Stel je persoonlijke vraag #35

Naar aanleiding van de geboortekaartjes vraag.

Bewaar jij de trouwkaarten?

• Ligt eraan van wie.
  • Ik bewaar het even, maar gooi het daarna weg.
  • Ik gooi het direct weg.
  • Ik bewaar het lang, op een speciale plek.

0 stemmers

Heb jij je eigen trouwkaart nog?

• Ja
  • Nee
  • Ik weet het niet zeker
  • nvt

0 stemmers

Zeg je u tegen je vader/moeder?

• Ja, ik zeg u
  • Nee, joh ik zeg gewoon je/jij
  • nvt

0 stemmers

En tegen je schoonouders?

• Ja, ik zeg u
  • Nee joh, ik zeg gewoon je/jij
  • nvt

0 stemmers

1 like

Tegen oma wel de dialectversie van u

6 likes

Haha same

1 like

Zei laatst u tegen de opa en oma van mijn vriend, was ook de eerste keer dat ik ze ontmoette, en werd meteen op m’n vingers getikt want “zo oud zijn we niet hoor” okĂ© is goed :joy:

4 likes

‘Nee joh’ vind ik klinken alsof het heel gek is om dat te doen, dat vind ik niet. Is iets cultureels. Sprak vroeger de moeder van een vriendin van me ook aan met u, lukte prima.

9 likes

Snap je punt, misschien niet zo goed verwoord.

Al heb ik wel het idee dat steeds ‘‘ouderwetser’’ is om u te zeggen. Als ik iemand voor eerst ontmoet zeg ik vaak ook u. En (bijna) alle keren werd ik op de vingers getikt van zeg maar gewoon je hoor. Want zo oud ben/zijn we nog niet.

Mijn schoonmoeder is 78, u zeggen gaat dan echt vanzelf. Ookal vind ze “je” ook niet erg.

3 likes

Omdat ik zelf voor de 4de keer bij de dermatoloog ben langs geweest voor mini-botox:

Heb je al botox gebruikt?
  • Ja, meerdere keren
  • Ja, één keer
  • Neen, nog nooit

0 stemmers

3 likes

Ik praat dialect en ik ben nu echt aan het nadenken wat u in het dialect is :sweat_smile:

3 likes

Noooo thanks! Onder mn oksels ooit, maar niet in mn face

@EllaFitzgerald sorrryyyyyy voor de taalergernis

3 likes

Tegen mam zeg ik als ik: hes dich (heb jij) en tegen oma: heb gee (heeft u) dus eigenlijk meervoudsvorm/jullie wat hier als beleefdheidsvorm gezien wordt

11 likes

Na mij post ging ik erover nadenken en toen dacht ik al dat je zoiets bedoelde. Ik twijfel over of dat overeenkomt met wat wij hier vaker gebruiken als “je” tegen een man. Dat gebruik ik ook voor ouderen. Tegen vrouwen gebruik ik dich. Maar ik vind het ingewikkeld omdat het ook afhangt van de soort zin

2 likes

Nav deze polls:
Zeg je u tegen je grootouders?

• Nee, ik zeg je/jij
  • Ja, ik zeg u
  • nvt

0 stemmers

2 likes

Deed ik :disappointed_relieved:

10 likes

Oe?

4 likes

Ik heb er ook nog maar 1 over, en mis de andere nog elke dag :disappointed:
Als ik overigens tegen mijn overgebleven oma grap dat ze de honderd wel gaat halen (is ook echt niet heel lang meer), verzucht ze “alsjeblieft niet zeg” :sweat_smile:

5 likes

Erg ongeĂŻnspireerd dit đŸ«  ben beter van je gewend!!!

Kan jij dit makkelijk lezen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Die tekst is gewoon zodat mensen zich speciaal voelen en het delen

64 likes