Stel je persoonlijke vraag #35

Oke

2 likes

Bij fgh gaat het altijd mis bij mij. De rest lukt aardig

Welk liedje? :thinking:

Jarenlang in een bibliotheek gewerkt en ik zing nog steeds altijd een stukje

4 likes

abcdefghijklmnopqrstuvwxyz doen ook nog mee abc tot xyz, dat zijn de letters van het alfabet

op de wijs van altijd is kortjakje ziek

6 likes

Ik moet denk ik naar het “waar kwam je pas heel laat achter” topic verhuizen. Heb je zo ook het alfabet geleerd?

4 likes

Dit doet me ook echt denken aan mensen die direct weten welke dag het is als ik zeg 15 september. Hoe dan :exploding_head:

6 likes

Het is gewoon het alfabet maar dan op een wijsje, volgens mij leren de meeste mensen het zo (ook in het engels). Ken je het echt niet?

3 likes

moest vandaag e.e.a archiveren, heb op een gegeven moment het alfabet maar op m’n scherm geopend. Werd zo gek van elke keer het hele alfabet zeggen om te weten welk stukje er eerst komt: M N O P of Q R S T of toch K L M of U V W…

5 likes

Nee ik ken het niet. Wat ik me kan herinneren van de letters en het alfabet leren is dit

Die letters waren van een soort schuurpapier. Daar moest je met je vinger overheen en hem daarna in het zand schrijven.

5 likes

Maar hoe heb je dan de volgorde geleerd? Gewoon monotoon opnoemen?

4 likes

Deze Montessori letters worden niet aangeleerd op volgorde van het alphabet

6 likes

Ik heb geen flauw idee :joy: Ik hoef er ook nooit over na te denken eigenlijk.

1 like

Het liedje is inderdaad alleen voor de volgorde, niet om de letters te leren. Het is ook niet de volgorde waarin je de letters leer lezen/schrijven.

Hoe oud ben je? Ik dacht dat op de meeste scholen in Nederland en Vlaanderen al sinds de jaren 50 met zo leren lezen of veilig leren lezen werd gewerkt. Met boom-roos-vis of maan-roos-vis om de eerste letters te leren. (behalve de vrije school/rudolph steiner school natuurlijk)
Ah ik lees dat het montessori letters zijn?

1 like

Op mijn montessorischool werd toch echt t liedje gezongen :laughing:

5 likes

Maar toch niet voor het aanleren van de letters. Die kende je toen al (toch? Neem ik aan)

2 likes

Ja natuurlijk maar daar hebben we t toch over? Het liedje in relatie tot de volgorde van de letters? We praten langs elkaar heb ik t idee

2 likes

Ja ok, volgorde van de letters in het alphabet. Maar niet de letters op zich met je vinger en schrijven in het zand etc. Nou ja dus ik bedoel dat die schuurpapieren letters daar niet voor bedoeld zijn en niet voor gebruikt worden

en alleen dankzij bassie&adriaan weet ik altijd hoeveel letters er in het alfabet zitten :+1:t2:

7 likes

Dat klopt idd

1 like