Veel ja… maar kan wel. Als je naast je studie werkt, nog thuiswoont en niet teveel shopt/uitjes doet.
Ik kreeg “alleen” mijn zorgverzekering van mijn ouders, en op mijn 22e kwam er een spaarrekening vrij die mijn moeder als beleggersrekening had geopend toen ik jong was. Daardoor dus ineens een flinke spaarpot maar ook een debiele studieschuld.
Hoe hoog was je studieschuld op zijn hoogtepunt? (en dan alleen het bedrag meegeteld dat je moest terugbetalen).
- Ongeveer 0
- Onder de 5000
- 5000 - 10.000
- 10.000 - 15.000
- 15.000 - 20.000
- 20.000 - 25.000
- 25.000 - 30.000
- 30 - 40 duizend
- 40 - 50 duizend
- 50 - 70 duizend
- 70 - 100 duizend
- 100 - 150 duizend
- Meer dan dat
- Heel Veel Meer Dan Dat
- nvt
0 stemmers
jippie! voor deze poll mag je gokken wat t ongeveer zal worden 
Mijn ouders hadden voor ons gespaard als duwtje in de rug voor als we 18 waren. Mocht dat bedrag alleen uitgeven aan studie, bruiloft of een huis. Dus heb mijn studie ervan betaald. Dus misschien telt het niet helemaal. Mijn ouders hebben daarna niks meer betaald, maar bleef wel thuis wonen en hoefde geen kostgeld te betalen.
Zelf had ik geloof ik €2.500 gespaard tot aan mijn 18e. Zakgeld en geld dat ik voor verjaardagen had gekregen en wat van bijbaantjes.
En ik besef me heel erg goed hoeveel geluk ik hiermee heb gehad. Zou dit zelf voor mijn eigen kinderen ook willen doen.
10.000 is wel echt gigantisch ja haha
Maar ik heb op een gegeven moment wel m´n lening op maximaal gezet en dan geprobeerd elke maand iets te sparen, omdat ik altijd hoorde dat dit de goedkoopste manier van geld lenen is. En wel fijn om iets achter de hand te hebben. Heb op die manier wel denk ik iets van 2000euro ‘gespaard’.
Overigens ging een deel van wat ik extra leende dan ook weer naar mijn moeder, die altijd geld tekort kwam en dan dus weer geld van mij leende (ik was met stufi zo’n beetje de rijkste van het gezin
).
Ja ik zag het idd!
de hoogste rente die ik zo snel kon vinden is 1,2% bij een bank waar ik echt nog nooit van gehoord heb. Helaas niet de moeite
Mentale gezondheid > financiële gezondheid
Ja mijn ouders hadden dat gespaard, met een soort rare beleggingsrekening die je vroeger nog had? Ik was die irritante student die dan nog 5 euro had maar wel 10.000 op de spaarrekening. Dat was wel echt bedoeld voor als ik een huis zou kopen, ze hadden toen ook zicht op mijn rekening dus ik haalde het echt niet in mijn hoofd om daar iets vanaf te halen 🥲.
Edit: maar wel een enorm privilege
Elk huisje heeft z’n kruisje. Ik had liever ouders gehad die wisten wat ik studeerde en op m’n uitreiking waren gekomen om maar eens mee te beginnen naast de andere momenten waar ze er fysiek en emotioneel niet waren, dan het geld om te studeren. (Maar snap dat het makkelijk lijkt, sommige mensen beide niet hebben en dit een vervelende reactie kan zijn).
Haha, ik moest een tijdje ook ‘in de juiste stemming’ zijn om MijnDuo te kunnen openen.
Word er nu nog steeds niet vrolijk van, maar heb wat exposure-therapie gehad in de vorm van vaker naar moeten kijken ivm administratieve dingen regelen en nu gaat het wat makkelijker. 
Niet helemaal gerelateerd misschien, maar ik vond daarom de gastcolumns van Tim ‘s Jongers zo goed in de Volkskrant deze maand. Mensen hebben soms geen idee hoe veelomvattend armoede is.
Ik had ook een paar vriendinnen die gewoon niet snapten dat het een stuk lastiger is om geld op te bouwen als je alles zelf moeten betalen
ik heb die achterstand nu 10 jaar later gewoon nog niet ingehaald, dat blijf je in sommige gevallen zo lang merken
@LizzyBennet ik herken echt alles in je posts, ik heb tot op de dag van vandaag zoveel geldangst dat ik over de kleinste aankopen heel erg kan piekeren. Ben eigenlijk constant bang dat het misgaat. Vond het in die tijd zo eenzaam en gênant, als ik er dan een keer open over was merkte ik dat mensen zich echt niet in kunnen leven in hoe het is om arm op te groeien
Ja dat had/heb ik ook. Was altijd bang dat er iets fout was gegaan of dat er een rekening kwam die ik niet kon betalen. Pas sinds een paar jaar is dat gevoel een beetje aan het wegzakken. Ookal sta ik er financieel nu prima voor. Bizar wat voor onrust het geeft als je weinig geld hebt
Ja ik heb altijd stresspoep voor tentamens. Moet aaaltijd twee keer naar het toilet.
Misselijk.
Echt het beste ooit is als de stress uiteindelijk weg is, dat ik me dan vederlicht voel door al dat gepoep.
Maar tot wanneer ben je student? Ik ben op papier nog student, maar had “gewoon” een vaste baan naast m’n (2e) bachelor, eerst 30-40uu (deed dus beetje deeltijd achtig) en later een (& inmiddels 2) kinderen en dus maar 16u, en ook een koopwoning… Dus ja ik had als “student” wel 10K+ op den duur. Maar was ook niet echt de typische student 
Love it dat je bij de Kruidvat binnenloopt voor een mascara, en naar buiten gaat met Patty Brard leopard servetten
Ja eens! Op het werk van mijn vriend hebben ze gezegd dat iedereen zich vrij moet voelen om af en toe overdag te gaan sporten, maar ook lunchen, bioscoop, theater etc. Alles wat je zelf nodig hebt voor wat ontspanning. Uren dan in de avond inhalen, maar als je aan het eind vd week niet precies op 40 uitkomt is het ook niet erg.
Ik vind het echt goed als werkgevers die mogelijkheid geven.
Meanwhile bij mijn man:
“Heel veel activiteiten gaan momenteel niet door. Gelukkig zien we mogelijkheden de ‘typische vergadering die ze elke maand doen met alle 60 werknemers, door te laten gaan. We borrelen alleen niet. We geven vrijdag ook de kerstpakketten mee!”