Stel je persoonlijke vraag #32

Wat betaal jij later voor je kinderen?

• Collegegeld
  • Boeken
  • Zorgverzekering
  • Telefoon abonnement
  • Huisvesting (kamer/studio)
  • 0-100 eu per maand
  • 100-200 eu per maand
  • 200-300 eu per maand
  • 300-400 eu per maand
  • 400-500 eu per maand
  • 500+ eu per maand
  • En ook nog…
  • NIKS

0 stemmers

Laten we even uitgaan van 3250€ college geld voor je kosten plaatje haha.
50€ zorgverzekering (na toeslag), abbo’tje enz kost allemaal nog hetzelfde als nu.

Nee het is nu nog (zonder corona korting) iets van 2300€, maar het wordt elk jaar zo’n 100€ duurder. dus ik vond het wel optimistisch dit hahaha,

2 likes

Alleen mijn zorgverzekering werd betaald, maar ik wist wel dat ik altijd kon aankloppen als het nodig was. Dat is misschien weinig vergeleken bij anderen, maar daardoor heb ik toch altijd het gevoel gehad dat ik nooit in de problemen zou komen. En dat laatste heb ik nu nog steeds (+ een leuke studieschuld, dat wel) en ik weet dat ik me daar echt ‘rijk’ mee mag rekenen. Dat is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend zie ik om me heen.

1 like

Als je zeker weet dat je het gespaarde geld pas op hun 18e beschikbaar wilt hebben, zou je ook nog naar een deposito kunnen kijken. Geen idee of dat nog bestaat en de moeite is. Maar dat was altijd een vaste periode je geld vastzetten en dan kreeg je meer rente dan op de gewone spaarrekening

Haha ja dit is mijn vriend. En die leende ook nog eens maximaal :+1: :cry: en goed met geld omgaan leer je hier al helemaal niet van, 2/10 would not recommend.

Maar ja, heb in mijn studententijd ook vriendinnen gehad waarvan de ouders echt niets bij hebben gedragen, terwijl ze wel redelijk vermogend zijn (gewoon onwetend wat een studie kost als je op kamers moet blijkbaar). Dat vind ik achteraf wel heel hard.

@Fishing weet ik veel? Het kind in kwestie is nog niet eens een concept, weet ik het hoe ik er over >20 jaar bij sta en wat de overheid dan allemaal bijdraagt. Mocht het überhaupt gaan studeren.

4 likes

Ik ben denk ik tot mijn 55e mijn lening aan het afbetalen :clown_face: dus als er ooit kinderen komen mogen die het ook lekker zelf uitzoeken

3 likes

Ja bestaat maar volgens mij is de rente daar ook eh, 0.
Wij hebben dat nu idd! Zilvervloot heet dat, speciaal voor kinderen (volgens mij)

Maar het maakt hierbij ook wel uit of je een aanvullende beurs kreeg of niet toch (in de tijd van het oude leenstelsel in ieder geval).
Ik had een vriendin die een volledige aanvullende beurs kreeg, dus die was uiteindelijk ‘beter’ uit dan wanneer je dat niet krijgt maar je ouders bijvoorbeeld alleen je zorgverzekering betalen. Dat zei ze zelf in ieder geval haha.

1 like

Maar misschien hoef je niet te sparen en ben je dan die gevierde en vermogende wetenschapper die over zoveel jaar lachend dat collegegeld kan missen.

2 likes

Nou ja, niet ontlasten van kosten als in huur of boodschappen maar gewoon omdat ik zelf kosten had, voor kleding/cadeautjes voor andere mensen/uitjes? Misschien geen echte noodzaak maar zonder doen was toch ook wel heel lastig geweest.

7 likes

Ja haha, als ik zelf op vakantie wilde, dan moest ik daar voor werken. Dus was geen noodzaak (je kan ook niet op vakantie of rijlessen ofzo), maar moest wel om de dingen te doen die ik wilde doen zegmaar.

Ja of simpeler, als je naar de bioscoop wilde of zo? Dan ga je toch geen geld aan je ouders vragen en als je niet werkt waar haal je het dan vandaan?

3 likes

Ja precies! En uitgaan, destijds (of nu nog ondanks 18+?) was uitgaan vanaf de 4e/5e wel normaal. En dan ga je ook niet vragen om een paar tientjes voor bier toch?

Ja dat zal best, maar ‘noodzaak om je ouders te ontlasten’ klinkt meer alsof je moest bijdragen aan de boodschappen of normale levenskosten haha.

3 likes

Ik ging toen ook bijna nooit uit (kon niet waar ik woonde :cry:), maar je hebt toch wel vrienden/familieleden die jarig zijn en waar je een cadeautje voor wilt kopen? bijvoorbeeld.

De gouden tijden dat je 11 jaar lang kon studeren (looking at you Pechtold) zijn wel voorbij

3 likes

Ja ik ben nooit snel jaloers maar wel altijd kapot jaloers geweest op mensen waarbij ouders wel iets meebetaalden :upside_down_face:

Maar mijn ouders waren arm dus het scheelt een beetje dat ik niet hoef te denken dat mijn ouders niet mee wilden betalen, ze hadden het gewoon niet (weet niet wat kutter is eigenlijk)

8 likes

Had jij spaargeld als student? En dan wat je dus meestal op je spaar had of gemiddeld genomen. Niet als je 1 x 5.000 op je rekening had maar daarmee uiteindelijk een paard kocht ofzo.

• Nee niet gehad
  • <1000 eu
  • 1000-2500
  • 2500-4000
  • 4000-6000
  • 6000-8000
  • 8000-10.000
  • Meer dan 10.000

0 stemmers

1 like

Bijdrage voor buitenlandstage en alle reisjes die bij het opleiding hoorden.

1 like

Volgens mij heb ik sowieso pas op mijn 28e een spaarrekening geopend.

1 like