Stel je persoonlijke vraag #35

Ik ga vanaf Rotterdam centraal maar 2 haltes met de trein. Zit er maar 15 min in zeg maar, alleen ben al jaren niet gecontroleerd. Denk altijd dat ze het pas doen als ze “verder” op weg zijn. Maar goed betekent wel in theorie dat je altijd zou kunnen zwartrijden als je wil

wij gebruiken het op werk, puur omdat broers en zussen te veel moeite is om uit te schrijven haha. Privé gebruik ik het niet echt

Sibben. Volgens mij kwam ik dat hier eens tegen. Is een Fries woord

9 likes

kardeş! Broer/zus in het Turks

3 likes

Waarom word er bij iemand met een verstandelijke beperking het woord brus gebruik?
Ik wil niet te snel oordelen misschien zit er een goede reden achter maar ik vind het nu een beetje krom.

2 likes

Ja klopt, hier gebruiken we die term vooral om aan te geven als het gaat om kinderen of familie van mensen met een persoonlijkheidsstoornis.

Is ook makkelijk om het een naam te geven zodat die ook sneller hulp en lotgenoten kunnen vinden :blush:

Ik heb het ook breder geleerd in mijn opleiding, meer zoals deze bron (brusjes.nl) zegt:

Heb jij een broer of zus met een chronische ziekte, beperking, psychisch probleem of verslaving? Dan ben jij een brus.

3 likes

Hahah huh? Zoveel mensen met een broer en een zus (mezelf inclusief). Toch chill als je het kan afkorten naar 1 woord, zoals je ook niet elke keer over je moeder en vader hoeft te praten, maar gewoon ouders kan zeggen.

9 likes

Ik ken iemand en die noemt haar gay broertje haar brusje :face_holding_back_tears:

Hahah huh. Ik heb een broer en een zus, das vrij normaal geloof ik

1 like

:sick:

2 likes

Om al dit gedoe op te lossen introduceer ik graag het woord ‘zoer’. Beter ook dan ‘brusje’ omdat dat suggereert dat desbetreffende persoon jonger is. Zoer is genderneutraal en leeftijdneutraal. Twijfel alleen nog even of het meervoud dan zoers of zoeren moet zijn :thinking:

13 likes

Bus is toch veel duidelijker en mooier.

Ik heb twee bussen :thumbsup:

13 likes

Zoeruh zoeruh zoeruh

4 likes

Het is dan toch nog steeds een combi van zus en broer maar dan omgedraaid, zie er echt geen verschil in met brus.

Brus heeft een negatieve lading en is een lelijk woord.

Zoer is nieuw, heeft geen lading en is een prachtig, absoluut niet lelijk klinkend woord. Het is een win win win voor iedereen.

Niet zo zuur over zoer, beetje jammer.

16 likes

Echt heerlijk om enigskind te zijn

29 likes

Ik houd het op baarmoedergenoot of ouder-deler.

9 likes

Zoer is dan toch evenmin genderneutraal als brus (want een samenstelling van vrouwelijk en mannelijk)? En ook een afschuwelijk woord vind ik

3 likes

Jaa je kunt dan ook makkelijker aangeven of diegene ouder is met “de vorige baarmoeder bewoner”

11 likes