Stel je persoonlijke vraag #35

Ik zeg heel specifiek ook niet ‘altijd’ maar er zijn in elk scenario mensen die misbruik maken van situaties. Zie ik op het werk ook. Mensen claimen van alles niet te kunnen en willen compensatie (geen UWV) maar daar wordt ook mee gefraudeerd. Heb zelf ooit eens een telefoontje van iemand gehad die ons wilde laten weten dat zijn broer gewoon aan ‘t werk was ondanks dat hij claimde tot niets in staat te zijn. In zo’n specifiek geval weet ik niet wat ik zou doen.

Heb zelf een broer met een wajong (en kan totaal niet met ‘m door een deur :smiling_face_with_tear:) en die beunt ook wel eens zwart bij. Nou die gast kán echt niet zonder wajong leven want een normale baan is gewoon out of the question en is wat jij zegt al maar een aalmoes. Zou zoiets nooit verklikken zelfs niet als ik iemand zou haten :woman_shrugging:

4 likes

Mensen die wat bijklussen naast de bijstand hebben een grotere kans daarna ook een baan te vinden dus alleen maar goed

4 likes

ik snap niet waarom je iemand zou verlinken als je er zelf geen last van heb. kan mij het bommen dat iemand bijbeunt, ik merk daar toch niks van. en naai de overheid maar, whatever wij doen doen ZIJ tien keer erger dus boeiennnn

23 likes

Het is de verantwoordelijkheid van het UWV om na te gaan of de uitkering terecht wordt uitgegeven en of er geen regels worden overtreden.
Echt intens weinig zin om me daar mee te bemoeien.

6 likes

Ik ben hulpverlener (ik doe o.a. jobcoaching) en ik zou zelf naast mensen uit mijn privé leven, ook cliënten nooit verlinken met dit soort zaken. Terwijl ik het volgens mij wel zou moeten melden bij het UWV/gemeente etc. Ik heb vandaag nog een gesprek gehad met een client op een potentiële werkplek waar ze op een vrijwilligerscontract mag komen en dan af en toe wat tientjes zwart zal krijgen. Dat zeiden ze dus ook gewoon hardop waar ik bij was haha love it. Ze heeft een Wajong uitkering en hoeft niet te werken gezien haar beperking maar ze wil graag wat doen. Waarom zou ik daar dan op tegen zijn of haar verlinken. Net zoals bij cliënten die in de bijstand zitten en wel eens voor een bekende schoonmaken of op een kindje passen voor een tientje. Zul je mij nooit over horen hoor.

31 likes

Ja maar echt, mensen denken altijd maar weer dat ze iets tekort komen als anderen geld krijgen.

Eigenlijk is het toch ook gewoon absurd dat je iemand ķán snitchen bij de uwv?

19 likes

De Sywerts van de wereld

5 likes

Ja dit ook eigenlijk he. Echt apart
Nog erger zijn die mensen die echt in een straat gaan parkeren en kijken of iemand die bijstand krijgt niet werkt, toch stiekem samenwoont, etc. En gewoon keukenkastjes opentrekken en kijken of ze wel het alllerrrrgoedkoopste hebben. En tellen hoeveel tandenborstels er in de badkamer staan. Wat een verschrikkelijke baan lijkt me dat. Volgens mij is het ook onderzocht dat zulke inspanningen alleen maar meer kosten in verhouding tot de mensen die ze ermee ‘pakken’.

15 likes

Werkt het niet zo dat als die multinationals er niet waren, er ook geen ruimte was voor die uitkeringen? Dat geld komt toch juist van belastingbetalers?

(ik begrijp dit oprecht niet helemaal, maar ergens ook een soort advocaat van de duivel mijn vraag omdat ik dit beter wil leren begrijpen)

Ik vind het goed dat het bestaat, maar ik heb soms wel mijn vraagtekens over wanneer iemand wel of niet een uitkering krijgt. Maar ja dat is gelukkig niet mijn baan of verantwoordelijkheid verder.

1 like

Ah Bono, onze grote filantroop

3 likes

Nee dat is wat de VVD je graag wil wijsmaken, trap er niet in!

10 likes

Tijd voor de jaarlijkse anti kapitalisme post. :joy: Trickle down economy is een leugen. De rijken houden alles voor zichzelf. Taxtherich.

11 likes

multinationals ≠ belastingbetalers

13 likes

Ja daarom stel ik de vraag ook een beetje, veel VVDers in mijn omgeving, dus ik hoor niet veel anders. Maar voor iedereen gelden toch dezelfde regels qua belasting? Je moet het toch gewoon over je omzet en winst etc betalen? Ik vind dat soms echt allemaal ingewikkeld hoe dat zit.

Wie profiteert van ons belastingparadijs? (Spoiler: jij niet) - OneWorld.

4 likes

Hier wordt het op een heel heldere manier uiteengezet, leestip!

Edit: ah banaan was me voor haha

3 likes

Ja echt je laatste zin, en zoals de meeste mensen op de een of andere manier denken dat ze dichterbij miljonairs/miljardairs staan dan bij daklozen (nope nope) lijken zo veel mkb’ers ook aan een soort grootheidswaan te lijden dat ze beleid moeten steunen die precies alleen multinationals helpt (nope nope nope!!)

2 likes

Hier de Volkskrant trouwens, wel voor abonnees

Trouwens inkomstenbelasting bijv raakt topmannen van bedrijven toch amper want er zijn allerlei trucjes om het loon op papier heel laag te laten zijn maar het totale inkomen via de onredelijk gunstige belastingregels alsmaar groeit.

1 like

Ervan uitgaand dat je een normale tolerantie voor alcohol hebt
  • Sober
  • Tipsy
  • Knocked out
  • Dit is privé ja

0 stemmers

Joh ik ben soieso al dronken na een slokje.

15 likes