Stel je persoonlijke vraag #32

Hahah oja, dit doet me eraan denken dat in die maanden mijn broertje en ik altijd voor het slapen gaan mierzoete hoestdrank kregen. Ook als we niet eens verkouden waren

@Jumpsuit b12 omdat ik overwegend vegetarisch eet, maar ik lees nu ook dat dat blijkbaar niet nodig is

1 like

Elke nacht :sweat_smile: had verwacht dat ze al wel dood zouden zijn na de zomer?

1 like

Maar ik geloof dus niet erin als je een vitaminepil slikt en het werkt. Je moet dat continu, elke dag, wekenlang slikken, en dan bijhouden. Anders heeft dat hele gedoe echt geen zin toch. Als in, die maand wel, die maand niet.

Ik zei dit laatst ook al, maar je wilt boven een bepaalde waarde zitten, of je dat nou doet door dagelijks een lage dosering te nemen, of één keer per week of één keer per maand een booster, of alleen in de maanden dat je natuurlijkerwijs onder die ondergrens zakt (zoals bij vit D idd in de herfst en winter), dat maakt allemaal echt geen fluit uit.

En het blijft discutabel of je echt wat voelt van een tekort of dat we het alleen meten en weten dat het niet goed is voor je botten etc. (los van zeer ernstige tekorten met bijna onmeetbaar lage vit D-waarden).

7 likes

Als je geen tekort hebt, is het een extra. Daarom werkt het wel :blush: Je kan het dan zien als een ondersteuning van je weerstand in de maanden dat er bv minder zon is en je eigen vitD terugloopt. Bij een tekort moet je eerst het tekort wegwerken en daarna op peil houden, in dat geval moet je echt langere tijd vitamines nemen of in een hogere dosering. Tekorten ontstaan vaak ook omdat je het niet in voldoende mate binnen krijgt (denk aan veganistisch eten) of niet goed opneemt en in die gevallen helpt af en toe een vitamine nemen onvoldoende. Zo heb ik het me iig laten uitleggen door de huisarts!

1 like

Oja en mn vader werd door zijn cardioloog aangeraden om omega 3 te slikken. Hij had blijkbaar een aangeboren hartafwijking maar omdat hij altijd zoOOveel sportte kwam hij er op tijd achter, dat zn hart zegmaar anders ging doen. Zijn arts was Japanner en zei dat "wij westerse " mensen veel te weinig omega 3 binnen krijgen en daardoor veel meer hart en vaatziekten hebben. Long story short.

Slik jij omega 3?

• Nee
  • Ja
  • Soms

0 stemmers

1 like

@Krabsalade mag ik jouw mening over omega 3? Haha klinkt heel lame, maar ik moest dus ook vanaf toen (dat mn vader iets met het hart had) het slikken. Ik denk dat ik toen 13 was en ik neem het nog dagelijks. Ik weet zeker dat als dat mega ernstige geval met mn vader niet was gebeurd ik het nooit had geslikt.

2 likes

Ik slik al vijf pillen elke ochtend en nu moet ik ook nog calcium bij slikken van de gynaecoloog. Laat me met ruuust

Gooi het erin, een overschot aan dat soort pillen pis je wel uit denk ik altijd maar.

1 like

Onderschat het effect van een placebo niet! Vriendin van mij vertelde dat ze wel eens paracetamol via infuus voorschrijft, ipv de tabletjes die je ook voor 50cent bij de supermarkt kan kopen (niet als enige reden hoor), en patiënten dan echt minder pijn lijken te hebben.

Het lijkt wel een beschermend effect te hebben bij hart- en vaatziekten, maar de vraag is dan meer of je dat niet uit je gewone voeding haalt (zit in olie en vette vis), of dat het echt als supplement nodig is.

1 like

Weet er het fijne niet van hoor, maar dit zijn al patiënten die opgenomen liggen om andere redenen en oa pijnstilling nodig hebben waarbij paracetamol prima voldoende moet zijn. En zij merkt verschil bij patienten die het via tablet of infuus krijgen, terwijl ze in principe dezelfde werkzame stof opnemen.

Ze gaat natuurlijk geen patienten paracetamol voorschrijven die eigenlijk iets veel zwaarders nodig hebben onder het mom: placebo, veel plezier ermee! Haha, staat er wel een beetje raar idd.

2 likes

Ik merkte niks van het tekort zelf (vitamine D deficiëntie) maar wel van de suppletie! Zit nu weer op een normaal niveau en merkte eigenlijk al na een maand hoge dosis vitamine D dat ik veel minder vermoeid/‘depressief’ (bij gebrek aan beter woord. Stemmingsklachten?) was. Het voelde echt alsof ik de wereld weer iets beter aan kon. Was niet onmeetbaar laag maar wel meer dan net onder de streefwaarde aan het einde van de winter oid.

5 likes

Ik geloof je graag, maar het blijft natuurlijk de vraag of je dit ook had gemerkt als je niet had geweten dat je te laag zat en niet had geweten dat je gesuppleerd werd en weer hoog genoeg zat. Maakt ook niet zo heel veel uit, eindresultaat telt denk ik altijd maar. Aan de andere kant hopen mensen dat hun vermoeidheid zo op te lossen is met een pilletje, terwijl vermoeidheid bijna altijd multifactorieel bepaald is. Was het maar zo simpel!

1 like

Kan je meerdere pillen niet in één krijgen op recept? Mijn foliumzuur en calcium komen in één pil, de apotheker maakt ze voor mij.

Pijnstillers via infuus worden ook sneller opgenomen en geven een betere pijnverlichting. Ik kan een pijnaanval hebben en trouw om de x tijd paracetamol, ibubrofen, tramadol of morfine nemen maar soms verlicht dat de pijn niet en mag ik alsnog naar het ziekenhuis om bovenstaande medicatie via een infuus te krijgen.

8 likes

Maar dat lijkt me ook fucking frustrerend! Ik hoop ook ten zeerste niet dat jouw verhaal als leuke anekdote verteld wordt :frowning:

3 likes

hahahahah :smiley:

16 likes

Ik eet gevarieerd en niet vegan (wel vega) en ik had wel een groot tekort.
Ik had daar ook echt last van trouwens (kon niet goed lang staan bijvoorbeeld), ik kwam er pas na bloedonderzoek achter dat dat was wat er mis was.
Ik moet het nog jaarlijks laten controleren (omdat je ook met vitamine bijslikken kunt hebben dat het niet goed opgenomen wordt, dan krijg je een injectie).

Oke maar dat is toch persoonlijk? Ik zei ook dat je niet snel een tekort krijgt, maar het kan wel natuurlijk.

3 likes