Ligt er wel aan waar je woont.
Dat is minder dan het gemiddelde salaris in de stad waar ik woon
Volgens mij word je er tot dat bedrag gelukkiger van om meer te verdienen en erboven niet meer.
Sparen, geen zorgen over geld en comfortabel leven zijn veel persoons- en situatieafhankelijker natuurlijk, ik denk dat veel mensen dat ook met minder zouden kunnen
Vind 70 k echt teringveel haha meeste mensen verdienen 30 k?
Ja is ook veel, dan verdien je meer dan 95% van de mensen. Modaal is ong 37000
Bij binnenkomst jonger, en bij aankomst bij de achtbaan ouder en langer anders mocht je er niet in
Er zit hier ook geen dwarsdoorsnede groep natuurlijk. Als student vind je zo’n beetje alles boven de 2000 al veel (vond ik althans) maar er zijn hier ook veel vrouwen met universitaire diploma’s en 10+ jaar werkervaring en dan is je referentiekader al heel anders. Wat ik nu een goed salaris vind is al heel anders dan wat ik 2-3 jaar geleden een goed salaris vond toen ik net begon met werken
Ik heb heel weinig gestemd, 1700. Het is ook maar wat je gewend bent, ik leef gewoon erg zuinig en heb niet veel nodig. Maar dat is ook een perspectief waar ik me altijd op heb ingesteld. Tuurlijk is meer fijner, maar voor zo’n inkomen heb ik echt een prima leven en ook een okee gevulde spaarrekening.
Daarom probeerde ik ook te zeggen los van niveau etcetera. Vanaf welk bedrag kun jij ‘fijn’ leven, en dan niet per se in de huidige situatie waar je een groot huis hebt met 2 auto’s en een privékok bij wijze van spreke. Tenzij je dus écht een schoonmaker wil en écht in een groot huis wil leven. Maar het had ook kunnen zijn dat ondanks dat je nu 4500 verdient en 2 auto’s hebt en een schoonmaker, dat je denkt van: nouja, 1 auto en geen schoonmaker vind ik ookal een fijn leven en eerlijk gezegd hoef ik niet zo’n groot huis… fijn dat ik nu zoveel verdien dat ik dat kan betalen maar eerlijk gezegd zou ik ook nog prima gelukkig zijn met 2500 (er vanuit gaand dat je wel gemakkelijk aan een huisje kan komen dat geschikt is voor dat bedrag). En een ander kan in diezelfde situatie zitten met 4500 salaris zitten en denken nee ik zou echt niet tekenen voor minder, want ik zou die schoonmaker écht niet kwijt willen.
Maar lastige vraag om goed uit te leggen haha.
Ja ik snap het, maar ik denk dat je dat referentiekader gewoon niet helemaal kan loslaten. Toen ik geen cent te makken had en in een aftandse studentenkamer woonde vond ik dat een fijn leven maar daar wil ik nu echt niet meer naar terug. Over het algemeen groeit je comfortstandaard vaak mee met je salaris. Dus als je dat nu gewend bent wil je vaak ook niet meer met heel veel minder doen dus ik denk gewoon niet dat je dat helemaal kan loslaten zoals jij stelt. En wat is dan een hypothetisch ‘fijn huis’ dat je ook met 2500 zou kunnen betalen, in deze markt bestaan die namelijk vrijwel niet dus je gaat toch redeneren op basis van wat er nu wel beschikbaar is en hoeveel geld je daarvoor nodig hebt.
In principe kan je volgens mij met 2500 per maand nog een sociale huurwoning krijgen? Los van de wachtlijsten enzo dus want ik snap dat dat niet zo makkelijk is (sta zelf ook al jaren op de lijst en woon nog thuis), maar in principe kun je gewoon fijne huizen krijgen (vind ik dan) voor een huur van 600/700 per maand.
Ik kan het nog steeds niet loszien van je vaste lasten. Het is logisch dat je met 1700 tevreden kan zijn als je netto huur 400 euro is. Dan houd je 1300 over. (Bruto/netto buiten beschouwing gelaten). Maar als je huur 1000 euro is heb je dus al 2300 nodig om op het zelfde bedrag te komen.
Ik wil ook wel huren voor 400 maar dat zit er niet in, dus wil ik meer geld. Ik houd daar ook rekening mee als ik een vacature zie staan. Mijn vaste lasten zijn zoveel, ik wil minstens zoveel verdienen.
Ja maar je zou dus wel kunnen huren voor 400, maar dat wordt dan een studio, want nergens vind je voor 400 een villa. Niet dat je huidige huis opeens 400 euro wordt. Dus dan is de vraag; zou je happy zijn in een studio?
Dus daarom zei ik los van je vaste lasten want je gaat leven naar je salaris, en in dit geval kom je dus wel gemakkelijk aan een huis dat ongeveer op dat level zit; dus je zou een studio kunnen huren voor 400, sociale huur appartementje van 700 etc.
daar betaal ik niet eens mijn huur van
Haha waar vind je nu nog een studio voor 400 euro? En met een nettosalaris van 1700 kom je niet in aanmerking voor sociale huur vgm
Hangt er heel erg vanaf waar je woont, in mijn stad is dat echt onmogelijk (ik huur nu wel voor ongeveer zo’n bedrag maar dan woon je wel met huisgenoten).
Ook woningnet. Of 500 misschien.
Of je deelt een woning met iemand en hebt beide je eigen studiootje en deelt de keuken ofzo. Als je niet in een grote stad woont kan dat best.
Lijkt me wel. Ik kijk net bij een woning op woningnet en er staat voorwaarden: Uw inkomen is niet hoger dan € 44655, maar misschien verschilt dat dan per stad.
Hallo jij woont in een land met heel veel lekker eten, je moet ergens voor betalen
Huh hoezo denk je dat? Zou niet best zijn als je met zo’n inkomen geen sociale huur kan krijgen. Volgens mij kan dat overal juist wel. Ik verdien zelfs te weinig voor veel sociale huurhuizen haha. (Al ben ik zzper en door alle aftrekken is mijn geregistreerde inkomen onder de 10K, in werkelijkheid verdien ik wel wat meer)
Maar wat jij zelf zegt, de salarissen zijn ook hoger. Waarom ga je dan dit met elkaar vergelijken. Of misschien lees ik je posts verkeerd hoor
Maar jullie verdienen dan ook meer dan 70.000 per jaar?