Stel je persoonlijke vraag #35

Grappig want ik ben juist geneigd artsen met u aan te spreken terwijl ik dat tegelijkertijd ook weer gek vind omdat ze soms niet veel ouder zijn dan ik. Maar ja iets met autoriteit of zo en kan me voorstellen dat ze het zelf wel prettig vinden in zo’n setting. Ik ben in ieder geval nooit gecorrigeerd :smile:

Tegen m’n schoonouders kan ik trouwens gewoon ‘you’ zeggen dus dat is lekker makkelijk.

2 likes

Hahah dit ben ik echt

2 likes

Ja, ik snap wel wat je bedoelt met dat het soms wel fijn is. Tegen een politicus, arts of docent zeg ik ook standaard ‘u’ bv (tegen de schoonmaakster ook trouwens). Ouders op werk moesten soms meerdere malen zeggen ‘zeg maar je’ omdat ik automatisch ‘u’ zei; gewenning.

Ik denk dat het mij vooral meer zit in dat ik het soms krom vind;ik vind een arts niet beter dan een schoonmaker, maar omdat een arts hoger staat op de ladder verdiend hij/zij meer respect? Onzin. (Ik zeg overigens niet dat ik denk dat jij dat vindt hoor!) Ik vind dat iedereen gelijkwaardig is; ondanks leeftijd, beroep of diploma’s.

Met name in informele settingen vind ik ‘u’ gewoon bijzonder, maar dat is denk ik dus ook omdat bij mij dat nooit aan de orde was. Ik kan mij gewoon niet ergens thuis voelen, als ik ook ‘u’ moet zeggen…

2 likes

Bij mij heeft dat niet zoveel met status te maken maar met de gewenste afstand. In de zorg merk ik ook dat ik het doe. Tegen woonbegeleiders zeg ik jij (die komen in huis en maken je echt mee) en tegen psycholoog en psychiater u (en dan voelt juist die afstand veilig).

1 like

Ik heb een jonge moeder van in de 40 en mijn ex een wat oudere moeder van in de 60, maar toen die elkaar dus(op camera :sob:) voor het eerst gingen ontmoeten bleef mijn moeder haar maar aanspreken met “u”. Echt cringe :sob:

4 likes

Het is waarschijnlijk goed bedoeld vanuit die mensen, maar dat is toch heel raar om tegen een dokter te zeggen?
Vooral als je bedenkt dat ze een jonge mannelijke dokter waarschijnlijk nooit ‘jochie’ zouden noemen in dezelfde situatie.

Edit: ik snap trouwens dat jij het ook niet normaal vindt als ze dat zeggen hoor!

5 likes

Heb jij wel eens iets geclaimed op je inboedelverzekering? Zoja, ben ik benieuwd wat! Ik zelf een kapotte telefoon.

• Ja
  • Nee
  • Ik heb geen inboedelverzekering

0 stemmers

2 likes

Ook een kapotte telefoon, was op tegels gevallen en deed helemaal niets meer

2 likes

Kapotte telefoon en schade aan een vloer door lekkage

3 likes

Heel veel, door rookschade omdat het huis ernaast brand heeft gehad

3 likes

Pim Fortuyn is vandaag 20 jaar geleden vermoord. Kun jij nog iets herinneren van die dag of de weken erna. De val van de LPF bijvoorbeeld… ik was zelf toen 10 jaar oud, maar ik vond het allemaal wel interessant, maar ik begreep niet alles wat er gebeurde.

• Ja, alles
  • Alleen de val van de LPF.
  • Nee helemaal niks

0 stemmers

Hij heeft nog les gegeven hier op de uni in marxistische sociologie. Het scheen echt geen prettige man te zijn om mee samen te werken. :rofl:

Was 11 maar kan me wel nog redelijk wat herinneren hoewel dat denk ik ook komt omdat ik er daarna nog veel over gelezen heb en geleerd op school en dat koppel ik dan automatisch aan die gebeurtenis.

1 like

Mijn zus ging de dag erna trouwen en ik dacht dat het een grap was :sweat_smile:

2 likes

Ik hield me daar nog niet mee bezig. Ik was pas 7 en wist alleen dat hij neergeschoten was. Wie het was en wat hij deed… geen idee. Dat kwam later pas.

3 likes

Dit inderdaad, de functionele afstand die je ermee inbouwt is nuttig en nodig vind ik. Mijn leerlingen zijn tussen de 12-16 dus lang niet even oud als ik (27) maar ik vind het belangrijk dat ze “u” en “mevrouw” zeggen. Omdat je anders een glijdende schaal kan hebben wat betreft de verhoudingen en werkhouding in het klaslokaal (zoals @grace ook zegt).

Natuurlijk verdien je respect op andere manieren dan alleen door deze aanspreekvorm te gebruiken, maar ik vind het er wel bij horen. We staan niet in de kroeg ofzo dus een “je” en “HÈ??” verbeter ik altijd wel.
Verreweg de meeste leerlingen zeggen uit zichzelf u trouwens, ook als we bijv. op excursie zijn, dat zit er dan toch in ook al zijn we buiten het lokaal

4 likes

Ik was 6 ofzo en kan me alleen herinneren dat het in de klas werd besproken en dat ik moest huilen omdat ik het zo eng vond. Had geen idee wie hij was.

5 likes

Ik kan me wel wat dingen herinneren maar niet de val van de LPF. Vooral hoe hij daar lag op het mediapark en de bloemen voor zijn huis (was vlakbij mijn school) en dat Mat Herben hem ging opvolgen

3 likes

Hahaha hier “verbeter” ik vrienden met en collega’s ook wel eens mee: “Wat?! Wat zeg je SamSam?”. :wink: Ze moeten er gelukkig altijd om lachen hoor

3 likes

c709da676c22f700722eab02dfab60d5535cd1c7aa280fa3ef2f4876bcf97d42.UY500_UX667_RI_V_TTW

• Zegt me helemaal niets
  • Ja dit keek ik vroeger
  • Zegt me wel iets maar heb ik nooit gekeken

0 stemmers

Maak je altijd een playlist als je naar een festival gaat?

• Ja altijd
  • Nee nooit
  • Soms wel ja

0 stemmers

Ik vond dit er altijd zo lelijk en stom uitzien :grimacing: geen idee of het eigenlijk leuk was?

5 likes