Maar tot wanneer ben je student? Ik ben op papier nog student, maar had “gewoon” een vaste baan naast m’n (2e) bachelor, eerst 30-40uu (deed dus beetje deeltijd achtig) en later een (& inmiddels 2) kinderen en dus maar 16u, en ook een koopwoning… Dus ja ik had als “student” wel 10K+ op den duur. Maar was ook niet echt de typische student
Love it dat je bij de Kruidvat binnenloopt voor een mascara, en naar buiten gaat met Patty Brard leopard servetten
Ja eens! Op het werk van mijn vriend hebben ze gezegd dat iedereen zich vrij moet voelen om af en toe overdag te gaan sporten, maar ook lunchen, bioscoop, theater etc. Alles wat je zelf nodig hebt voor wat ontspanning. Uren dan in de avond inhalen, maar als je aan het eind vd week niet precies op 40 uitkomt is het ook niet erg.
Ik vind het echt goed als werkgevers die mogelijkheid geven.
Meanwhile bij mijn man:
“Heel veel activiteiten gaan momenteel niet door. Gelukkig zien we mogelijkheden de ‘typische vergadering die ze elke maand doen met alle 60 werknemers, door te laten gaan. We borrelen alleen niet. We geven vrijdag ook de kerstpakketten mee!”
Iets anders, namelijk: kriebels in mijn buik/buikpijn.
Naast poepen.
@Ovenschaal @LizzyBennet ah, triest om te lezen. Ik heb er wel vaker over gedeeld (had ik vroeger nooit gedaan en schaamde me er heel lang voor!) maar wij waren vroeger echt heel arm. Ouders zaten bij de stadsbank, 50 gulden per week kregen we als gezin en regelmatig werd gas/elektriciteit afgesloten. Bijna nooit eten mee naar school en slapen in de kou. Kan me herinneren dat mijn ouders alles bij elkaar sprokkelden zodat we een middagje (een middag van mijn leven haha) naar de Efteling konden. Ja jongens dat bestond ECHT in Nederland. En nu nog!! Sommige mensen hebben echt moeite om mij hierin te geloven merk ik tegenwoordig.
Ben nu ook echt fucking trots op mijn baan en mijn goede hoge salaris. En ik vind dat ik dat ook echt mag zijn een keer. Kan het soms nog steeds niet bevatten dat ik me nu geen zorgen hoef te maken over geld, na 20 jaar wél te moeten. Een heel ander leven. Mensen die spaargeld hebben gehad van hun ouders en dingen betaald kregen zullen dat op een bepaalde manier nooit goed snappen. iig:niemand om mij heen. Altijd zo verbaasd.
Wilde ook zo graag nog zó veel teruggeven aan mijn ouders (niet perse in geld, wat ik overigens ook maandelijks deed/doe, maar in alles van het leven, alles wat mijn ouders niet konden doen. Leuke dagjes, uiteten, met de auto rondrijden want ze hadden geen rijbewijs ).
Is echt een pijnpunt voor mij nu momenteel.
Mij lukt dat al jarenlang makkelijk, maar puur en alleen omdat ik thuis woon en geen kostgeld hoef te betalen, anders no way. Ik krijg geen stufi, leen niks en moet alles van mijn studie en andere kosten wel allemaal zelf betalen, maar ik werk gewoon 12 tot 22 uur in de week en daar red ik het mee. Heb gelukkig dus ook 0 studieschuld en ook altijd genoeg over voor vakanties, festivals, zorgkosten, etc.
Aan de andere kant lever ik daar ook wel weer iets voor in hoor, want als het kon was ik een paar jaar geleden al met m’n vriend gaan samenwonen. Dat gaat ook steeds meer knagen en irritaties opleveren. We zijn nog steeds aan het wachten tot we allebei klaar zijn met studeren.
Tijdens mijn studiejaren heb ik denk ik ook best vaak per ongeluk lomp gedaan tegen mensen, omdat ik me er inderdaad niet echt van bewust was dat zulke geldproblemen real zijn.
Nu wat jaren ouder, een baan in de accountancy en veel boeken/artikelen/documentaires over vermogensongelijkheid later ben ik me mega bewust van dat het leven een grote loterij is. Dat ik nooit echte geldzorgen heb gekend is stom geluk geweest. Daar heb ik zelf niks voor gedaan, gewoon toevallig in Nederland en bij mijn vader en moeder geboren.
Net als dat het voor meiden hier die dat wel hebben gekend pure pech is geweest, waar zij zelf en hun ouders niks aan kunnen doen. Armoede is ook heel vaak iets wat generatie op generatie doorgaat en als je nu, zoals Ovenschaal, verkeert in een situatie waarbij je geen grote geldzorgen meer hebt mag je daar terecht heel erg trots op zijn.
Vaak denken mensen dat zulke armoede niet in ons Nederlandje kan (kon) bestaan (in die tijd).
In die tijd was er ook weinig tot geen aandacht voor kinderen op het moment dat er bijv. elektriciteit werd afgesloten. Tegenwoordig moeten ze dan een melding doen bij VT bij zoiets omdat er kinderen in huis zijn.
Ik heb nu een erfenis… maar daarvoor had ik hooguit 1000 euro gespaard voor vakantie ofzo? Ik snap geld ook echt niet ik werk letterlijk 7 dagen in de week maar als je 100 euro stagevergoeding krijgt voelt het allemaal zo nutteloos
Ik had op mn 11e al mn eerste folderwijk maar dat was omdat ik graag snoep en chocola wilde kunnen kopen en eten wanneer ik dat wilde.
Op m’n 18e had ik volgens mij iets van 5.000 spaargeld (gespaard door mn ouders + verdiensten van bij bijbaantjes) maarrr aan het einde van mn studietijd was daar 0 van over.
Veel snoep gekocht.
Haha dit is zo herkenbaar tot ik het een keer ‘per ongeluk’ zag staan en een week paniekaanvallen heb gehad. Uiteindelijk een plekje gegeven en plan gemaakt om af te lossen, dus toch wel goed geweest.
Heb jij een krantenwijk/folder wijk gehad?
- Nee
- Ja vond t leuk
- Ja vond t niet leuk
0 stemmers
En heb je ooit achter de kassa gezeten?
- Nee
- Ja leuk
- Ja niet leuk
0 stemmers
(Ik heb een jaartje in de Intratuin gewerkt en vond ik best leuk)
En in een callcenter gewerkt?
- Nee
- Ja leuk
- Ja niet leuk
0 stemmers
op welk apparaat zit jij op internet? dus niet gamen of iets
- Laptop
- Computer
- iPad of tablet
- Mobiele telefoon
- Iets anders
0 stemmers
Ging net even kijken en als ik het nu zou gaan doen zou je dus 10.61 per uur verdienen. En dan heb je 2 uurtjes per dag, 21 euro per dag om fucking vroeg uit bed te gaan en langs deuren te gaan. Wat weeeeinig.
Ja stage vergoeding lol.
Van de week vroeg een leerling voor de lol (& z’n juf zat er bij!; “maar juf! Hoeveel verdien jij dan hier?”
“…niks?” 🥲
In de studie modus blijvende.
Kreeg jij stage vergoeding? (Uitgaande van je langste / laatste stage)
- Ja
- Nee
- nooit stage gelopen
0 stemmers
& hoeveel?
- 1-100
- 101-200
- 201-300
- 301-400
- 401-500
- Meer dan 500
- Ik heb nooit stage gelopen
- Ik zei toch al nee.
0 stemmers
Ja echt kut. En ik werk zo hard er naast (4 dagen stage, 2 dagen krant, wanneer het kan flink fietsen) en die stomme loonheffing ook overal op
Ja jij werkt echt veel volgens mij, maar vind het ook zo leuk dat jij alles probeert en overal wel iets leuks in vindt. Gelukkig bijna klaar met je stage (en de minimale vergoeding) toch?
Omg echt
@Nysmn ja is ook echt… maar ik kan ook niet niks doen en ik haaat vakantie hebben. Word daar heel lamlendig van. Maar ja soms zou ik wel willen dat ik meer rust in me had ofzo.
De leraren in opleiding voor mijn vak, geschiedenis, kregen geen vergoeding. Want ze hadden je niet nodig, je was ze tot last dus je moest blij zijn dat je überhaupt bij die scholengemeenschap stage kon lopen . Dat betekende ook een schraler kerstpakket dan de rest en géén cadeau bij de jaarsluiting. En dat alles kregen de betaalde stagiairs wel. Kan daar nog fucking boos om worden, teringhonden. Notabene m’n eigen middelbare school 🥲.