Dat idee krijg ik inderdaad ook, heb het idee dat dat ook al speelt onder mensen van mijn leeftijd (half 20). Maar goed, ook ik baseer dit niet op feiten.
Judge jij mensen die bewust niet meedoen aan de 2 minuten stilte? Dan bedoel ik niet de schreeuwers, maar gewoon mensen die ervoor kiezen om er niet aan mee te doen.
- Ja, het hoort gewoon en het niet doen is respectloos
- Nee, kan me vaak zelfs wel vinden in de tegenargumenten en heb er begrip voor
- Een beetje
0 stemmers
Ik ben benieuwd wat men hiermee gaat doen, tot nu toe is de herdenking altijd sterk gericht geweest op de tweede Wereldoorlog en naar mijn mening te weinig op de gebeurtenissen daarna.
Zulke herdenkingen zijn altijd erg nationaal gericht, dat is ook de officiƫle scope, en ik heb altijd begrepen dat er een sterke lobby is om de focus hierop gericht te houden. Is jammer natuurlijk en de vraag is ook hoe de invulling in de praktijk wordt verbonden met de actualiteit. Zal wel weer gedoe over zijn in het comite zoals altijd.
Overigens is er voor de meeste Nederlanders geen letterlijke directe betrokkenheid bij de huidige oorlog in de OekraĆÆne, zoals een opa of oma die naast je op de bank zit en de 2e WO heeft meegemaakt dat voor veel mensen wel zal zijn. Die generatie wordt steeds kleiner, logisch ook dat dodenherdenking minder leeft dan bijvoorbeeld 25 jaar geleden. Ik denk dat de herdenking steeds minder relevant wordt als er niet meer aansluiting wordt gezocht bij de actualiteit, en breder herdacht dan nu het geval is.
Bij de McDonaldās moesten we altijd zorgen dat er geen enkel apparaat zou piepen in die 2 minuten.
Beetje off topic maar het is de bedoeling om OekraĆÆne te zeggen toch? Zonder ādeā ervoor. Omdat je anders nog verwijst naar een tijd dat ze niet onafhankelijk waren van Rusland, dat is extra pijnlijk nu.
Ja joh al die OekraĆÆners die dit lezen zullen ervan wakker liggen
Dat is net zoiets als zeggen dat alle slachtoffers van oorlogen ook niet wakker liggen van of jij wel of geen 2 minuten stil bent tijdens dodenherdenking ![]()
Haha ja mooie vergelijking ook ![]()
Ik wist niet eens dat ādeā ervoor zetten überhaupt correct was
Je hebt ābedankt dat je me hierop wijstā verkeerd gespeld.
Is het dus ook niet
We leven in de Nederland en vorig jaar was ik in de Italiƫ ![]()
Gebaseerd op een gesprek in een ander topic
@Foefjeisthuis
Heb je ooit een (kinder)verjaardag bijgewoond die op een zondagochtend 10:00 begon?
- Ja van een ander
- Nee
- Ja zelf georganiseerd
0 stemmers
Wie bedenkt dat
Wat een hel
Een vriendin van mij
echt koekoek.
Ouders? Idk misschien is het een handige tijd voor andere ouders met jonge kinderen die dan nog niet hoeven te middagslapen ofzo? Of slaat dit nergens op?
Maar voor iedereen zonder (hele jonge) kinderen lijkt me het een no go no show
Wat betreft dode herdenking en sportles: mijn sportles begint 10 minuten later vanwege dodenherdenking! Dus er wordt op sommige plekken(alle?) Zeker rekening mee gehouden! Het enige nadeel is dat ik dus onderweg naar sportles even mort stoppen om 8 uur? ![]()
Ja, dan is het idd wel een handige tijd.
Heb het zelf alleen meegemaakt bij mijn nichtje (en mijn eigen kind). Dat vond ik prima, maar no way dat ik voor andere kinderen zo vroeg naar een verjaardag zou gaan (of ze hier zou verwachten).
Same ik had in newyork toen ook helemaal gekeken van hoelaat het dan hier 8 uur zou zijn. ( was wel een dag telaat zat ik daar op 5 mei langs de kant 2 min stil te zijn maar heyā¦)