Verschilt ook weer per protestantse stroming: mijn protestantse moeder had altijd een kerststal, maar daar lag Jezus wel altijd meteen in de kribbe. Dat pas met kerst doen is volgens mij wel een katholieke gewoonte.
Klopt, in mijn vorige kerk was het echt not done, maar ik had kennissen uit de PKN die inderdaad ook aan kerststalletjes deden. Hoe er tegenaan gekeken wordt verschilt inderdaad per stroming.
Wat is jouw opzegtermijn op werk? Ik heb drie maanden en vind dat echt extreem lang.
- Eén maand
- Twee maanden
- Drie maandne
- Vier maanden
- Vijf maanden
- Zes maanden
- Heb geen opzegtermijn en/of werk
0 stemmers
Bij mij is het 3 dagen omdat ik als student werk haha
Voordeel is wel weer dat die van je werkgever 6 maanden is.
Ja dat is zo! Alleen denk ik dat ik eerder zelf weg wil dan dat mijn werkgever van mij af wil, dus het lijkt me nu vooral heel onhandig met het vinden van een nieuwe baan in de toekomst.
Ik vind drie maanden echt heel lang! Als je dan gaat solliciteren bij andere werkgevers, kun je daar pas drie maanden later starten… Lijkt me ook onhandig voor hun. En opzeggen zonder iets nieuws te hebben, is ook weer een risico (maar misschien werk je in een sector waar veel vraag is naar personeel).
Helaas niet per se. Ik ben ook een beetje bang dat toekomstig werkgevers denken nou laat maar zitten als ze over drie maanden pas kan beginnen…
Ja, snap ik… wat stom:(
Wil je weg bij je huidige baan of is dit een zorg voor later?
Oh man, in het land waar ik hiervoor woonde was de opzegtermijn voor alles 3 maanden. Ook voor je huis, dat was altijd laaaastig man. Was ook echt wennen om hier alles weer op een veel kortere termijn te plannen haha.
Ik wil denk ik binnen een jaar wel op zoek naar een andere baan! Dus ik ben nu maar vakantiedagen aan het sparen zodat ik hopelijk wat eerder kan stoppen, maar het is ook wel vervelend om dan minder vakantie te hebben.
@anon18050057 oh voor je huis lijkt me ook echt kut zeg! Gelukkig hoor je dat in Nederland nooit
Ja ik was eraan gewend, dus ik vond het wel fijn dat je voor alles lekker de tijd kon nemen. Op je werk rustig afronden, rustig verhuizen etc. Hier voelt het allemaal nogal hals over de kop. Zou het best raar vinden om ergens ontslag te nemen en dan na 2 weken al weg te zijn (met vakantiedagen) ofzo.
Ligt aan de functie, de opperbaas zelfs 4maanden volgebs mij.
Ik wist niet dat er ook mensen waren die 3 maanden opzegtermijn hebben, ik vond 2 maanden al heel lang. Ik denk dan ook altijd oke stel dat ik nu zou reageren op een vacature, voordat alles dan rond is dan zitten we al minimaal in december. Dat zou betekenen dat ik dan pas per 1 januari op kan zeggen en dan dus nog tot 1 maart moet werken. Voor jou zou dat dus pas 1 april zijn zelfs.
Hier ook 3 maanden (onderwijs), maar ervaring leert dat een goede nieuwe werkgever op je wacht wanneer ze je écht willen hebben. Tot nu toe is elke collega die weg is gegaan, zonder problemen ergens anders aangenomen
Maar is het in het onderwijs dan misschien niet meer gebruikelijk om een opzegtermijn van 3 maanden te hebben? In mijn branche is het namelijk niet per se gebruikelijk en daarom maak ik me ook weleens een beetje zorgen erover dat misschien niet alle werkgevers zo lang willen (of kunnen) wachten.
Bij gebrek aan sollicitanten zul je het er toch gewoon mee moeten doen.
In de zorg-CAO is de opzegtermijn 2 maanden en omdat mensen vaak net voor het einde van de maand opzeggen, je dan nog een vacature moet plaatsen en moet gaan werven en sollicitatiegesprekken moet voeren en dan nog iemand moet kiezen en díe moet dan ook weer nog ergens opzeggen… Zit je gewoon altijd met een gat, dus daar leggen we ons als werkgever maar bij neer.
Ik snap deze redenatie niet. De maand gaat pas in als jij opzegt, dus als je 28 oktober op zegt (bij 1 maand opzegtermijn) dan neem je ontslag per 28 november of later, en niet per 1 november ofzo.
Dat werkt bij mij ook niet zo hoor. Ik kan alleen per de 1e van de maand opzeggen en heb 2 maanden opzegtermijn. Ik kan dus nu opzeggen per 1 december en dan moet ik nog werken tot 1 februari.
Edit: Maar dan heeft de werkgever dus wel altijd 2 maanden of meer de tijd om iemand nieuws te vinden.
Oh ik weet de details niet, maar volgens mij moeten ze bij ons voor de 1e van de volgende maand opzeggen om dan nog twee maanden uit te werken, maar heel vaak gebeurt dan ergens tussen de 27e en de 31e van de maand, zeg maar. Waardoor de tijd meteen dringt en het écht ook maar twee maanden zijn. Voor de werknemer logisch, voor de werkgever kut, haha.
Ik begrijp van jou dat je dus ook vandaag 18-nov zou kunnen opzeggen en dan 18-jan uit dienst zou kunnen, dus dat het geen hele kalendermaanden hoeven te zijn?