Stel je persoonlijke vraag #32

Ik ben denk ik tot mijn 55e mijn lening aan het afbetalen :clown_face: dus als er ooit kinderen komen mogen die het ook lekker zelf uitzoeken

3 likes

Ja bestaat maar volgens mij is de rente daar ook eh, 0.
Wij hebben dat nu idd! Zilvervloot heet dat, speciaal voor kinderen (volgens mij)

Maar het maakt hierbij ook wel uit of je een aanvullende beurs kreeg of niet toch (in de tijd van het oude leenstelsel in ieder geval).
Ik had een vriendin die een volledige aanvullende beurs kreeg, dus die was uiteindelijk ā€˜beter’ uit dan wanneer je dat niet krijgt maar je ouders bijvoorbeeld alleen je zorgverzekering betalen. Dat zei ze zelf in ieder geval haha.

1 like

Maar misschien hoef je niet te sparen en ben je dan die gevierde en vermogende wetenschapper die over zoveel jaar lachend dat collegegeld kan missen.

2 likes

Nou ja, niet ontlasten van kosten als in huur of boodschappen maar gewoon omdat ik zelf kosten had, voor kleding/cadeautjes voor andere mensen/uitjes? Misschien geen echte noodzaak maar zonder doen was toch ook wel heel lastig geweest.

7 likes

Ja haha, als ik zelf op vakantie wilde, dan moest ik daar voor werken. Dus was geen noodzaak (je kan ook niet op vakantie of rijlessen ofzo), maar moest wel om de dingen te doen die ik wilde doen zegmaar.

Ja of simpeler, als je naar de bioscoop wilde of zo? Dan ga je toch geen geld aan je ouders vragen en als je niet werkt waar haal je het dan vandaan?

3 likes

Ja precies! En uitgaan, destijds (of nu nog ondanks 18+?) was uitgaan vanaf de 4e/5e wel normaal. En dan ga je ook niet vragen om een paar tientjes voor bier toch?

Ja dat zal best, maar ā€˜noodzaak om je ouders te ontlasten’ klinkt meer alsof je moest bijdragen aan de boodschappen of normale levenskosten haha.

3 likes

Ik ging toen ook bijna nooit uit (kon niet waar ik woonde :cry:), maar je hebt toch wel vrienden/familieleden die jarig zijn en waar je een cadeautje voor wilt kopen? bijvoorbeeld.

De gouden tijden dat je 11 jaar lang kon studeren (looking at you Pechtold) zijn wel voorbij

3 likes

Ja ik ben nooit snel jaloers maar wel altijd kapot jaloers geweest op mensen waarbij ouders wel iets meebetaalden :upside_down_face:

Maar mijn ouders waren arm dus het scheelt een beetje dat ik niet hoef te denken dat mijn ouders niet mee wilden betalen, ze hadden het gewoon niet (weet niet wat kutter is eigenlijk)

8 likes

Had jij spaargeld als student? En dan wat je dus meestal op je spaar had of gemiddeld genomen. Niet als je 1 x 5.000 op je rekening had maar daarmee uiteindelijk een paard kocht ofzo.

• Nee niet gehad
  • <1000 eu
  • 1000-2500
  • 2500-4000
  • 4000-6000
  • 6000-8000
  • 8000-10.000
  • Meer dan 10.000

0 stemmers

1 like

Bijdrage voor buitenlandstage en alle reisjes die bij het opleiding hoorden.

1 like

Volgens mij heb ik sowieso pas op mijn 28e een spaarrekening geopend.

1 like

Veel ja… maar kan wel. Als je naast je studie werkt, nog thuiswoont en niet teveel shopt/uitjes doet.

1 like

Ik kreeg ā€œalleenā€ mijn zorgverzekering van mijn ouders, en op mijn 22e kwam er een spaarrekening vrij die mijn moeder als beleggersrekening had geopend toen ik jong was. Daardoor dus ineens een flinke spaarpot maar ook een debiele studieschuld.

Hoe hoog was je studieschuld op zijn hoogtepunt? (en dan alleen het bedrag meegeteld dat je moest terugbetalen).

• Ongeveer 0
  • Onder de 5000
  • 5000 - 10.000
  • 10.000 - 15.000
  • 15.000 - 20.000
  • 20.000 - 25.000
  • 25.000 - 30.000
  • 30 - 40 duizend
  • 40 - 50 duizend
  • 50 - 70 duizend
  • 70 - 100 duizend
  • 100 - 150 duizend
  • Meer dan dat
  • Heel Veel Meer Dan Dat
  • nvt

0 stemmers

jippie! voor deze poll mag je gokken wat t ongeveer zal worden :smiley:

2 likes

Mijn ouders hadden voor ons gespaard als duwtje in de rug voor als we 18 waren. Mocht dat bedrag alleen uitgeven aan studie, bruiloft of een huis. Dus heb mijn studie ervan betaald. Dus misschien telt het niet helemaal. Mijn ouders hebben daarna niks meer betaald, maar bleef wel thuis wonen en hoefde geen kostgeld te betalen.

Zelf had ik geloof ik €2.500 gespaard tot aan mijn 18e. Zakgeld en geld dat ik voor verjaardagen had gekregen en wat van bijbaantjes.

En ik besef me heel erg goed hoeveel geluk ik hiermee heb gehad. Zou dit zelf voor mijn eigen kinderen ook willen doen.

10.000 is wel echt gigantisch ja haha

Maar ik heb op een gegeven moment wel mĀ“n lening op maximaal gezet en dan geprobeerd elke maand iets te sparen, omdat ik altijd hoorde dat dit de goedkoopste manier van geld lenen is. En wel fijn om iets achter de hand te hebben. Heb op die manier wel denk ik iets van 2000euro ā€˜gespaard’.

Overigens ging een deel van wat ik extra leende dan ook weer naar mijn moeder, die altijd geld tekort kwam en dan dus weer geld van mij leende (ik was met stufi zo’n beetje de rijkste van het gezin :sob:).

5 likes