Mijn ouders hebben een hele doos vol staan met geboortekaartjes, wel grappig want je kan de ontwikkeling zien van de kaartjes van vroeger en nu.
Zelf niet volgens mij. Maar volgens mij ligt die wel bij mân ouders.
Ik heb de tiktok niet aangeklikt maar weet precies welke jij bedoelt en jq dat verwachte ik ook
Klopt.
Ik heb hier op het forum geleerd dat Nederlanders dit kinderlijk vinden.
Het valt me nu ook op dat in Vlaamse media ook mama en papa wordt gebruikt.
Heel normaal om te zeggen: âik ga met mijn mama wat leuks doen dit weekend voor moederdag.â
Wow deze zou ik inlijsten.
Smam bedoel je
Zeg jij weleens âwezenâ in plaats van âgaanâ of iets dergelijks? Bijvoorbeeld âwe zijn lekker wezen etenâ
- Ja
- Nee
0 stemmers
Nee en het is ook een taalergernis van mij ![]()
Naar aanleiding van de geboortekaartjes vraag.
Bewaar jij de trouwkaarten?
- Ligt eraan van wie.
- Ik bewaar het even, maar gooi het daarna weg.
- Ik gooi het direct weg.
- Ik bewaar het lang, op een speciale plek.
0 stemmers
Heb jij je eigen trouwkaart nog?
- Ja
- Nee
- Ik weet het niet zeker
- nvt
0 stemmers
Zeg je u tegen je vader/moeder?
- Ja, ik zeg u
- Nee, joh ik zeg gewoon je/jij
- nvt
0 stemmers
En tegen je schoonouders?
- Ja, ik zeg u
- Nee joh, ik zeg gewoon je/jij
- nvt
0 stemmers
Tegen oma wel de dialectversie van u
Haha same
Zei laatst u tegen de opa en oma van mijn vriend, was ook de eerste keer dat ik ze ontmoette, en werd meteen op mân vingers getikt want âzo oud zijn we niet hoorâ okĂ© is goed ![]()
âNee johâ vind ik klinken alsof het heel gek is om dat te doen, dat vind ik niet. Is iets cultureels. Sprak vroeger de moeder van een vriendin van me ook aan met u, lukte prima.
Snap je punt, misschien niet zo goed verwoord.
Al heb ik wel het idee dat steeds ââouderwetserââ is om u te zeggen. Als ik iemand voor eerst ontmoet zeg ik vaak ook u. En (bijna) alle keren werd ik op de vingers getikt van zeg maar gewoon je hoor. Want zo oud ben/zijn we nog niet.
Mijn schoonmoeder is 78, u zeggen gaat dan echt vanzelf. Ookal vind ze âjeâ ook niet erg.
Omdat ik zelf voor de 4de keer bij de dermatoloog ben langs geweest voor mini-botox:
- Ja, meerdere keren
- Ja, één keer
- Neen, nog nooit
0 stemmers
Ik praat dialect en ik ben nu echt aan het nadenken wat u in het dialect is ![]()
Noooo thanks! Onder mn oksels ooit, maar niet in mn face
@EllaFitzgerald sorrryyyyyy voor de taalergernis