan beschermen, maar gebaseerd op mijn eigen ervaringen als 15/16 jarige durf ik dat gewoon niet aan. Als de wereld nou een stuk veiliger was voor vrouwen ja dan misschien wel maar pff zou het doodeng vinden.

Ze moeten eerst hun diploma halen voordat ze zulke dingen gaan doen.
Een concert? Dat mag. Dagje weg? Ook prima. Maar een festival kan gewoon of heel shit zijn of heel leuk en dan moet je ze weer ophalen. Nooo thank you.

1 like

Ik mocht alles van mijn ouders. Bleef hele nachten weg op mijn 15e als ik naar feestjes ging. Maar daarom zou ik mijn kind dus wel wat meer regels geven want heb echt wel wat domme dingen gedaan (duh was 15 dan ben je niet altijd in elke situatie verstandig, ik niet althans) en het had nog veel erger kunnen aflopen.

2 likes

Ik ben op mijn 15e wel naar Pinkpop geweest.
Maar we sliepen bij de oma van een vriendin die daar vlakbij woonde. En we waren allemaal mega braaf. Drugs en alcohol kwam toen niet voor in ons vocabulaire :rofl:

3 likes

Ik had nooit een uur maar ging ook nooit uit behalve naar concerten. M’n jongere broer had eerst ook geen uur, maakte het dan te bont (tijdens examens enz) en toen kreeg hij een uur maar hield zich er toch niet aan.
Ik en m’n broer compenseren elkaar mooi🤣 ik vond het fijn dat ze zo chill waren (ook niet 1000 berichten als ik wat ging doen met een vriendin of als ik nog niet thuis was, ze lieten me alleen reizen op m’n 18e enz.) maar ik ben dan ook vrij verantwoordelijk van mezelf haha

2 likes