Stel je persoonlijke vraag #35

Ben ik inderdaad van plan!

4 likes

Sorry, maar een “rustige straat” is geen excuus.
Ik ben echt verbijsterd

10 likes

Huh maar dit is toch niet nieuws. Het is iets wat elk jaar weer terug komt op dezelfde dag 4 mei om 20:00 uur :sweat_smile:

19 likes

maar eerlijk, ik ben bang dat dit idee wel groeit :frowning: echt niet goed

Ja eens hoor kan me ook niet goed voorstellen dat je het op de basis of de middelbare school niet meekrijgt. Voor mij zijn mijn ouders + opa en oma wel belangrijk hierin geweest, omdat zij het erg belangrijk vinden. Maar idd in al die jaren zou je ook in een sociale omgeving waar men niet aan dodenherdenking meedoet, wel iets op moeten pikken over de herdenking op de Dam bijvoorbeeld, al kijk je weinig tv en lees je weinig/kranten.

2 likes

Als ik zelf in mijn omgeving kijk, herdenken ook wel steeds minder mensen eigenlijk.
Daarbij vraag ik mij ook af of ook niet veel mensen ‘gewoon’ 2 minuten stil zijn ipv ook echt herdenken.

Als ik jou was zou ik morgen inderdaad de herdenking eens aanzetten. Mij laat het ieder jaar wel weer even stilstaan en herdenken, maar vooral door de verhalen die daar verteld worden. Als ik op pad ben vind ik het soms wat lastiger om concreet te herdenken en ben ik eerder ‘gewoon’ 2 minuten stil.

1 like

Vind wel dat er nog een verschil zit tussen (bewust) niet herdenken en gewoon niet weten dat het bestaat

19 likes

Ik ben benieuwd wat het verschil is tussen stil zijn en herdenken als je zelf niets meegemaakt hebt om actief aan te denken, en je naasten/familie ook niet. Want die laatste groep wordt natuurlijk elk jaar groter.

1 like

Er is momenteel een oorlog gaande in Europa.
Ik weet niet hoeveel dichterbij het nog moet komen alvorens het een persoonlijke ervaring wordt

9 likes

Maar zelfs trams en bussen staan idd stil om 20u, overdag op de snelweg wordt op matrixborden aangekondigd dat je een parkeerplaats moet opzoeken om te herdenken (en dus niet op de vluchtstrook). En inderdaad zoals hierboven genoemd ook in de horeca zegt de bediening het en heb ik zelfs meegemaakt dat een keer met lekker weer een héle straat vol terrassen in Rotterdam stil was. Dus ja ik vind het wel knap dat je het jarenlang niet mee kunt krijgen

inderdaad altijd kippenvelmoment bij die herdenking op de Dam of de Waalsdorpervlakte!

5 likes

En ook Schiphol! Vond dat wel mooi toen ik een keer moest vliegen op de 4e.

3 likes

Dat is zeker waar.

@Freya hoe ik denk dat het voor sommige is en af en toe ook ervaren heb is dat ik 2 minuten stil ben omdat ik het zo geleerd heb en omdat het ‘hoort’. Als ik daadwerkelijk naar de herdenking kijk dan denk ik na over de verhalen die ze daar vertellen en mij in het verleden verteld zijn.

3 likes

Ik moest een keer werken op Schiphol met dodenherdenking. Volgens mij riepen ze toen ook om dat er 2 minuten stilte zou zijn anders snappen alle buitenlanders er natuurlijk niks van. Of komt er net iemand naar je toe met een vraag terwijl je er zo bijstaat: :no_mouth:

8 likes

Ik baseer het niet op feiten dus hopelijk heb ik ongelijk maar ik denk dat er steeds meer mensen (zullen) zijn die er niet aan mee (willen) doen omdat ze vinden dat het ze persoonlijk niet raakt en ze “omdat het hoort” geen overtuigend argument vinden :slightly_frowning_face:

2 likes

Dat idee krijg ik inderdaad ook, heb het idee dat dat ook al speelt onder mensen van mijn leeftijd (half 20). Maar goed, ook ik baseer dit niet op feiten.

1 like

Judge jij mensen die bewust niet meedoen aan de 2 minuten stilte? Dan bedoel ik niet de schreeuwers, maar gewoon mensen die ervoor kiezen om er niet aan mee te doen.

• Ja, het hoort gewoon en het niet doen is respectloos
  • Nee, kan me vaak zelfs wel vinden in de tegenargumenten en heb er begrip voor
  • Een beetje

0 stemmers

Ben heel erg benieuwd naar de tegenargumenten.

6 likes

Ik ken meerdere mensen die zich niet kunnen vinden in wie we wel/niet herdenken en de ontstaansgeschiedenis van 4 mei. Snap dat ergens wel.

7 likes

Ik ben benieuwd wat men hiermee gaat doen, tot nu toe is de herdenking altijd sterk gericht geweest op de tweede Wereldoorlog en naar mijn mening te weinig op de gebeurtenissen daarna.

Zulke herdenkingen zijn altijd erg nationaal gericht, dat is ook de officiële scope, en ik heb altijd begrepen dat er een sterke lobby is om de focus hierop gericht te houden. Is jammer natuurlijk en de vraag is ook hoe de invulling in de praktijk wordt verbonden met de actualiteit. Zal wel weer gedoe over zijn in het comite zoals altijd.

Overigens is er voor de meeste Nederlanders geen letterlijke directe betrokkenheid bij de huidige oorlog in de OekraĂŻne, zoals een opa of oma die naast je op de bank zit en de 2e WO heeft meegemaakt dat voor veel mensen wel zal zijn. Die generatie wordt steeds kleiner, logisch ook dat dodenherdenking minder leeft dan bijvoorbeeld 25 jaar geleden. Ik denk dat de herdenking steeds minder relevant wordt als er niet meer aansluiting wordt gezocht bij de actualiteit, en breder herdacht dan nu het geval is.

2 likes

Bij de McDonald’s moesten we altijd zorgen dat er geen enkel apparaat zou piepen in die 2 minuten.

5 likes