Stel je persoonlijke vraag #35

Thanks voor de inspo. Als ik dan Kim Kardashian famous word krijg je een percentage van mn money :kissing_heart:

1 like

Het parlement in Spanje lijkt deze week in te gaan stemmen met menstruatieverlof. Dit houdt in dat vrouwen iedere maand een paar dagen (max 5) verlof op mogen nemen wanneer zij menstrueren. Zie DPG Media Privacy Gate

Vind jij dat dit in Nederland (Of België) ook ingevoerd moet worden?

• Ja, goed idee
  • Nee, geen goed idee
  • Twijfel

0 stemmers

Als ze menstruatieverlof gaan invoeren, zou je hier dan gebruik van gaan maken? Anoniem.

• Ik verwacht hier wel gebruik van te gaan maken
  • Ik ga hier (waarschijnlijk) geen gebruik van maken
  • Twijfel

0 stemmers

Als ik de prikpil niet nam, had ik er zeker gebruik van gemaakt. Ik ben echt een hoopje ellende wanneer ik ongesteld ben.

4 likes

Ik zou er denk ik niet elke maand gebruik van maken maar zeker wel op dagen dat de kramp erg is of ik erg last heb van mn humeur ofzo. (Als in depressieve gedachten niet eventjes chaggie ofzo haha)

5 likes

Ik vind het een nobel idee maar ben bang dat het vrouwen alleen maar backfired. Ben bang dat dit voor werkgevers alleen maar een extra reden is om vrouwen niet aan te nemen of geen promotie te geven.

59 likes

Het kan wel werken denk ik voor de vrouwen die zoveel last hebben dat ze echt een paar dagen uitvallen. Met menstruatieverlof is er een geldige geaccepteerde reden om elke maand weer een aantal dagen ziek te zijn. Het komt elke maand terug dus dan ben je ook niet bepaald aantrekkelijk als je elke maand weer ziek bent of wel werkt maar het allemaal heel moeizaam gaat.

Ik heb sinds kort een anoniem account voor m’n formule 1 verslaving :grimacing: toen ik alleen nog wat coureurs volgde vond ik het nog wel prima op m’n main account, maar toen ik de hele grid + wags + wat fanaccounts ging volgen vond ik het wat gênant worden als mensen dat op m’n eigen account konden zien :joy:

2 likes

Maar hoe zou menstruatieverlof dan helpen? Dat verandert de situatie toch niet? Het aantal keren ziek zijn/minder goed werkzaamheden kunnen uitvoeren blijft hetzelfde.

3 likes

Ik weet het niet… Hier in België moet je bijna standaard een ziektebriefje van de dokter hebben om je ziek te kunnen melden. Dan is het wel nuttig misschien, zodat je dit kunt vermijden? Maar anders zou ik ook denken dat het gewoon als ziekte moet tellen, wanneer het je hindert om te werken.
Het gaat m’n werkgever niet aan waarom ik niet kan werken, wat ik heb wanneer ik me ziek meld. Ook wanneer er minder taboe zou zijn om het hierover te hebben, vind ik het alsnog niet ok dat ik dan specifiek menstruatieverlof / ziekte zou moeten ingeven. Stel je neemt het altijd op en dan ben je zwanger, krijg je dan plots vragen van je werkgever daar over? Of bv Trans mannen die wel menstrueren, die hebben er dan alleen recht op als ze zich op het werk ook outen? Of helemaal niet als enkel vrouwen er recht op hebben?

Ik vraag me ook af hoeveel nood eraan is. Oprechte vraag! Ik heb zelf wel veel last van m’n menstruatie, maar ik heb me nog niet zo vaak echt ziek moeten melden van de pijn (doe wel geen fysiek werk, dat scheelt). En er zijn toch ook heel veel vrouwen die er amper last van hebben? Of helemaal niet menstrueren. Of veel minder vaak dan 5 dagen per maand.

Het zou al veel schelen als er veel minder taboe rond was. Dat je tegen je collega’s kon zeggen dat je niet kunt werken vanwege je menstruatie. Ik werk bv zelf liefst thuis op de zware dagen, scheelt me het eind fietsen en je zit thuis toch net iets chiller, maar ik “durf” tegen m’n collega’s niet echt te zeggen waarom ik lastminute toch thuis werk. Allemaal mannen in mijn team en dat voelt dan toch tmi ofzo.

4 likes

Nooit schamen voor special interests! :smile: Oke, uitzonderingen daargelaten

2 likes

dit doet er toch allemaal niet toe. het gaat om de mensen die zo liggen te creperen dat ze niet kunnen werken. niet om hoeveel, niet om hoe lang of hoe erg creperen.

2 likes

Ja tuurlijk die mensen moeten zonder problemen thuis kunnen blijven! Maar ik bedoel: stel 50% van mensen die kunnen menstrueren heeft zoveel last, en zou dus thuis moeten kunnen blijven van werk, dan snap ik dat het een algemene regel wordt. Maar als het over een minimaal aantal mensen gaat, dan zie ik het voordeel er niet van in tov gewoon ziekteverlof.

Ja dit zou het mooiste zijn, dat het normaal gevonden wordt als je vaker ziek bent/regelmatig terug kerende dingen hebt.

Dan is menstruatie verlof niet de oplossing want je slaat migraine e.d. Over, maar het is wel een stap in de goede richting van het normaliseren van regelmatig ziek zijn zonder als werknemer als minder capabel gezien te worden. Want je doet niet je werk slechter als je ziek bent, maar het heeft wel zijn weerslag op hoe er naar de werknemer gekeken wordt.

Ik weet het verder ook niet eigenlijk. Hoe dit ook dan zou gaan met medische geheim vraag ik mij ook af. Vaak ziek zijn is in elk geval geen goed iets voor werk en hoe er naar de werknemer gekeken wordt.

@ginger

5 likes

Ik denk dat als zon verlof er zou zijn dat je dan ook niet elke maand persee 5 dagen thuis kan chillen. Maar dat als het niet goed gaat dat de optie er dan is om vrij te nemen. Of dat nou een halve dag of 5 dagen is. Ik denk ook wel dat je met zon verlof het taboe weg kan nemen. Ik zie menstruatie als iets natuurlijks en als iets waar ik niks aan kan doen. Dus ik zeg het gewoon als ik ongesteld ben en er eventueel last van heb. Als iemand anders zich daar ongemakkelijk door voelt is dat zijn/haar/diens probleem.

7 likes

Maar van hoeveel mensen weet je echt dat ze last van hun menstruatie hebben? Je vertelt niet zomaar tegen iedereen dat je flauwvalt van de pijn.

3 likes

Nee klopt, ik vraag het me ook oprecht af!!

1 like

Eens! Ik gun iedereen werk waarbij het prima is om een aantal dagen niet productief te zijn of waarbij je prima eens eerder weg kan / een dutje kan doen onder werktijd zonder dat dat via officiële kanalen moet gaan of consequenties voor je heeft. Zolang je je werk maar gewoon doet. Maar dat is helaas sowieso niet bij ieder beroep mogelijk.

4 likes

Het klinkt fijn maar het is niet haalbaar en niet mee te plannen op m’n werk, in retail (grote winkel), waar bijna alleen maar vrouwen werken. Ik denk ook dat degenen die niet per se thuis liggen te creperen er dan ook eerder gebruik van zouden maken ipv nu gewoon te werken.

3 likes

Ik gebruik m’n tweede account om genante/grappige foto’s van mezelf te delen met een paar vrienden en om hun accounts te volgen waarop ze hetzelfde doen haha. Dus foto’s van uitgaan etc

2 likes

Ik heb een “avondeten-inspiratie” account.
Ik volg niemand en vice versa.
Ik maak dan foto’s van wat ik eet die avond en als ik een keer geen idee heb wat ik moet maken voor avondeten dan kijk ik naar al mijn foto’s

39 likes