Oh wat erg! Een goede vriend van ons was toen 9 en z’n zusje 6 toen het gebeurde. Zij woonden in dat flat en zijn letterlijk een slachtoffer geworden van het ramp. Hij heeft z’n zusje beschermd door erop te gaan liggen. Vervolgens hebben de ouders hun uit de puinhoop gehaald en ook wat buren geholpen om het flat te verlaten. Echt een trauma voor hun geweest.
Lelijk woord
Ik vind siblings een mooier woord. Lekker gepikt uit het Engels weer, maar soms is er gewoon geen beter Nederlands alternatief.
@Panda ik kek het als een term voor broers/zussen van zorgintensieve kinderen. Vind he tsaarom niet per se geschikt als non-binaire term ervoor, omdat het dus al jarenlang een hele andere, geladen betekenis heeft.
Omg dat is helemaal vreselijk ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ze hebben het dus wel overleefd?
En wat knap dat die jongen boven op zijn zusje is gaan liggen om haar te beschermen!
Yes, gelukkig wel. Ze hadden ook een babyzusje die het gelukkig ook heeft overleefd. Was echt een wonder. Hebben vervolgens hun hele jeugd en opleidingen wonend in Bijlmer verricht.
Je gaat met een vriendin naar een concert en jij hebt de kaartjes gekocht. Na het kopen van de kaartjes heb je een tikkie gestuurd. Deze is na een maand nog niet betaald. Het concert is pas over een paar maanden.
- Ik wacht nog een tijdje
- Ik vraag of diegene het over kan maken
0 stemmers
Het concert is misschien wel pas over een paar maanden maar mijn boodschappen en huur niet. Dus wel zo fijn als iemand gewoon direct betaalt.
Zo dacht ik ook, maar wilde me ook geen zeur voelen ofzo. Maar ik zie dat tot nu toe de meeste mensen gewoon opnieuw een tikkie zouden sturen dus dat ga ik gewoon doen!
Ik vind het een leuk woord ten eerste. Maar was toevallig gisteren met iemand die een non-binaire brus heeft. Vond het echt een uitkomst.
Maar twee brussen ipv ‘een broer en een zus’ is ook gewoon makkelijker
Als iemand dit zou zeggen tegen mij zou ik niet denken ooh wat leuk een non-binaire term. De term bestaat al een tijdje en wordt gebruikt voor broers en zussen van iemand met een verstandelijke beperking. Vind het zelfs misplaatst om de term nu te gaan ‘kapen’.
Waarom is het voorbehouden aan broers en zussen van mensen met een beperking? Wat maakt het zo uniek dat het niet breder gebruikt kan worden?
Idk ik heb me hier verder nooit in verdiept maar ik vind het gevoelsmatig juist niet zo passend voor een non-binaire ~sibling~ omdat het een combinatie is van twee gendered dingen? Een nb persoon is ook geen manvrouw maar wil juist loskomen van die twee dingen. Vind het in het Engels juist werken omdat het losstaat van brother/sister.
Die term is bedacht door zorginstellingen en stichtingen en wordt nog steeds veel gebruikt. En is gericht op de zorg/opvang van en meer aandacht voor ~brussen~
Waarom wordt het woord “brus” gebruikt icm iemand met een verstandelijke beperking? Is daar een specifieke reden voor?
Ja hier ben ik het dan ook wel weer mee eens
Ja precies, sibling is fijner om een nonbinair persoon mee aan te geven. Snap de reactie ook niet dat het special snowflakerig is, want het is dan niet meer mijn broer of zus.
@Evert ah oke dan las ik het gewoon anders!
Volgens mij is dat niet het geval, ik heb het tijdens mijn studie ook gehad en toen ging het niet over mensen met verstandelijke beperking (maar psychische stoornis). de term is voor broers/zussen van iemand die veel zorg nodig heeft
Ken jij een woord voor broers/zussen in een andere taal wat ook de lading dekt? (Buiten sibling)
- Ja (vertel!)
- Nee
0 stemmers
Geschwister