Stel je persoonlijke vraag #35

Ja ok dat is waar! Bij mijn ouders in de straat zie je normaal ook niemand. Maar dan alsnog staat er altijd wel in een krant, op social media een foto van een thuisbezorger of je zapt alleen al op tv en je ziet het.

Naast dat dit gewoon basisschool kennis is wat 4 mei inhoudt.

3 likes

Als ik ervan uitga dat ze in Nederland onderwijs heeft gehad en niet in een omgeving is opgegroeid waar ze geen toegang had tot deze informatie dan vind ik het wel vrij raar en kwalijk

Maargoed wel balls om toe te geven want veel geschokte reacties dat zal niet leuk zijn om te lezen.

14 likes

Naja wel iets, maar ik dacht dat maar zo’n 30% (vooral ouderen) hier bewust iets mee deden zeg maar. Hetgeen wat ik weet is wat ik zojuist aangaf, wel iets, maar vooral van vroeger ofzo. Basisschool periode indd. Ik woon in een hele rustige straat en ben meestal ook niet rond 20u op pad, en ik volg het nieuws niet actief. Dus wellicht dat zulke dingen meer dan gemiddeld aan mij voorbij gaan. Dat zal wel meer aan mijzelf liggen dan aan m’n omgeving. Bevrijdingsdag is al ietsje meer bekend, maar dan meer van de feestjes ofzo. Dus of dat veel beter is. :thinking: Ik ga me maar eens even schamen in een hoekje denk ik

Ik had ooit buitenlandse mensen die mijn adres gebruikten voor adres fraude bij het UWV precies in die periode dat dat ĂŒberhaupt een hot topic was
De persoon uit jouw voorbeeld zou ik niet snitchen, zijn niet mijn zaken + ik ken de situatie niet

2 likes

Ik probeer tolerant te zijn, maar ja, ik vind dit ook extreem onvoorstelbaar

6 likes

Zet morgen iets voor 20:00 dan de tv aan voor de herdenking, en kijk daarna een van de documentaires die volgen.

7 likes

Ik werkte bij een poppodium en als we op vier mei om 20:00 inloop hadden gingen de deuren dicht en stopte iedereen met wat ie aan het doen was. Werd ook over de porto gezegd

Ben ik inderdaad van plan!

4 likes

Sorry, maar een “rustige straat” is geen excuus.
Ik ben echt verbijsterd

10 likes

Huh maar dit is toch niet nieuws. Het is iets wat elk jaar weer terug komt op dezelfde dag 4 mei om 20:00 uur :sweat_smile:

19 likes

maar eerlijk, ik ben bang dat dit idee wel groeit :frowning: echt niet goed

Ja eens hoor kan me ook niet goed voorstellen dat je het op de basis of de middelbare school niet meekrijgt. Voor mij zijn mijn ouders + opa en oma wel belangrijk hierin geweest, omdat zij het erg belangrijk vinden. Maar idd in al die jaren zou je ook in een sociale omgeving waar men niet aan dodenherdenking meedoet, wel iets op moeten pikken over de herdenking op de Dam bijvoorbeeld, al kijk je weinig tv en lees je weinig/kranten.

2 likes

Als ik zelf in mijn omgeving kijk, herdenken ook wel steeds minder mensen eigenlijk.
Daarbij vraag ik mij ook af of ook niet veel mensen ‘gewoon’ 2 minuten stil zijn ipv ook echt herdenken.

Als ik jou was zou ik morgen inderdaad de herdenking eens aanzetten. Mij laat het ieder jaar wel weer even stilstaan en herdenken, maar vooral door de verhalen die daar verteld worden. Als ik op pad ben vind ik het soms wat lastiger om concreet te herdenken en ben ik eerder ‘gewoon’ 2 minuten stil.

1 like

Ik ben benieuwd wat het verschil is tussen stil zijn en herdenken als je zelf niets meegemaakt hebt om actief aan te denken, en je naasten/familie ook niet. Want die laatste groep wordt natuurlijk elk jaar groter.

1 like

Er is momenteel een oorlog gaande in Europa.
Ik weet niet hoeveel dichterbij het nog moet komen alvorens het een persoonlijke ervaring wordt

9 likes

Maar zelfs trams en bussen staan idd stil om 20u, overdag op de snelweg wordt op matrixborden aangekondigd dat je een parkeerplaats moet opzoeken om te herdenken (en dus niet op de vluchtstrook). En inderdaad zoals hierboven genoemd ook in de horeca zegt de bediening het en heb ik zelfs meegemaakt dat een keer met lekker weer een héle straat vol terrassen in Rotterdam stil was. Dus ja ik vind het wel knap dat je het jarenlang niet mee kunt krijgen

inderdaad altijd kippenvelmoment bij die herdenking op de Dam of de Waalsdorpervlakte!

5 likes

En ook Schiphol! Vond dat wel mooi toen ik een keer moest vliegen op de 4e.

3 likes

Dat is zeker waar.

@Freya hoe ik denk dat het voor sommige is en af en toe ook ervaren heb is dat ik 2 minuten stil ben omdat ik het zo geleerd heb en omdat het ‘hoort’. Als ik daadwerkelijk naar de herdenking kijk dan denk ik na over de verhalen die ze daar vertellen en mij in het verleden verteld zijn.

3 likes

Ik moest een keer werken op Schiphol met dodenherdenking. Volgens mij riepen ze toen ook om dat er 2 minuten stilte zou zijn anders snappen alle buitenlanders er natuurlijk niks van. Of komt er net iemand naar je toe met een vraag terwijl je er zo bijstaat: :no_mouth:

8 likes

Ik baseer het niet op feiten dus hopelijk heb ik ongelijk maar ik denk dat er steeds meer mensen (zullen) zijn die er niet aan mee (willen) doen omdat ze vinden dat het ze persoonlijk niet raakt en ze “omdat het hoort” geen overtuigend argument vinden :slightly_frowning_face:

2 likes