Heb nooit in het onderwijs gewerkt en achteraf maar goed ook.
Ik had spaargeld tot ik rijlessen nam, 60 lessen en 3 examens later was alles op
Nou voor een virus kan ik best makkelijk dingen anders doen
Nee want co-schappen zijn geen stage volgens de minister
Dit is recent na veel actie voeren trouwens veranderd, coās krijgen nu welgeteld 100euro per maand stagevergoeding (o nee, āonkostenvergoedingā). Rekensommetje met 40uur/week (minstens) x 4 weken = 160uur per maand = 63 cent per uur
Mijn werkgever wil graag de beste stagevergoeding betalen van alle bedrijven bij een specifieke opleiding. Want stagiaires moeten zich niet alleen tijdens het werk, maar ook financieel gewaardeerd voelen. We zitten nu op 700 euro per maand, ik vind het wel een mooi streven.
Bij mijn stages kreeg ik beide keren 800 euro per maand! Zo veel geluk mee gehad, want 200-300 was normaal.
Bij mijn eerste stage kreeg ik zelfs nog 100 euro als ik verhuiste(wat ik deed) extra! En bij mijn tweede stage werkte ik eerste twee dagen in de week en verdiende gewoon. Toen ging mijn stage in en ik vond het niet fair als ok dan ineens véél minder ging verdienen⦠en mijn begeleider had geen ervaring met stages en hij snapte dat goed!
Als er iets moet veranderen in het onderwijs (om oa het lerarentekort tegen te gaan) is het wel stagevergoeding, zeker als LIOāer. Ik kreeg het hele jaar niks nada noppes terwijl ik ernaast niet meer kon werken, dus dan draai je gewoon (nog meer) verlies op je opleiding .
Mijn organisatie heeft net de stagevergoedingen afgeschaft omdat de meeste andere organisaties in onze branche ze ook niet geven en er bezuinigd moest worden, vind dat echt zo stom.
In het PO verschilt het ook per bestuur, ik heb wel een LIO-vergoeding gekregen
Toen ik net stagiair af was en een minimaal loon verdiende in het onderwijs (kleine aanstelling, laagste trede/schaal) heb ik wel eens voor een stagiair het eten betaald tijdens een excursie, omdat ik het zo karig vond dat diegene dat ook nog eens zelf moest betalen. Kwam diegene daarna met schoenen ter waarde van mijn maandsalaris naar school. Maar goed, ging om het idee zeg maar. Lijkt me heel goed als daar iets gaat veranderen.
Ik wou dat in BE stagevergoedingen ook zo normaal waren, zelfs al was het maar ā¬100-ā¬200 en toch voor stageperiodes die langer dan 3 weken duren. 2300u gratis werken!
Ik vind ook zo dubbel maar onderwijs is hier dan weer goedkoper dan in landen waar een vergoeding de norm is.
Zolang mijn vervoer en extra uren betaald werden, vond ik het okƩ.
Werden jouw vervoer en extra uren betaald?
Ik vind het ook dubbel hoor, ik geloof inderdaad dat we niet mogen klagen over ons inschrijvingsgeld bv tegenover NL maar daar is dan weer een leenstelsel de norm. Ik vind het gewoon nog altijd zuur dat onze opleiding stagevergoeding beloofd werd in ons laatste jaar, aangezien we dan praktisch enkel stage lopen en als volwaardige medewerker meedraaien om dan toch de overheid zijn kar te zien keren en die belofte niet waar te maken.
Ja, dat was verplicht vanuit school, vervoer was dan een treinabonnement en kilometers als je met de auto kwam.
Ik heb nooit achter mijn geld moeten vragen wat dingen ook vermakkelijkten.
Het is minder dan die 100 euro per maand kan ik je vertellen. Sommige ziekenhuizen doen er alles aan om maar zo min mogelijk te hoeven uitkeren, lekker op zoek naar de mazen. Ik kreeg eens 68 euro, want alle maaltijdvergoedingen (waarvoor er destijds helemaal geen keuze was om deze wel of niet te omtvangen, je kreeg het gewoon, volgens mij omdat je officieel recht hebt op een vergoeding danwel een maaltijd bij diensten?) werden eraf gehaald, echt om te huilen. Gelukkig zijn er wel verenigingen die zich hardmaken voor een beetje waardering voor ons.
Edit: en die 100 euro is alleen volgens de cao ziekenhuizen en academische centra, dus best wat stages vallen hier niet onder (huisarts, veepleeghuis, ggz, wetenschapsstage), dus ik heb net bij mijn eindstage van 4 maanden in de ggz zo goed als gefunctioneerd als basisarts maar recht op nul euro
Haha ja die 100 is ook nog eens bruto en als je niet in een ziekenhuis zit krijg je hem niet eens ben echt aan het aftellen naar mān diploma. Ik wil geld.
Oh je edit kwam net na mān bericht š„²
Ja vind dit echt schandalig. Heb bij vrienden gezien hoe uitputtend co-schappen kunnen zijn en de uren die werden gemaakt. En dan niet eens een vergoeding ontvangen! Ik snap(te) er niets van.
Ik ben ook aan het aftellen haha Jij zit ook al tegen het einde toch, hoe lang moet je nog?
Je favo chipsmerk
- Lays
- Croky
- Pringles
- Kettle
- Tyrrells
- Burts
- Doritos
- Huismerk supermarktchips
0 stemmers
Nu meerkeuze
- Lays
- Croky
- Pringles
- Kettle
- Tyrrells
- Burts
- Doritos
- Huismerk supermarktchips
0 stemmers
Ja zoiets begreep ik ook al, wat een grap. Ik hoorde laatst wel dat de GGZ instelling waar ik werk wel een vergoeding geeft aan co-assistenten, ook al is dat dus niet verplicht, dus dat vond ik wel netjes.
Nja, straks je eerste salaris en dan is alle ellende snel weer vergeten