Stel je persoonlijke vraag #35

Jij woont in België toch? Hebben jullie een andere dag om alle slachtoffers te herdenken oid?

3 likes

Nee Brabant, @kleinmaargroot Ja er was dan wel iets op tv, ik kan alleen die klokken herinneren. Iets van voor mijn 12e dus, geen hele ‘actieve’ herinnering meer aan. En iets van kransen leggen op de dam? of is dat een dag later? Ik voel me echt een beetje dom nu hierover, want dat is alles wat ik ervan weet.

2 likes

Nee, die kransen leggen is ook morgen inderdaad.

1 like

Ja klopt! Met kransen en speeches

1 like

Huh maar heb je ook niet gehad dat je rond 8 uur voorbij zapte op tv en het zag of in de krant ofzo erover las. Of berichten dat pizzabezorgers stil stonden ofzo. Kan me echt lastig voorstellen dat je er niks van mee krijgt :sweat_smile:

42 likes

Sorry maar wow ik vind dit echt raar

Oké denk dat je niet de enige bent en dat vind ik best verdrietig eigenlijk.

38 likes

Hier staan zelfs de trams, auto’s taxi’s en thuisbezorgers etc stil op straat. Heb je dat dan ook niet bij jou in de buurt dat er niemand op straat is of ineens random mensen stil staan.

10 likes

Oké @Tubing dat jouw omgeving vooral VVD-stemmers zijn dat is hun goed recht maar dat de dodenherdenking blijkbaar zo onbekend is is echt erg, dat is bij dezen jouw taak om ze erop te wijzen.

5 likes

Wel benieuwd of je bevrijdingsdag dan ook niet kent?

3 likes

Als je ergens woont waar het heel rustig is, merk je daar niets van omdat er letterlijk al niemand in het straatbeeld was. Zo ook waar ik opgegroeid ben, al deden m’n ouders wel actief mee aan dodenherdenking en ik dus ook als kind, maar als zij dat niet hadden gedaan had ik er denk ik ook weinig van gemerkt.

4 likes

4 mei 20:00 is voor mij 4 mei 20:00, ook als ik in het buitenland zit, dan zorg ik gewoon dat ik die avond daar even omheen plan.

25 likes

Ik ben niet snel verbaasd, maar dit…

Heb je oprecht nooit iets geleerd over de tweede wereldoorlog?
Ik neem het je niet kwalijk hoor, maar ik vind het zo moeilijk om te bedenken dat je echt geen idee hebt van de landelijke herdenking.

11 likes

Ja sorry maar dat is ook wel heel dom en echt een gebrek aan interesse in de wereld om je heen.

36 likes

Ja ok dat is waar! Bij mijn ouders in de straat zie je normaal ook niemand. Maar dan alsnog staat er altijd wel in een krant, op social media een foto van een thuisbezorger of je zapt alleen al op tv en je ziet het.

Naast dat dit gewoon basisschool kennis is wat 4 mei inhoudt.

3 likes

Als ik ervan uitga dat ze in Nederland onderwijs heeft gehad en niet in een omgeving is opgegroeid waar ze geen toegang had tot deze informatie dan vind ik het wel vrij raar en kwalijk

Maargoed wel balls om toe te geven want veel geschokte reacties dat zal niet leuk zijn om te lezen.

14 likes

Naja wel iets, maar ik dacht dat maar zo’n 30% (vooral ouderen) hier bewust iets mee deden zeg maar. Hetgeen wat ik weet is wat ik zojuist aangaf, wel iets, maar vooral van vroeger ofzo. Basisschool periode indd. Ik woon in een hele rustige straat en ben meestal ook niet rond 20u op pad, en ik volg het nieuws niet actief. Dus wellicht dat zulke dingen meer dan gemiddeld aan mij voorbij gaan. Dat zal wel meer aan mijzelf liggen dan aan m’n omgeving. Bevrijdingsdag is al ietsje meer bekend, maar dan meer van de feestjes ofzo. Dus of dat veel beter is. :thinking: Ik ga me maar eens even schamen in een hoekje denk ik

Ik had ooit buitenlandse mensen die mijn adres gebruikten voor adres fraude bij het UWV precies in die periode dat dat überhaupt een hot topic was
De persoon uit jouw voorbeeld zou ik niet snitchen, zijn niet mijn zaken + ik ken de situatie niet

2 likes

Ik probeer tolerant te zijn, maar ja, ik vind dit ook extreem onvoorstelbaar…

6 likes

Zet morgen iets voor 20:00 dan de tv aan voor de herdenking, en kijk daarna een van de documentaires die volgen.

7 likes

Ik werkte bij een poppodium en als we op vier mei om 20:00 inloop hadden gingen de deuren dicht en stopte iedereen met wat ie aan het doen was. Werd ook over de porto gezegd