Stel je persoonlijke vraag #35

Vind jij het ouderwets als mensen rond de 30 hun vader of moeder ‘pa’ en ‘ma’ noemen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Een vriendin van mij zei een keer (noord holland geboren en getogen) , dat doen ze allemaal wel hoor in het zuiden. Maar dat is toch niet eens zo?

2 likes

Mijn ouders zeiden pa en moe :laughing:

4 likes

Ik kom zelf uit zuid Limburg en ik zeg pap en mam tegen hun zelf en vader en moeder als ik het over ze heb, maar mijn vriend (west Brabant) zegt pa en ma in alle omstandigheden. Ik heb een beetje het idee dat het vooral iets west Brabants is.

5 likes

In 't zuiden zeggen ze toch allemaal Ons mam

9 likes

Ik vind het wel iets liefelijks hebben. Alleen als ik m’n ouders nou zou moeten omdopen van pap en mam naar pa en moe bijvoorbeeld. Nee. Hoezo zeggen mensen dit niet meer? En in het zuiden zeggen ze toch altijd ons pa /ma.

@Xiomara ja dat dus. Maar ik heb dat echt hier op het forum vaker gelezen! Dus zeggen jullie nou wel of niet ons ma of niet :face_with_spiral_eyes:

1 like

Ik vind pap en mam toch liever klinken dan pa en moe. Afstandelijker of zo.
Misschien ook omdat mijn moeder haar schoonmoeder ook “moe” noemde.

Mijn ex en zijn vrienden (gebied rond Schijndel) zeiden allemaal ons pap en ons mam.
(Ik ben noord-Hollands)

4 likes

M’n ouders noemden m’n ene oma altijd ma en de andere moe, zo handig om ze uit elkaar te houden :joy::heart:

Ik gebruik pa en ma overigens echt alleen als ik met m’n broer praat, hij zegt dat altijd over ze tegen mij dus nu zeg ik dat ook haha. Naar anderen toe gebruik ik die woorden geloof ik niet echt.

@Xiomara Ons mam/pap wordt vooral gebruikt in oost Brabant, in west Brabant is het sma/spa en in Limburg zeg je mijn mam/pap. Dus overal in t zuiden weer wat anders!

3 likes

Ik vind pa en ma ook afstandelijk idd, ook als iemand het over ze heeft zo “ja mijn pa blabla”, “mijn vader” vind ik dan veel liever, warmer klinken.

8 likes

Ik vind dat het onder werktijd moet, maar als het dan in het weekend plaatsvindt zou ik alleen overwegen mee te gaan als het doordeweeks met een vrije dag wordt gecompenseerd.

Maar mijn vader wordt toch weer in een andere context gebruikt? Ik zeg pap, maar in een zin zal ik nooit zeggen ja mijn pap bladibla. Maar ik schijn sowieso volgens vrienden al enorm slecht te zijn in accenten herkennen/kunnen/horen/spreken alles lol

1 like

Adressenboek niet fysiek. Maar wel een worddocument met namen en adressen. En die heb ik ook naar mezelf gemaild zodat ik er altijd bij kan. Best georganiseerd van mezelf

Ik ben 26 en zeg nog steeds papa en mama (of pap/mam) terwijl ik zelf ook al moeder ben😜

Wanneer ik het tegen hun zelf heb overigens, als ik het met anderen over ze heb dan zeg ik mijn vader/moeder.

7 likes

Dat is niet wat ik zeg. Ik vind dat over iemand spreken als “mijn pa” of “mijn ma” ook afstandelijk klinkt voor mij.

En tegen ze vind ik hoi papa of hoi pap, mama of mam ook warmer. Of heit en mem.

1 like

Over mama mem mam moeke gesproken volgens mij is het in het Vlaams ook veel gangbaarder om als volwassene met andere volwassenen te praten over “mijn mama”,
In Nederland klinkt dat toch een beetje kinderlijk tegenover mensen die niks met jouw ouders te maken hebben :smile:

4 likes

Ugh ik ken zoveel mensen die dat zeggen. Ook vriendinnen: ik ga met mama naar de bios. Ben je 6?

8 likes

Huh, echt. Maar zij zijn jouw pa en ma toch niet. Ik zou dat echt ongemakkelijk vinden, denk ik :sweat_smile:

4 likes

Same, m’n schoonouders hebben wel gezegd; je mag wel pa of ma zeggen hoor. Ik noem ze nog steeds bij hun voornaam

Ik zeg inderdaad nog mijn mama en mijn papa en vrienden ook. Soms nog “ons moeder” en “onzen pa”

2 likes

Ik heb het geboortekaartje van mijn zusje ‘gemaakt’ (ik was toen acht jaar) dus dat vind ik wel schattig. Staat dus een tekening van mij op de voorkant en dan van “Ik heb een zusje” ofzo en dan haar naam en geb datum.

9 likes