Stel je persoonlijke vraag #35

Oké @Tubing dat jouw omgeving vooral VVD-stemmers zijn dat is hun goed recht maar dat de dodenherdenking blijkbaar zo onbekend is is echt erg, dat is bij dezen jouw taak om ze erop te wijzen.

5 likes

Als je ergens woont waar het heel rustig is, merk je daar niets van omdat er letterlijk al niemand in het straatbeeld was. Zo ook waar ik opgegroeid ben, al deden m’n ouders wel actief mee aan dodenherdenking en ik dus ook als kind, maar als zij dat niet hadden gedaan had ik er denk ik ook weinig van gemerkt.

4 likes

4 mei 20:00 is voor mij 4 mei 20:00, ook als ik in het buitenland zit, dan zorg ik gewoon dat ik die avond daar even omheen plan.

25 likes

Ik ben niet snel verbaasd, maar dit…

Heb je oprecht nooit iets geleerd over de tweede wereldoorlog?
Ik neem het je niet kwalijk hoor, maar ik vind het zo moeilijk om te bedenken dat je echt geen idee hebt van de landelijke herdenking.

11 likes

Ja sorry maar dat is ook wel heel dom en echt een gebrek aan interesse in de wereld om je heen.

36 likes

Ja ok dat is waar! Bij mijn ouders in de straat zie je normaal ook niemand. Maar dan alsnog staat er altijd wel in een krant, op social media een foto van een thuisbezorger of je zapt alleen al op tv en je ziet het.

Naast dat dit gewoon basisschool kennis is wat 4 mei inhoudt.

3 likes

Als ik ervan uitga dat ze in Nederland onderwijs heeft gehad en niet in een omgeving is opgegroeid waar ze geen toegang had tot deze informatie dan vind ik het wel vrij raar en kwalijk

Maargoed wel balls om toe te geven want veel geschokte reacties dat zal niet leuk zijn om te lezen.

14 likes

Naja wel iets, maar ik dacht dat maar zo’n 30% (vooral ouderen) hier bewust iets mee deden zeg maar. Hetgeen wat ik weet is wat ik zojuist aangaf, wel iets, maar vooral van vroeger ofzo. Basisschool periode indd. Ik woon in een hele rustige straat en ben meestal ook niet rond 20u op pad, en ik volg het nieuws niet actief. Dus wellicht dat zulke dingen meer dan gemiddeld aan mij voorbij gaan. Dat zal wel meer aan mijzelf liggen dan aan m’n omgeving. Bevrijdingsdag is al ietsje meer bekend, maar dan meer van de feestjes ofzo. Dus of dat veel beter is. :thinking: Ik ga me maar eens even schamen in een hoekje denk ik

Ik had ooit buitenlandse mensen die mijn adres gebruikten voor adres fraude bij het UWV precies in die periode dat dat überhaupt een hot topic was
De persoon uit jouw voorbeeld zou ik niet snitchen, zijn niet mijn zaken + ik ken de situatie niet

2 likes

Ik probeer tolerant te zijn, maar ja, ik vind dit ook extreem onvoorstelbaar…

6 likes

Zet morgen iets voor 20:00 dan de tv aan voor de herdenking, en kijk daarna een van de documentaires die volgen.

7 likes

Ik werkte bij een poppodium en als we op vier mei om 20:00 inloop hadden gingen de deuren dicht en stopte iedereen met wat ie aan het doen was. Werd ook over de porto gezegd

Ben ik inderdaad van plan!

4 likes

Sorry, maar een “rustige straat” is geen excuus.
Ik ben echt verbijsterd

10 likes

Huh maar dit is toch niet nieuws. Het is iets wat elk jaar weer terug komt op dezelfde dag 4 mei om 20:00 uur :sweat_smile:

19 likes

maar eerlijk, ik ben bang dat dit idee wel groeit :frowning: echt niet goed

Ja eens hoor kan me ook niet goed voorstellen dat je het op de basis of de middelbare school niet meekrijgt. Voor mij zijn mijn ouders + opa en oma wel belangrijk hierin geweest, omdat zij het erg belangrijk vinden. Maar idd in al die jaren zou je ook in een sociale omgeving waar men niet aan dodenherdenking meedoet, wel iets op moeten pikken over de herdenking op de Dam bijvoorbeeld, al kijk je weinig tv en lees je weinig/kranten.

2 likes

Als ik zelf in mijn omgeving kijk, herdenken ook wel steeds minder mensen eigenlijk.
Daarbij vraag ik mij ook af of ook niet veel mensen ‘gewoon’ 2 minuten stil zijn ipv ook echt herdenken.

Als ik jou was zou ik morgen inderdaad de herdenking eens aanzetten. Mij laat het ieder jaar wel weer even stilstaan en herdenken, maar vooral door de verhalen die daar verteld worden. Als ik op pad ben vind ik het soms wat lastiger om concreet te herdenken en ben ik eerder ‘gewoon’ 2 minuten stil.

1 like

Ik ben benieuwd wat het verschil is tussen stil zijn en herdenken als je zelf niets meegemaakt hebt om actief aan te denken, en je naasten/familie ook niet. Want die laatste groep wordt natuurlijk elk jaar groter.

1 like

Er is momenteel een oorlog gaande in Europa.
Ik weet niet hoeveel dichterbij het nog moet komen alvorens het een persoonlijke ervaring wordt…

9 likes