Maar dit is trouwens denk ik echt zo, een vriendin van mij kan echt supergoed duits als ze gedronken heeft. En een ander spaans. Maar ik klap eerder dicht denk ik.
Teamuitje:
- Moet op een werkdag
- Kan prima in het weekend
0 stemmers
(even ervan uitgaande dat je normaal vrij bent in het weekend)
Heb jij een bijzondere nies?
- Ja, altijd een bepaald aantal keer
- Ja, zeer luid
- Ja, āschattigā
- Ja, op een andere manier bijzonder
- Nee, niets bijzonders aan
0 stemmers
Ik houd mān neus altijd dicht met niezen. Ik heb wat allergieĆ«n en dus actieve slijmvliezen en als ik mān neus niet dichthoud vliegt er snot alle kanten op.
Iedereen zegt altijd dat ik zo stil nies. Maar volgens mij niet perse āschattigā
Ohh huh lukt je dat, zonder dat je het gevoel krijgt dat je ogen eruit poppen?
oja @Dazed dat kan natuurlijk ook
Toen ik nog op een lab werkte heeft een collega gezegd āals je hoort dat er iemand binnenkomt en diegene drie keer niest, is het Tesselā. Je zag elkaar niet binnenkomen dus je wist nooit wie er binnenkwam.
Hahah ja ogen nooit last van gehad. Mān moeder was altijd bang dat mān trommelvliezen zouden knallen maar dat is ook nog niet gebeurd
Gebruik jij de woorden āpaā en āmaā?
- Ja
- Nee
0 stemmers
https://vm.tiktok.com/ZMLn5v9o5/
Kijk dit filmpje voordat je mijn vraag leest en beantwoord daarna de poll
Samenvatting
Verwachtte jij ook een volwassen man in een tuigje of leren pak met een riem aan die naar haar toe zou kruipen?
- Jup same
- Nee
0 stemmers
Nee want de thumbnail liet al een hond zien
En gebruiken of gebruikten jouw ouders het woord pa of ma? Maakt niet uit als het maar 1 ouder was die dat deed bijv.
- Ja
- Nee
0 stemmers
Vind jij het ouderwets als mensen rond de 30 hun vader of moeder āpaā en āmaā noemen?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Een vriendin van mij zei een keer (noord holland geboren en getogen) , dat doen ze allemaal wel hoor in het zuiden. Maar dat is toch niet eens zo?
Mijn ouders zeiden pa en moe ![]()
Ik kom zelf uit zuid Limburg en ik zeg pap en mam tegen hun zelf en vader en moeder als ik het over ze heb, maar mijn vriend (west Brabant) zegt pa en ma in alle omstandigheden. Ik heb een beetje het idee dat het vooral iets west Brabants is.
In 't zuiden zeggen ze toch allemaal Ons mam
Ik vind het wel iets liefelijks hebben. Alleen als ik mān ouders nou zou moeten omdopen van pap en mam naar pa en moe bijvoorbeeld. Nee. Hoezo zeggen mensen dit niet meer? En in het zuiden zeggen ze toch altijd ons pa /ma.
@Xiomara ja dat dus. Maar ik heb dat echt hier op het forum vaker gelezen! Dus zeggen jullie nou wel of niet ons ma of niet ![]()
Ik vind pap en mam toch liever klinken dan pa en moe. Afstandelijker of zo.
Misschien ook omdat mijn moeder haar schoonmoeder ook āmoeā noemde.
Mijn ex en zijn vrienden (gebied rond Schijndel) zeiden allemaal ons pap en ons mam.
(Ik ben noord-Hollands)
Mān ouders noemden mān ene oma altijd ma en de andere moe, zo handig om ze uit elkaar te houden ![]()
![]()
Ik gebruik pa en ma overigens echt alleen als ik met mān broer praat, hij zegt dat altijd over ze tegen mij dus nu zeg ik dat ook haha. Naar anderen toe gebruik ik die woorden geloof ik niet echt.
@Xiomara Ons mam/pap wordt vooral gebruikt in oost Brabant, in west Brabant is het sma/spa en in Limburg zeg je mijn mam/pap. Dus overal in t zuiden weer wat anders!
Ik vind pa en ma ook afstandelijk idd, ook als iemand het over ze heeft zo āja mijn pa blablaā, āmijn vaderā vind ik dan veel liever, warmer klinken.