Stel je persoonlijke vraag #29

Wat zou je liever hebben?

Situatie 1; je moeder is zwanger en bevalt van een kind, jij moet de zorg ervoor dragen
Situatie 2: jij bent zwanger en bevalt van een kind en draagt de zorg over aan jouw moeder

• Situatie 1
  • Situatie 2

0 stemmers

1 like

Ik ben echt zo’n watje en had dit zelf alleen dan bij huisgenoten. Slaap gewoon beter als iedereen binnen is. Wel onhandig inderdaad.

2 likes

Is toch een droom! Als je geen zin hebt om uit te gaan maar nog wel om 5 uur sochtend een vette hap wilt. Dat je dan een mini me versie hebt die het even komt brengen.

9 likes

Oh over mijn manipulatieve vader rondom uitgaan.
Ik dacht een keer heel slick te zijn rondom een feest en had met een vriendinnetje eerst braaf toestemming gevraagd of we erheen mochten. Mocht niet om een goede reden (we waren 14, het was 18+ en direct onder de duinen waardoor we een heel afgelegen stuk door moesten fietsen). Dus toen zei ik dat we dan maar gewoon bij haar thuis gingen logeren (in de hoop dat haar ouders wel ja zouden zeggen). Mijn ouders hadden intussen al gebeld met haar ouders terwijl we daarheen liepen. Haar ouders zeiden uiteraard ook nee. Toen zei m’n vader tijdens het eten opeens dat ze zelf uit zouden gaan (deden ze altijd in Amsterdam, uurtje rijden) en wilden we OPEENS weer bij mij thuis slapen en ik vroeg heel nonchalant, wat ik normaal nooit vroeg als ze uitgingen: “en hoe laat zijn jullie ongeveer weer thuis dan?”
Uur of 12.

Dan wist ie in elk geval dat als we weg gingen we om 12 uur echt weer in bed zouden liggen. We waren uiteindelijk zelf om half 12 terug en hadden onze kleding op het dak gelegd uit het raam om te luchten, gedoucht en ons haar gefohnt zodat ze niets zouden ruiken.

Ze kwamen uiteindelijk om een uur of 4 weer thuis en aan het ontbijt vroegen ze of we het leuk hadden gehad op het feest.

37 likes

Mijn lievelings na uitgaan was een lahmachun met mega veel knoflook. Of een zak chickenwings. Maar eigenlijk kon ik alles wel opvreten na het uitgaan. Zelfs van die gore kant en klaar hamburgers die je in de magnetron moet flikkeren.

4 likes

Ja, mijn moeder ook had dit ook bij mij. En ik heb het nu zelfs bij mijn vriend, slaat nergens op. Nu al zin in de tijd dat mijn dochter uit zal gaan. :sleeping: :sleeping:

Ja joh, je bent 14 en denkt dat je slick bent en ouders blind zijn :joy:

1 like

Ik kreeg ook nooit een tijd maar moest me thuis wel weer even melden. Toen mijn moeder een keer wakker schrok en vroeg ‘maar wie ben je dan’ wilde ik dat niet meer doen.
Toen hebben we bedacht dat ik haar eerst een rekensom liet doen zodat ze echt wakker werd en dan pas meldde dat ik, haar jongste dochter, thuis was. :joy:

9 likes

Hahah dit doet me denken aan een collega met kinderen van een jaar of 14/15. Zij moeten rond middernacht thuis zijn en gaan meestal met hun vrienden nog even naar de snackbar voordat ze dan rond twaalven naar huis gaan. Die collega belt/appt dan om half 12 met z’n zoons om een frikandel speciaal te bestellen hahaha.

Hij legde ooit uit dat het niet alleen om de snack ging maar het zijn kinderen ook automatisch verplichtte om niet te lang meer te blijven hangen en dus op tijd thuis te zijn want anders werden de bestelde snacks koud. Vond het wel slim hahaha

31 likes

Ik vraag me af hoeveel van de ja-denkers een kind in de tienerleeftijd heeft. Wellicht heb ik een heel ander beeld, maar de gemiddelde 15-jarige functioneert in mijn ogen echt nog niet zo heel soepel. Die doen soms gewoon echt hele domme dingen. Wanneer die in een veilige omgeving gebeuren en de schade te overzien is kan je daar later weer om grinniken.

Eigen keuzes maken, situaties afwegen en overzien, jezelf uit gevaarlijke situaties halen, om hulp vragen en de volwassenen om je heen betrekken. Allemaal dingen waarin een 15-jarige en 20-jarige in werelden van elkaar verschillen. Van domme dingen zoals je geld uitgeven op dag 1 leer je, maar nare ervaringen herstellen is een stuk lastiger. Wat is enkele jaren wachten en tussendoor oefenen dan eigenlijk? Er is nog zoveel tussen een meerdaagsfestival en een avond uit. Ik vind dat je er als ouder ook bent om te begrenzen. Om soms te zeggen: daar ben je nu nog te jong voor. Zo’n kind heeft straks nog een jaar of 80 om lekker zelf te beslissen hoe of wat. Dat je stomme ouders je op je vijftiende nog niet naar een meerdaags festival stuurden zal je echt niet achtervolgen en je bent dan ook echt niet de enige die niet mag.

Ik ben wellicht ook saai en verpest door de sector, maar denk vooral ook: wat moet een tiener in zo’n volwassen omgeving? Maar iedereen moet daarin ook lekker doen wat goed voelt, je kent je eigen kind ook beter dan de rest dus ik kan me ook voorstellen dat je denkt: joh die wil zo graag en kan dat wel, doe maar. Zou zelf denk ik alleen de grens van wat mag wat langzamer naar achter schuiven.

11 likes

Naaaaaaah wat fantastisch haha! Echt teleurgesteld in mezelf dat ik dat nooit bedacht heb om voor m’n vader te doen???

3 likes

Haha never forget dat ik thuis kwam van uitgaan. Bij mijn ouders op de deur klopte heel verhaal nog met mijn vader gehad.
Ik naar zolder gelopen waar ik sliep waar ik 2 uur later gillend wakker werd omdat er ineens iemand de deken weg trok :joy::joy::joy:

Mijn vader werd wakker en dacht dus dat ik nog niet thuis was gekomen, zag mijn schoenen niet zoals altijd beneden staan (die had ik eens een keer mee naar boven genomen) en hij zag mij eerst ook niet in mijn bed liggen dus hij trok best hard de deken weg :joy::joy::joy:

Dude ik heb nog 5 minuten met je staan praten :rofl:

12 likes

Ik moest me ook altijd even melden na het uitgaan, en mijn moeder was altijd wakker/sliep slecht totdat ik weer thuis was. Bij thuiskomst riep ze me dan, kletsten we even of het leuk was, en dan ging ik slapen.

Maar 1x zou ik na het stappen bij mijn toenmalige vriendje blijven slapen, dat wisten mijn ouders. Ik was echter iets vergeten en ging dus 's nachts even langs huis om dat op te halen, en vanuit daar naar mijn vriendje te gaan. Ik verwachtte dus dat mijn moeder me wel zou roepen zoals gewoonlijk om te vragen of het leuk was, maar ik hoorde niets. Ik wilde ze echter niet laten schrikken, dus wilde alsnog even zeggen dat ik er even was, en weer weg zou gaan. Alleen blijkbaar sliep mijn moeder niet slecht als ik toch niet thuis zou komen, dus ze waren diep in slaap en reageerden niet eens op dat ik ze riep. Ik vond dat toen zo confronterend, dat ik gewoon in hun huis rondsloop, zelfs in hun kamer, en ze diep sliepen. Niet zo’n geruststellend idee, dat iedereen zo in hun huis kon wandelen.

Ik weetnog dat ik een keer zooo bezopen was dat ik echt dacht, ik deze status kan ik me niet afmelden
Vriendin van mij bleef slapen en dus hadden we afgesproken dat zij zich zou afmelden. Maar nee hoor, mn moeder wilde dat ik ook ff van me liet horen. Kon amper nog lopen. Dus toen gingen we een soort van repeteren lol. En toen heel snel, ja hoi ben erweer ben heel moe ga slapen doei. Snel de deur dicht. Wat onze ouders toch wel niet hebben moeten meemaken. Ook een keer kwam de moeder van een vriendin de slaapkamer binnen. Wij sliepen met 3 vriendinnen samen. 1 had alles ondergekotst, wij hebben gewoon de hele nacht en ochtend in die kotswalm geslapen. Gatver de gatver. :joy:

@MJDLH mijn moeder sliep ook veel beter als ik ergens anders sliep na het uitgaan. Vond ik altijd maar krom.

2 likes

Ik denk dat al mijn keuzes of mijn kind dit wel of niet enorm gaan afhangen van hoe het kind is? Zo heeft mijn vriend een hekel aan alles wat op een kroeg lijkt en zou zijn broertje er het liefst wonen. De een moet je wat meer pushen, de ander remmen, balans enzo.

Ja dit inderdaad en ik redeneer nu ook nog vanuit mijn eigen behoeften van, ik heb echt geen zin in een hele schare 15 jarigen op een festival als ik daar heen ga :joy:
Maar sowieso, ga dat soort dingen allemaal ontdekken op schoolfeesten enzo en daarna naar kroegen etc

1 like

Jaa dat is niet het doel maar kan nog wel gebeuren. Ik kreeg als 15 jarige MDMA aangeboden van een of andere oudere man toen ik s’avonds even alleen uit de tent liep om wat drinken te halen en naar de wc te gaan. Eerst vroeg hij wat, werd een kort gesprekje en toen werd hij pushy wilde hij me zoenen en werd ik onder druk gezet om MDMA te nemen. Liet me gewoon niet gaan. Toen deed ik alsof en zei ik dat ik terug naar de tent ging en liep hij eerst nog achter me aan en zei dat hij meeging maar heb hem gelukkig uiteindelijk kunnen afschudden.

En denk echt niet dat dat per se een hele uitzonderlijke situatie is. En dat iedereen daar nee tegen (durft te) zeggen.

Genoeg mensen die dat wel doen. Ik heb wel het idee dat het publiek wat aan het verschuiven is. Vroeger kwamen de mensen voor de muziek maar het wordt ook steeds meer een statusding om festivals af te gaan heb ik het idee.

Misschien is het in België anders hoor, ik ben alleen bekend met Dour en daar zag ik alleen maar mensen die het hele weekend aan de drugs waren haha. Maar misschien is dat ook wel een typisch festival en is Rock Werchter of Pukkelpop al heel anders bijvoorbeeld.

Omg het is gewoon alweer vijftien jaar geleden dat ik voor het eerst naar Lowlands ging :cry:

2 likes

ja “Doureeeeuuuhh” is niet het beste voorbeeld haha

5 likes

Dacht ik eigenlijk al. Ben wel benieuwd hoe Pukkelpop en Rock Werchter verschillen van de Nederlandse festivals!

1 like