Ik krijg een droge keel en ga mn kaken heel erg aanspannen
Even een vraag tussendoor. Voor de mensen met een gigantische studieschuld. Gaan jullie hem helemaal terug betalen? En val je in het oude of het nieuwe stelsel? Ik heb een absurd hoge studieschuld en ik betaal in 15 jaar ongeveer de helft af en daarna wordt de rest kwijtgescholden.
Vind je jouw studieschuld hoog?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Ga je hem helemaal terug betalen?
- Ja
- nee
0 stemmers
Val je in het oude of het nieuwe stelsel?
- Oud
- Nieuw
0 stemmers
Ik dacht dat je in het onderwijs sowieso niks kreeg haha?
Maar dit is wel extra kut
Nee normaliter kreeg een LIO aka vierdejaars fulltime stagiair 600/700 euro pm ofzo? 10 jaar geleden wel
Krantenwijk 3 weken in de zomervakantie, invallen voor iemand die op vakantie was.
Overdag ging ik bollen pellen en dan had mijn moeder de kranten gevouwen en ging ik 's middags/vroege avond de weekkrantjes bezorgen. Dat was echt ellende. Verdiende ZO weinig
Dat zal dan wel een verschil zijn met PO (& VSO/PRO). Maar dan had je dus een āonnodigā vak gekozen om te doceren en was je fucked. Wtf
Ja als 18+er wel he haha geen idee hoe t zou zijn als ik 15 ingevuld had. Of was jij ook 18+ toen jij dat deed?
Ik ga wel helemaal terug moeten betalen. Verdien āte veelā. Vind mijn schuld medium en ik zitten in een soort midden? stelsel. Dus niet die 35 jaar maar ook niet het stelsel van 15 jaar waarin ik eigenlijk hoor te zitten, want ik heb het aan laten passen naar het destijds nieuwe 15jaars stelsel.
Heb nooit in het onderwijs gewerkt en achteraf maar goed ook.
Ik had spaargeld tot ik rijlessen nam, 60 lessen en 3 examens later was alles op
Nou voor een virus kan ik best makkelijk dingen anders doen
Nee want co-schappen zijn geen stage volgens de minister
Dit is recent na veel actie voeren trouwens veranderd, coās krijgen nu welgeteld 100euro per maand stagevergoeding (o nee, āonkostenvergoedingā). Rekensommetje met 40uur/week (minstens) x 4 weken = 160uur per maand = 63 cent per uur
Mijn werkgever wil graag de beste stagevergoeding betalen van alle bedrijven bij een specifieke opleiding. Want stagiaires moeten zich niet alleen tijdens het werk, maar ook financieel gewaardeerd voelen. We zitten nu op 700 euro per maand, ik vind het wel een mooi streven.
Bij mijn stages kreeg ik beide keren 800 euro per maand! Zo veel geluk mee gehad, want 200-300 was normaal.
Bij mijn eerste stage kreeg ik zelfs nog 100 euro als ik verhuiste(wat ik deed) extra! En bij mijn tweede stage werkte ik eerste twee dagen in de week en verdiende gewoon. Toen ging mijn stage in en ik vond het niet fair als ok dan ineens véél minder ging verdienen⦠en mijn begeleider had geen ervaring met stages en hij snapte dat goed!
Als er iets moet veranderen in het onderwijs (om oa het lerarentekort tegen te gaan) is het wel stagevergoeding, zeker als LIOāer. Ik kreeg het hele jaar niks nada noppes terwijl ik ernaast niet meer kon werken, dus dan draai je gewoon (nog meer) verlies op je opleiding .
Mijn organisatie heeft net de stagevergoedingen afgeschaft omdat de meeste andere organisaties in onze branche ze ook niet geven en er bezuinigd moest worden, vind dat echt zo stom.
In het PO verschilt het ook per bestuur, ik heb wel een LIO-vergoeding gekregen
Toen ik net stagiair af was en een minimaal loon verdiende in het onderwijs (kleine aanstelling, laagste trede/schaal) heb ik wel eens voor een stagiair het eten betaald tijdens een excursie, omdat ik het zo karig vond dat diegene dat ook nog eens zelf moest betalen. Kwam diegene daarna met schoenen ter waarde van mijn maandsalaris naar school. Maar goed, ging om het idee zeg maar. Lijkt me heel goed als daar iets gaat veranderen.
Ik wou dat in BE stagevergoedingen ook zo normaal waren, zelfs al was het maar ā¬100-ā¬200 en toch voor stageperiodes die langer dan 3 weken duren. 2300u gratis werken!
Ik vind ook zo dubbel maar onderwijs is hier dan weer goedkoper dan in landen waar een vergoeding de norm is.
Zolang mijn vervoer en extra uren betaald werden, vond ik het okƩ.