Ja ik kan me wel vinden in wat je zegt. Dat je inderdaad 40’ers hebt die ‘fluitend’ door het leven zijn gegaan, weinig tegenslagen, makkelijk van opleiding naar opleiding naar baan (met huisje boompje beestje etc). En daardoor op sommige vlakken minder levenservaring hebben.
Ik zie het meer per vlak denk ik? Levenservaring is de ‘wijsheid’ die je gedurende het leven op doet.
Ze (die gegeneraliseerde fluitende 40’ers) zullen bijv meer wijsheid hebben op het gebied van werk en carrière maken (waarschijnlijk) omdat ze nou eenmaal ouder zijn en dus meer ‘werk jaren’ er op hebben zitten.
Maar ik denk dat ik wel meer wijsheid heb ik op het gebied van afscheid nemen (of rouw) (vergeleken met de gemiddelde mid 20’er), en dat heeft mij ook wel weer iets gebracht waardoor ik nu anders naar bepaalde dingen kijk.
En normaliter zou je zeggen; hou ouder je bent hoe groter de kans dat je meer daarmee te maken hebt gehad, maar dat hoeft wanneer je individuen vergelijkt niet zo te zijn. Daar kan de 20’er meer ervaring in hebben dan de 40’er.
En dat kan dan voor heel veel vlakken op gaan. De 40’er die misschien al 20 jr van kliniek naar kliniek gaat vanwege een alcohol verslaving heeft weer weinig levenservaring op het gebied van carrière, maar weer op andere gebieden zeker wel.