Stel je persoonlijke vraag #32

Ik slik al vijf pillen elke ochtend en nu moet ik ook nog calcium bij slikken van de gynaecoloog. Laat me met ruuust

Gooi het erin, een overschot aan dat soort pillen pis je wel uit denk ik altijd maar.

1 like

Onderschat het effect van een placebo niet! Vriendin van mij vertelde dat ze wel eens paracetamol via infuus voorschrijft, ipv de tabletjes die je ook voor 50cent bij de supermarkt kan kopen (niet als enige reden hoor), en patiënten dan echt minder pijn lijken te hebben.

Het lijkt wel een beschermend effect te hebben bij hart- en vaatziekten, maar de vraag is dan meer of je dat niet uit je gewone voeding haalt (zit in olie en vette vis), of dat het echt als supplement nodig is.

1 like

Weet er het fijne niet van hoor, maar dit zijn al patiënten die opgenomen liggen om andere redenen en oa pijnstilling nodig hebben waarbij paracetamol prima voldoende moet zijn. En zij merkt verschil bij patienten die het via tablet of infuus krijgen, terwijl ze in principe dezelfde werkzame stof opnemen.

Ze gaat natuurlijk geen patienten paracetamol voorschrijven die eigenlijk iets veel zwaarders nodig hebben onder het mom: placebo, veel plezier ermee! Haha, staat er wel een beetje raar idd.

2 likes

Ik merkte niks van het tekort zelf (vitamine D deficiëntie) maar wel van de suppletie! Zit nu weer op een normaal niveau en merkte eigenlijk al na een maand hoge dosis vitamine D dat ik veel minder vermoeid/‘depressief’ (bij gebrek aan beter woord. Stemmingsklachten?) was. Het voelde echt alsof ik de wereld weer iets beter aan kon. Was niet onmeetbaar laag maar wel meer dan net onder de streefwaarde aan het einde van de winter oid.

5 likes

Ik geloof je graag, maar het blijft natuurlijk de vraag of je dit ook had gemerkt als je niet had geweten dat je te laag zat en niet had geweten dat je gesuppleerd werd en weer hoog genoeg zat. Maakt ook niet zo heel veel uit, eindresultaat telt denk ik altijd maar. Aan de andere kant hopen mensen dat hun vermoeidheid zo op te lossen is met een pilletje, terwijl vermoeidheid bijna altijd multifactorieel bepaald is. Was het maar zo simpel!

1 like

Kan je meerdere pillen niet in één krijgen op recept? Mijn foliumzuur en calcium komen in één pil, de apotheker maakt ze voor mij.

Pijnstillers via infuus worden ook sneller opgenomen en geven een betere pijnverlichting. Ik kan een pijnaanval hebben en trouw om de x tijd paracetamol, ibubrofen, tramadol of morfine nemen maar soms verlicht dat de pijn niet en mag ik alsnog naar het ziekenhuis om bovenstaande medicatie via een infuus te krijgen.

8 likes

Maar dat lijkt me ook fucking frustrerend! Ik hoop ook ten zeerste niet dat jouw verhaal als leuke anekdote verteld wordt :frowning:

3 likes

hahahahah :smiley:

16 likes

Ik eet gevarieerd en niet vegan (wel vega) en ik had wel een groot tekort.
Ik had daar ook echt last van trouwens (kon niet goed lang staan bijvoorbeeld), ik kwam er pas na bloedonderzoek achter dat dat was wat er mis was.
Ik moet het nog jaarlijks laten controleren (omdat je ook met vitamine bijslikken kunt hebben dat het niet goed opgenomen wordt, dan krijg je een injectie).

Oke maar dat is toch persoonlijk? Ik zei ook dat je niet snel een tekort krijgt, maar het kan wel natuurlijk.

3 likes

Ik drukte te snel op verzenden haha, heb nog wat toegevoegd. Verschilt inderdaad van persoon tot persoon hoor, maar het kan dus wel en heeft niet altijd te maken met gevarieerd eten.

2 likes

En ook dat een pathologie in zoveel vormen komt. Soms moeten medici gewoon eens luisteren, er is zonder dialoog beslist om een centrale lijn te leggen in mijn halsslagader omdat ze de moeite niet wilden nemen om gewoon een infuus te leggen want sikkelcel = slechte aders.
Ik ben een uitzondering op de regel maar de verpleegster wilde het niet eens proberen.

Echt raar wat je in ziekenhuizen tegenkomt.

8 likes

Als je aan sinterklaassurprises doet en je hebt een budget van €20 afgesproken, wat zou je dan liever krijgen? Leuke cadeau’s, maar wel €2/3 onder het budget of een extra onzin opvulcadeau erbij t.w.v. €2/3?

• Leuke cadeautjes iets onder budget
  • Onzincadeau erbij
  • Leuk cadeautje erbij waardoor gever ongeveer €3 over budget gaat

0 stemmers

Wat zou je liever geven?

• Leuke cadeautjes iets onder budget
  • Onzincadeau erbij
  • Leuk cadeautje erbij waardoor je ongeveer €3 over budget gaat

0 stemmers

Details: krijger weet de prijs van de cadeaus en zal het dus ook weten als gever onder het budget zit. Gever heeft wat financiële tegenvallers waardoor €23 uitgeven net een beetje slecht uitkomt

Ik vind kado’s geven superleuk en besteed er graag geld aan uit, maar als er een budget wordt afgesproken vind ik het wel belangrijk dat iedereen zich eraan houdt! Zeker als er mensen in de groep bij zitten die niet zoveel te besteden hebben vind ik het ongemakkelijk om over budget te gaan.

5 likes

Wij vullen het dan eigenlijk altijd op met chocola als het om 2 of 3 euro gaat. Zakje kikkers en muizen en een chocoladeletter meestal.

17 likes

@anon28710462 @lisaanna
Een vriendin kwam hier net mee en ik wist het eigenlijk ook niet zo goed. Over budget gaan kan awkward momenten opleveren naar anderen, maar eronder ook. Dus ik dacht zelf gewoon een opvulcadeautje erbij zoals inderdaad een chocoladeletter oid, maar schijnbaar vindt die persoon chocolade niet lekker :sweat_smile:

Ik kan me nooit aan een budget houden. Voor secret santa zat ik er ook net 2 euro boven maar anders vond ik het er zo karig uit zien

1 like